Leda eller inte?

S

shining

Heysan!

Vad jag alltid har trott är att om hästen bockar eller stegrar ska man aldrig hoppa av och leda den.
Nu har min kompis sagt att om hästen följer efter även om man leder den så gör det ingenting? Dessutom säger hon att man ointe får ge hästen mer än en matsked med vitlöksflingor? Skulle gärna vilja veta vad ni här på buke tycker

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leda eller inte?

Enligt regelverket för stregrande och bockande hästar paragraf nio, stycke tre står det.....

Om du föredrar att inte hoppa av så gör det, om din kompis föredrar att hoppa av så tycker jag att hon ska göra det.

En häst som stegrar eller på annat sätt lever rövare, är ett annat sorts problem än huruvida man ska hänga kvar eller inte.

Vitlöksflingor ger man enl dosen på paketet.

om du kan sitta kvar sitter du kvar o om du inte kan sitta kvar hoppar du av

Jag tycker du ska sätta alla inblandades säkerhet först om hästen stegrar sig. Jag upplever starkare ledarskap från marken. Jag skulle hellre hoppa av o leda en bit istället för att bråka o riskera skador på mig/hästen/andra/annat.

Jag håller med. Känner man att man är säkrare på marken, vilket även innebär att man kan hantera hästen bättre, så kan man väl gå med hästen en bit. Bara man inte hoppar av och går hem...

Personligen så tycker jag att jag har bättre "koll" från ryggen om hästen börjar konstra än från marken, men det är ju som sagts tidigare i tråden en "smakfråga" hurvida man vill sitta kvar eller inte.

RedPassion skrev:
Jag håller med. Känner man att man är säkrare på marken, vilket även innebär att man kan hantera hästen bättre, så kan man väl gå med hästen en bit. Bara man inte hoppar av och går hem...

ja det är lite det ja menar att bara hoppa av. Då tror väll kanske hästen att den kan göra så för att slippa näste gång?

Jag tycker att det är bättre att sitta på hästen än att hoppa av, på ryggen kan jag driva på hästen och få den att sluta konstra.
Det ska mycket till innan jag sitter av det har inte hänt än...Jo förresten en gång när hästen skulle skrittas och var sydd i jumsken, var rädd at stygnen skulle gå upp om han fortsatte och kunde ju inte gärna driva på honom heller...
Annars är det sunt förnuft som gäller känner du att du kan sitta kvar varför då hoppa av?

Om man känner att man inte reder ut en häst som bråkar/stökar/bockar eller stegrar eller vad det nu kan vara så bör man på bästa sätt ta sig ur den situationen för alla inblandades säkerhet...
Ingen häst i världen är värd att offra sitt liv för bara för att någon sagt att man absolut inte får/eller ska göra på ett visst sätt.
Reder man inte ut sin häst så får man ta hjälp av någon som kan det bättre.

Sen vad det gäller vitlöken så håller jag med en tidigare skribent. Det finns angivet på burken hur stor dosen skall vara.... Det är bara att läsa innantill.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar