Lättridning/nedsittning

S

__Stilett__

Rider ni alltid lätt på era hästar varje ridpass (när ni inte sitter ner)?
Eller kör ni med nersittning hela passet ?

Sv: Lättridning/nedsittning

jag rider alltid lätt om jag inte rider barbacka har inte ork o rida lätt då.

rider alltid lätt i början och slutet av ett pass.

Alltid i början och i slutet..

Enda undantaget är en ponny som jag rider ibland, har kan vara oerhört bråkig i början, väldigt trippig.. Jag har lättare att påverka honom ordentligt om jag sitter så är han på sitt värsta humör kan jag ibland hoppa över lättridningen..
Men det är som sagt det enda undantaget.

jag rider alltid lätt i början och slutet.
utöver det om jag tex tränar travökningar (svårt att hitta takten ibland...) eller om jag känner att jag behöver rida hästen lite låg och rund ett tag om vi har tränat ngt som gjort honom lite för het el upprörd.
(hästen i fråga är vuxen och tävlas msv b)

rider jag en yngre/svagare häst kan det givetvis bli mer lättridning, går på känsla.

Eftersom jag inte travar förrän jag har galopperat så rider jag inte lätt då utan sitter ofta ner direkt om jag har dressyrsadeln.
Men om pollan blir spänd eller upprörd så blir det lättridning.
Rider även lätt nä jag avslutar.
Ibland travar jag innan galoppen och då rider jag lätt.

utöver det om jag tex tränar travökningar (svårt att hitta takten ibland...) eller om jag känner att jag behöver rida hästen lite låg och rund ett tag om vi har tränat ngt som gjort honom lite för het el upprörd.

Gör i princip på samma sätt.

jag rider också alltid lätt i början o slutet av passet. Speciellt då hästen går i lägre form. Samt vid ev. "travökningar" så har lättridning skett imellanåt.

Men det finns 2 hästar som jag inte gör/gjort det så ofta på utan där har det varit nersittning mest. Dom har haft en sådan gång så det kännts som man "skjuts iväg" när man rider lätt och man tappar balansen. Har ni också ridit såna hästar?

Rider alltid lätt under uppvärmning och nervarvning, men sen blir det mest sitta ner, tycker dessutom det är skönare och jag vet inte.. blir bättre då ;)

Samma för mig!

Då jag har en herre som bannemej inte är bekväm alls att sitta på så väljer jag helst bara att sitta ner när vi gör skolor och skänkelvikning t.ex., och eftersom han är ganska lat av sig så bibehåller jag framåtbjudningen bättre om jag rider lätt. Han har sån ryggaktivitet så man blir nästan sjösjuk där uppe :p

Men ibland när min instruktör plågar mig med att sitta ner och jobba så gör vi det i mitten av träningen, oftas efter en första galopp.

rider lätt några varv som uppvärmning bara, och ibland mot slutet av passet under stretchning. annars sitter jag ned.

Rider alltid lätt i början och slutet. Även mitt i. Sitter bara ner bitvis eftersom hon är så satans skumpig:devil: Ska vi göra nya saker rider jag ofta lätt för att minska spänningarna i henne

Skriver under på detta, också rider jag lätt ibland mitt i passen för jag tycker det är lättare att rida i en rundare och lägre form i lättridning. Bara för att variera formen

Generellt sätt gör jag som de flesta andra, rider lätt i början och slutet samt när jag lägger ner formen. Men de hästarna jag har nu rider jag lätt på i princip hela tiden och sitter bara ner i undantagsfall. Båda har svårt att komma igenom ryggen och då är det onödigt att sitta ner och riskera att störa.

Jag rider lätt större delen av ridpasset eftersom jag lätt spänner mig när jag sitter ner och därmed stör hästen. Fasst jag jobbar på det ;)
Egentligen så "ska" jag bara rida lätt under framridning & när jag travar av.

Rider lätt under uppvärmning och avslutning.
Sitter oftast ner under själva arbetet, mest för att jag ska lära mig hur man gör :mad:

Rider lätt nån gång under passen, men med varierande längd. Ibland blir det ett varv lättridning och ibland hela tiden. Beror helt på hur han känns. Men ofta blir det mycket nedsittning eftersom då kan han inte busa lika mycket :p

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 643
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 626
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka