Lättfödd och svårfödd i samma hage-dilemma!

J

jezzscar

Jag har två ston, en islänning 18 år och ett varmblod 20 år. Islänningen är lättfödd och förstås ranghög, och varmblodet mera svårfödd och ranglåg. Jag har inga fler hästar i stallet så det är dessa två som ska dela hage.

Mitt dilemma är att jag skulle vilja ha dom ute på nätterna men hur ska jag fodra dom så att dom får det dom ska ha? Har en relativt stor hage som redan är ganska grön, så pass grön att islänningen ratar höet ibland för hon är mätt. Men varmblodet äter och äter, har hittills inte lyckats ge henne så mycket hö att hon inte skulle ha ätit upp det... :D

Jag funderar på att ta in dom en stund på kvällen så att dom får äta inne, då kan jag ju reglera hur mycket dom får, och sen släppa ut dom igen, och ge morgonhö ute i hagen. Tidigare somrar har dom varit inne på dagarna när det varit mycke flyfän och gått ute på nätterna.

Jag antar att jag inte är ensam om det här dilemmat, skulle vara intressant att höra hur andra löst detta! :)

Sv: Lättfödd och svårfödd i samma hage-dilemma!

hej =)
Jag har 3 hästar i samma hage och dom går på lösdrift och får då all mat ute. En av dom är en väldigt lättfödd c-ponny och en av dom är ganska svårfödd d-ponny och den tredje är svårfödd halvblodskorsning. D-ponnyn är ledare i hagen och tar de han vill ha, sen kommer c-ponnyn och sist hästen. Så som de är nu så går dom inte på hö utan bara på gräs men dom får induviduell kraftfodergiva och då står vi med dom till alla har ätit upp =) Men på vintern när de gäller hö't så är c-ponnyn lite småtjock och de andra normala =) C-ponnyn får ridas hårdare bara :D

Angående din dilemma^^ Antingen så får väl islänningen vara tjock eller få mer träning bara=)

Gör en foderhäck som bara varmblodet når upp till så har du löst ditt problem.

Det är ju inte optimalt att äta "uppåt" men när jag har varit i liknande sits så har jag hängt upp hönät som bara den stora kan nå.
För min del har det varit kortvarigt så därför har hönät fått duga men vid en längre period så hade jag absolut gjort en höhäck som inte den mindre kan komma åt.

Vi har lättare p g a storlek. Fullblodet har sällskapsshettis. Magerskrikan har en högt hängd krubba där man kan lägga vad man önskar, detta kommer inte lillrulten till del. Vi ger Hippo Alfa men man kan ju lika gärna ge lusern och olja. Det svårare är väl kanske grovfoder, men det har vi löst på annat sätt.

Är det hyfsad höjdskillnad på hästarna funkar vårt upplägg, annars tycker jag att ditt eget med intag och fodring fungerar. Alternativt kan man ha fodringshagar i hagen (enklare annordningar, räcker ju med en!) så står en instängd med maten medan den andra går i resten av hagen.

Jag har haft samma problem med mina ponnyer. Eller rättare sagt, den ena ponnyn jagade bort den andra från maten. Vi gjorde en liten hage inne i den andra hagen, där en av dem fick stå tills de hade ätit upp. Att ta in dem en stund som du hade tänkt är ju också en jättebra idé.
Det viktigaste är nog bara att de inte är tillsammans just då de äter, ifall islänningen jagar bort varmblodet eller äter upp hans/hennes mat.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 630
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 559
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 167
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar