Leasing??!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare FridaJ
  • Startdatum Startdatum
F

FridaJ

Hur funkar det här med leasing egentligen?

Jag blev erbjuden att sälja mitt sto idag.. avböjde direkt då frågan kom lite hastigt på :smirk: men nu har jag hunnit smälta saken och eftersom jag är gravid på övertid (beräknad 15/6) och ännu inte hittat någon lämplig halvfodervärd tänkte jag erbjuda honom att leasa henne ist. Har inte hjärta att sälja min plutta då hon är jätte-mammig och jag ägt henne sen hon var föl och hon är nu 6 år.

Men jag har ingen som hellst erfarenhet av leasing alls.. vad innebär det? Hästen i fråga har/haft lite problem med sina bakknän och jag vet inte om hon klarar av den påfrestningen som blir när det går fort, fort och träningen är stenhård. vad händer om hon inte håller? hon var i full tävlingskondition tom oktober förra året därefter har hon gått som ridhäst.

Nu vet jag iaf att killen som är intresserad är otroligt duktig med hästar, rider asbra och jobbar med hästar. Så min baktanke är ju att han rider till henne och jag får tillbaka en dressyrhäst :idea: :angel: sen att han inte bor mer än 20 min med bil härifrån gör inte saken sämre, då kan jag ju hälsa på mitt hjärtegryn så ofta jag kan!

vad ska jag tänka på? några tips?

Sv: Leasing??!

du måste först och främst bestämma dig för vad du vill att din lilla kära häst ska användas till,sen är det inte komplicerat med själva leasingen, ska hon gå som travare så finns det leasing kontrakt att få hemskickade från ASVT,dom har hemsida.
tydligen så vet du att han är duktig redan?
då ska ni komma överens om hur många procent vem ska ha, det brukar vara som så att den som leasar får från 70% och du som leasar ut från 30% men tänk dig för,han kostar på hästen ALLT,ligger ute med mycket pengar. hör gärna av dig på min mail för mer info, tina6722@hotmail.com

lycka till!!

om hon bara ska gå som ridhäst kan man ju göra ett vanligt fodervärdsavtal. det är enklare!!
leasingavtal är mer till för starthästar när det är prispengar med i bilden.

han vill ha henne till att tävla i trav med. därmed inte sagt att han inte kan ridträna henne också :idea:
och om han ska kunna starta henne så har jag förstått att han måste leasa henne..?

jag hade inte tänkt ta ut några procent alls.. max 10% isf.. men som du säger är det ju han som står för allt. förutom försäkringen då som jag tänkte ha kvar.

Jag har min fyraåring utleasad mot 10% det viktiga för mig var att hon fick det bra, nu funkar det kanske inte ändå men det är pga "travbehandling" dvs blistring o underhudsblistring, jga föredrar att man behandlar hästen i leden innan det blir större problem. Vad jag brukar föreslå då är att hon/han kostar på behandling o så drar vi av det på insprungna pengar o så har jag en klausul att jag eller leasingtagaren kan bryta kontraktet om man är missnöjd med hästen eller hur den behandlas. JAg tar villigt tillbaka min häst om man inte är nöjd med den, bara den kommer i ett sånt skick att jag kan behandla o leasa ut igen.
Kontraktet beställs hos Asvt.
Vad jag oroar mig mest för är att man faktiskt skriver på ett överlåtelsepapper, lämnar med passet o det enda som talar om att hästen är leasad är ett kontrakt. Som ska skickas in till STC med överlåtesle papperet. VAd händer om leasingtagaren bara skickar ägarbytet? JAg har dock ett kontrakt men hästen hinner försvinna många ggr innan det reds ut...

Hej jag håller på och brevväxlar med stc för dagen:devil: Jag skickade in orginalet av kontraktet plus ägarskifte/leasing pappret ..Och jag fick tillbaka "pappret" . Enligt stc så behövs inte det .. Det är kontrakter de vill ha bara. :smirk:

ja det kan jag hålla med om att det låter lite läskigt! vore bättre om man stog kvar som ägare med ett "tillägg" att det finns en leasningtagare och namnet på denne. passet hade jag inte ens tänkt på att man måste lämna ifrån sig..

jag har iaf lämnat ett meddelande på hans mobilsvar där jag frågar om han är intresserad utav leasing. får se om han hör av sig.

Men om man kollar på en häst som är leasad, på stc´s sida så står det inom parantes efter ägarnamnet att denne bara är leasingtagare.

aha! :idea:

man är ju lite rädd att bli "lurad" när man aldrig har beblandat sig med sådana här saker tidigare. känns skönt att ens namn står kvar så man inte är helt "röjd ur vägen" iaf.

men killen som var intresserad har inte hört av sig än så jag antar att han inte är intresserad längre.. och om han är det är det fortfarande ett svårt beslut för mig att ta.. hon tyr sig så mycket till mig och det är svårt när man haft ett djur hela dens liv att bara lämna iväg den sådär.. dessutom min första häst.

jag tror att det är mindre risk att bli "lurad" vid leasing av travhästar än om man lånar ut hästen till en vanlig fodervärd. i och med att STC är inblandad så har man som ägare en trygghet. bryter leasingtagaren mot leasingavtalet så riskerar h*n ju att få startförbud (t.ex. om man inte har betalat räkningarna). skriv in en depositionsavgift som återbetalas om leasingtagaren följer kontraktet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka