Sv: Lebus 890

Min kompis har en uppfödning e.Lebus (nu såld). MKT trevlig, både rör sig bra och hoppar bra, om än lite "långsam".

Lebus föddes 1989 i Tyskland och importerades till Sverige 1993. 1995 exporterades han tillbaka till Tyskland.
1994 betäckte han 43 ston, vet tyvärr inte ifall han betäckte några innan han åkte tillbaka till Tyskland.

Han var brun med strimbläs och fyra vita fötter. 168 - 20,5 cm.

Exteriört utlåtande; Maskulin, ngt lätt hingst. Lång välansatt hals, välliggande bog, outvecklad manke. Gracil och utåttåad fram med veka kotor. Vägvinnande, taktmässig skritt. Lätt trav med svagt påskjut. 88787 (5 år)

Såsom jag förstått det är detta en hingst som verkligen visat sig ha många talanger. Om de uppgifter som jag fått stämmer skall han från början ha varit tänkt som hopphäst och också verkat som sådan en bra bit upp i klasserna.
Anledningen till varför han sedan "skolats om" vet jag ingenting om men att han idag tävlas i dressyr upp till GP är jag ganska övertygad om.
Vet hur som helst att han startades i Aachen för något år sedan och gjorde en väldigt fin uppvisning.
Jag har själv en valack efter honom som är född just 1995.
Min är också en dubbelbegåvning. Han hoppar bra och rör sig också riktigt trevligt. Framförallt har han en ridbarhet som överträffar allt annat jag varit med om med hästlängder. Han har en psykiskt och fysisk lösgjordhet som gör att allting med honom är enkelt. Han har en enorm bjudning och arbetsvilja utan att någonsin bli spänd.

Han är STOR 176 cm men är alls inte stor att rida utan en riktig tjejhäst som fungerar med mycket små hjälper. Valpig och "fixig" stämmer också rätt bra in på honom....känns som om han aldrig kommer att bli riktigt vuxen.

Men..jag skulle ge min högra arm för att något av mina ston skulle få en avkomma med hans ridbarhet och pyske...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 421
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur