Led problem

H

Hadds

Finns det finns något man kan ta för att förhindra inflamation, stelhet och dyl i lederna?
Tacksam för svar ;)

Sv: Led problem

Finns det finns något man kan ta för att förhindra inflamation, stelhet och dyl i lederna?
Tacksam för svar ;)

hm. Har inte så jätte mycket kunskap men kan ju iaf dela med mig med vad jag kan;)
En häst med fd gaffelbensskada veka/dåliga senor eller dylik klarar de lite hårdare underlagen bätter än de lite mjukare.
Däremot det du skriver om är det mycket bättre för att rida på de mjukare underlagen. Alltså en häst med som har lätt att få t.ex kotledsinflammation mår bar av de mjukare ställena.
Vissa hovslagare använder även flappskor på sk.a "kotledshästar"

Om du menar om du kan ge något till hästen för att minska ledproblemen, så har jag använt Litovet på min häst när den hade problem i lederna.
Det funkade jättebra på henne, och dessutom jättebra på mig (jag åt upp det sista av hästens litovet och har sedan köpt egen, eftersom jag har lite led-värk.)

Ja, det var mitt tips.

Om du menar om du kan ge något till hästen för att minska ledproblemen, så har jag använt Litovet på min häst när den hade problem i lederna.
Det funkade jättebra på henne, och dessutom jättebra på mig (jag åt upp det sista av hästens litovet och har sedan köpt egen, eftersom jag har lite led-värk.)

Ja, det var mitt tips.

aah själv läste jag inte så noggrant missuppfatta frågan:o:angel:

Vår häst har haft ledproblem, men det var en sekundär åkomma som gick över när vi fann grundorsaken. Trots detta var vi oroliga att hans leder skulle vara känsliga för återfall så vi köpte cortavet ha
(hyaluronsyra, msm, glucosamin m.fl) för dryga 1200kr.
Än så länge mår han jättebra, dock vet vi inte om det är tack vare cortavet kuren. Han fick det under 2 månader och vilade då helt från ridningen i samband med betet. (Hade då även varit behandlad av veterinär först)

Idag har han fina, starka ben :)

Ja ger mina hästar en tesked gurkmeja varje dag i krafftfodret, sägs vara en gammal "huskur" som ska vara bra för lederna.

:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
595
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 817
Senast: Strandad
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna