LB:2 Programmet

CiaAn

Trådstartare
Har lite undringar om LB:2 programmet (oxå).
Det finns inte någon fri skritt, däremot ökad skritt och arbetsskritt. Den ökade skritten är på diagonalen. Vad ska jag tänka på, Skritta på och följa med med handen och göra en energisk skritt utan att överila och få taktinslag.
I traven är det mellantrav. Räcker det att man länger några steg, så långt energin räcker? och sedan ta tillbaka?
Ökningarna i galoppen kommer oxå att bli intressanta tack och lov är de ut 15 m volt, så början har ju en bra förtusättning...
Jättetacksam för tips och råd med programridningen. Känner mig rejält ringrostig och nu med "ny" färsk häst är det frågan om vi ens kommer till ridning... men det är alltid nyttigt att få goda råd att ha i bakuhuvudet.

Tyvärr fanns det bara L:B som lägsta klassen, skulle helst viljat rida två starter och helst börjat med en L.C.. Men nu var det inte så.
Är det brukligt att ha säkerhetsväst på sig. tror att jag gärna vill det eftersom jag precis läkt ihop från en rejäl hjärnskakning orsakad av fröken "Arline" Rosea, för ett par veckor sedan.

Det ska bli jättekul att komma ut igen och jag tror att jag kommer att vara nervös.
Just nu är jag VÄLDIGT förkyld oxå, så igår kunde jag inte rida utan fick longera på chambong så att det blev lite jobb i alla fall.

Wich me Good Luck.

Tack och hej!

mvh
CiaAn

Sv: LB:2 Programmet

Ett tips är att läsa i TR hur rörelserna ska utföras.

I ökad skritt ska hästens hals längas och hästen ta ut steget maximalt, mycket stor fokus på energi, avslappning och att hästen rör sig över ryggen. Egentligen är det som fri skritt fast med kontakt.

Mellantrav ska var från bokstav till bokstav. Tänk på att du visar skillnader så man kan tjäna något poäng på att korta traven precis innan, så ser det ut som hästen ökar mer, lika så vid upptagningen. Visa att du satsar, det tjänar man också på, även om hästen inte riktigt räcker till.

Rid programmet flera gånger hemma så det verkligen sitter - då har du i alla fall ett bekymmer mindre på tävlingen.

Ett tips är att läsa i TR hur rörelserna ska utföras.

I ökad skritt ska hästens hals längas och hästen ta ut steget maximalt, mycket stor fokus på energi, avslappning och att hästen rör sig över ryggen. Egentligen är det som fri skritt fast med kontakt.

Mellantrav ska var från bokstav till bokstav. Tänk på att du visar skillnader så man kan tjäna något poäng på att korta traven precis innan, så ser det ut som hästen ökar mer, lika så vid upptagningen. Visa att du satsar, det tjänar man också på, även om hästen inte riktigt räcker till.

Rid programmet flera gånger hemma så det verkligen sitter - då har du i alla fall ett bekymmer mindre på tävlingen.

TACK! RUMPNISSEN!!! :bow:

Vad roligt att du ska ut och tävla lite, då antar jag att det går bra för er? Var länge sedan jag såg/hörde nåt av er här inne.

Vad roligt att du ska ut och tävla lite, då antar jag att det går bra för er? Var länge sedan jag såg/hörde nåt av er här inne.

Tack Katusblomman :p

Jodå det går väl framåt.
Vi har prövat våra vingar litye i terrängen i sommar och det tycker Rosea är JÄTTEKUL! Helt hysteriskt kul.
Kolla själv.
http://www.youtube.com/watch?v=KVq2vM8SrGA

Men nu börjad det faktiskt att bli dags att hon får vänja sig vid dresssyrbanorna, för det är ju det som jag brinner för.

Hur går det själv??

Mvh
CiaAn

Är du helt säker på att det är dressyren som hon brinner för? :D

Det ena bör ju inte utesluta det andra.. Men när det gäller tävling är det DRESSYR som gäller. Jag vågar inte rida terräng fullt ut och Hoppningen är inte min grej när vi kommer till tävling.
Vi har en duktig tjej i stallet som ska få starta Rosea i hoppning. Med mig på ryggen håller vi oss till clearrounder och träningar på lagom nivå.

Rosea är rätt så allsidig här kommer ytterligare en liten snutt med dressyr. tyvärr blev formatet på filmen ihoptryckt:

I sandhögen brevid lekte sönerna, det är bra med miljöträning:
http://cian.zoomin.se/P2153693

Här är lite hoppträning (tyvärr samma taskiga format):
http://applagarden.zoomin.se/P2155394

Tackar för att DU tog dig tid att titta :bow:

mvh
CiaAn

Senast ändrad:

Äsch du kan ju det här, det kommer gå jättebra :laugh: Jag ska försöka komma och titta det hade vart roligt. Som sagt ökade skritten ganska långa tyglar men ändå kontakt och mkt framåt. Lycka till om vi inte ses!

Äsch du kan ju det här, det kommer gå jättebra :laugh: Jag ska försöka komma och titta det hade vart roligt. Som sagt ökade skritten ganska långa tyglar men ändå kontakt och mkt framåt. Lycka till om vi inte ses!

Dina lyckönskningar behövs. Min fröken har ju ganska mycket nerv (och egna ideér), så det kan bli klart intressant. Alla är vi barn i början och jag känner mig just på nybörjarstadiet igen.
Man kan ju inte leva på gamla meriter från förr. Då Romantique och jag var ett team. Nu är det helt annorlunda och det är kul det också.

Donatello, Ska du inte ställa upp??

Kram
CiaAn

Klart jag tittat, Rosea är så tjusig! Länge sedan jag såg någonting från er! Av filmen att döma tycker jag absolut ni kan rida LB, om slutade streta så som hon gör i mellan åt ;). Fast på det viset påminner hon väldigt mycket om min lilla korv :angel:.

Ja alla hästar har väl lite hyss för sig då och då och lite spänt kommer det ju säkert bli men det är bara o försöka rida det bästa man kan.

Nej hade det funnits LC hade jag vart med men lång bana på en 4-åring som knappt fattar rätt galopp och inte har en aning om vad mellantrav är känns sådär. Måste träna lite mer innan det blir LB.

OJ vad ni har gått framåt! Vad roligt att se :) Har verkligen hänt jättemycket, hon är ju så fin och rör sig trevligt när hon slappnar av. Hoppningen verkar hon ju tycka är hur kul som helst :)

För oss går det typ inte alls. Jojo har fått en skada på menisken och på patellafästet vb och på förra åb var hon så fräsch att veterinären tyckte att det absolut var idé att sätta igång henne "med öppna ögon", istället för att hon blev utdömd som jag var inställd på när vi åkte dit. Vet sa dock att om vi får ett bakslag så finns det inget att göra.

Nu har det nästan gått tre veckor sedan dess och jag har endast tömkört lugnt och i måndags såg jag en försämring på henne som inte försvann. Igår ringde jag vet igen och hon tyckte att det var mycket tråkigt och illavarslande :cry: Så nu ska jag på åb 29/9 då det inte fanns någon tidigare tid och tills dess ska hon promeneras och jag får återigen ställa in mig på det värsta...

OJ vad ni har gått framåt! Vad roligt att se :) Har verkligen hänt jättemycket, hon är ju så fin och rör sig trevligt när hon slappnar av. Hoppningen verkar hon ju tycka är hur kul som helst :)

För oss går det typ inte alls. Jojo har fått en skada på menisken och på patellafästet vb och på förra åb var hon så fräsch att veterinären tyckte att det absolut var idé att sätta igång henne "med öppna ögon", istället för att hon blev utdömd som jag var inställd på när vi åkte dit. Vet sa dock att om vi får ett bakslag så finns det inget att göra.

Nu har det nästan gått tre veckor sedan dess och jag har endast tömkört lugnt och i måndags såg jag en försämring på henne som inte försvann. Igår ringde jag vet igen och hon tyckte att det var mycket tråkigt och illavarslande :cry: Så nu ska jag på åb 29/9 då det inte fanns någon tidigare tid och tills dess ska hon promeneras och jag får återigen ställa in mig på det värsta...

Ucha och fy, stackars er. hoppas att hon läker ihop fint och kommer iordning igen. håller tummarna för er.

mvh
CiaAn

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka