lättfödda hästar, hur gör ni med era?

blizz

Trådstartare
ni som har hästar som blir tjocka bara av att titta på gräs, hur gör ni med somarbete?

Sv: lättfödda hästar, hur gör ni med era?

Gräs på dagen, inne som vanligt på natten..

Han får ingen direkt sommarvila..

/ L

Någon sommar såg vår kallblodstravare och hagkompisen Islänningen ut som dräktiga ston :eek: :D.

Vi försökte motionera dem lite mer och stängde dessutom in dem i vinterhagen på nätterna med enbart lite halm som tilltugg.

Hjälpte det? Njaaee ...... Jo lite hjälpte det nog men inte helt. :)

Säger också det samma som KillerQueen: Ingen vila på sommaren - det blir i stället lite på vintern.

Senast ändrad:

Hej!
Försök om det går också att inte sätta hästen på ett så frodigt bete, utan istället ett som är av den blötare eller torrare varianten. Den blötare varianten finns oftare i sänkor och kännetecknas av bred-/storbladiga växter som växer mer i tuvor. Det torrare betet finns ofta i mer sten-rika områden och växterna blir inte så höga. Dessa två betessorter har lägre näringsinnehåll än "färskare" beten. Se också till att betet inte är gödslat el dyl. Gör också som tidigare skribenter, undvik fetma genom att begränsa tillgång och fortsätt att rida.

Mvh Sophie

Min får bara gå på bete 1 månad då ridskolan han står uppstallad på har stängt. Han har oftast fått den månaden som vilotid, fast egentligen är det matte som har vilotiden.. hon vill sola och bada och bara vara ett tag. :p

Den månaden han går på betet så får han gå på ganska kraftigt gräs, va f*n det är sommar och vi bantar ihop då vilomånaden är slut. Jag brukar ju oxå gå upp lite i vikt efter all grillad mat och brist på motion.. :D

min kommer endast få hösilage i sommar och lite betfor, hon kommer att ridas som vanligt om inte hårdare, stå inne på nätterna och ute med munkorg på dagarna och så har hon haft fång förra året så det vill jag inte ska hända igen.

Det undrar jag också. Min tjockis går på samma gräs som jag släppte dem på tidigt i våras och hon lägger ändå på sig. Inte så mycket gräs, mest lite och pilla på. Hon får pjutte lite kraftfoder och tränas 6 dagar i veckan + tävlar i hoppning + går i skrittmaskin varje dag. Hon är uppstallad på nätterna och på morgonen försöker jag underhålla dem med skrittmaskin etc så att hon först kommer ut på gräset vid 9:30 och in vid 17. Inget hö när hon kommer in men får natthö senare på kvällen.

Kan vissa hästar ha fel på ämnesomsättningen och det är därför de lägger på sig så mycket? Andra som hade ätit samma plus motionerat så mycket hade ju varit slanka och fina men inte min tjockis. Ganska jobbigt och inte så roligt att komma ut på tävlingen med en tjockis.

Hej!
Den blötare varianten finns oftare i sänkor och kännetecknas av bred-/storbladiga växter som växer mer i tuvor. Det torrare betet finns ofta i mer sten-rika områden och växterna blir inte så höga. Dessa två betessorter har lägre näringsinnehåll än "färskare" beten.
Mvh Sophie

Vill du förklara på vilket sätt dessa två betessorter är bättre? Jag undrar mest.
Du skriver lägre näringsinnehåll men det kan för min del betyda olika saker dvs i stort sett vad som helst. Vad är det som är lägre? På villket sätt är det bättre för lättfödda hästar?

Mina får gå på bete efter midsommar, då ska inte gräset vara lika kraftigt längre. Har betesreducerare till min lilla tjockis nu, och så står dom inne på natten, då får hon 2 kg hö. varmblodet är jättemager, så jag hoppas hon äter upp sej istället...

Min islänning gick ner massor (så att tom min mamma noterade det, då är det mycket...) när jag började ge henne mera hö! Dåligt näringsvärde men mera mängd. Dessutom blir dom väldigt gasiga av gräs, vilket gör att dom ser uppsvällda ut. Min får ha betesreducerare nu, och "uppsvälldheten" försvann direkt!

Vill du förklara på vilket sätt dessa två betessorter är bättre? Jag undrar mest.
Du skriver lägre näringsinnehåll men det kan för min del betyda olika saker dvs i stort sett vad som helst. Vad är det som är lägre? På villket sätt är det bättre för lättfödda hästar?

Javisst ska jag förklara: det "blötare" betet innehåller mindre näringsämnen per kilo, delvis eftersom det innehåller mer vatten. Det blir dock kvantitativt sett mer bete eftersom arterna som växer där (tuvtåtel, älväxing, mannagräs, krypven) är storbladiga, men innehållet av protein och energi är inte lika högt som på friska beten där det t ex växer ängsgröe, timotej eller ängskavle. Kvaliteten rent näringsmässigt på torrare beten ligger mellan blöta och friska men betesmängden är lägre. På torrare beten växer tex fårsvingel, ängshavre och rödsvingel. Skillnaden i protein och energi beror alltså delvis på de arterna som härjar på betet!

Generellt kan man säga att blöta beten passar fånghästar eller lättfödda hästar allra bäst, medan unga djur eller dräktiga ston bör stå på friska. Torra beten kan passa en fånghäst men man får vara något mer försiktig då än på ett blött bete.

Ett bete ska aldrig vara för örttikt, om hästen själv får bestämma väljer den i 90% av fallen rent gräs.

Hoppas det blev lite tydligare!

Sophie

Oj glömde; de lättfödda hästarna klarar bättre av beten med lägre näringsinnehåll eftersom de är bra på att tillgodogöra sig energin och proteinet i fodret.

Min islänning gick ner massor (så att tom min mamma noterade det, då är det mycket...) när jag började ge henne mera hö! Dåligt näringsvärde men mera mängd. Dessutom blir dom väldigt gasiga av gräs, vilket gör att dom ser uppsvällda ut. Min får ha betesreducerare nu, och "uppsvälldheten" försvann direkt!

Det som kan verka vara uppsvälldhet kan också vara bara vatten. Gräset innehåller ju mycket vatten och fibrerna i gräset binder vatten. En häst som får mycket grovfoder kan väga mer just därför. Om man begränsar grovfoder/gräsgivan under några timmar kan dock hästen hinna tappa uppåt 10-15 liter vatten (helt naturligt!), så "bukigheten" blir inte lika permanent som ren fetma t ex.

Skillnaden i protein och energi beror alltså delvis på de arterna som härjar på betet!

Generellt kan man säga att blöta beten passar fånghästar eller lättfödda hästar allra bäst, medan unga djur eller dräktiga ston bör stå på friska. Torra beten kan passa en fånghäst men man får vara något mer försiktig då än på ett blött bete.

Ett bete ska aldrig vara för örttikt, om hästen själv får bestämma väljer den i 90% av fallen rent gräs.

Hoppas det blev lite tydligare!

Sophie

Ärligt talat så fattar jag fortfarande inte riktigt hur du menar. Men det är nog jag som är lite trögtänkt. Du menar alltså att ju mer vatten det är i växten desto bättre är det.
Jag har förstått det som att det är andelen lättlösliga kolhydrater som är betydelsefulla för en fånghäst eller snarare bristen på dem. Även att fiberandelen spelar roll.

Generellt är också näringsinnehållet beroende av växtens utvecklingsstadium. Ju kortare, desto mer näringsrikt.

Ärligt talat så fattar jag fortfarande inte riktigt hur du menar. Men det är nog jag som är lite trögtänkt. Du menar alltså att ju mer vatten det är i växten desto bättre är det.
Jag har förstått det som att det är andelen lättlösliga kolhydrater som är betydelsefulla för en fånghäst eller snarare bristen på dem. Även att fiberandelen spelar roll.

Ja, eftersom vätskeandelen i ett blött bete är större, hinner ju hästen inte äta lika mycket torrsubstans som den skulle ha gjort om betet innehållit mindre vatten. Summan blir att hästen äter mindre näring. Innehållet per kg ts är ganska lika i olika beten, men eftersom vattenmängden i blött bete "späder" ut näringen (både lösliga kolhydrater, protein mm), passar det hästar som är känsliga för överutfodring.

Innehållet per kg ts är ganska lika i olika beten, men eftersom vattenmängden i blött bete "späder" ut näringen (både lösliga kolhydrater, protein mm), passar det hästar som är känsliga för överutfodring.

OK nu är jag med på vad du menar med vattnet. Men om jag ska vara lite besvärlig så trodde jag att tex olika gräs innehåller olika mkt av olika näringsämnen kanske speciellt kolhydrater? Eller du menar att energiinnehållet och proteininnehållet alltid är ganska lika?

OK nu är jag med på vad du menar med vattnet. Men om jag ska vara lite besvärlig så trodde jag att tex olika gräs innehåller olika mkt av olika näringsämnen kanske speciellt kolhydrater? Eller du menar att energiinnehållet och proteininnehållet alltid är ganska lika?

ja, jämför man t ex åkermarksgräs med ängsmarksgräs så är näringsinnehållet i stort sett lika per kg torrsubstans, det som utgör skillnaden är utvecklingsstadier och vattenandel.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna