Lättfödd blir svårfödd?

V

veronican

Har du haft en häst som gått från lättfödd till svårfödd? Av vilken orsak?
Pga åldern? Efter viktras vid skada?
Är det vanligt att lättfödd häst blir svårfödd som äldre?

Mitt 20-åriga hbl-sto har gett mig huvudbry i vinter.
Föregående vinter gick hon igenom ett hemskt viktras och tappade nästan 100 kg efter en operation. Dessutom fyller hon 20 år i år, något som visar sig i form av tidigare pälssättning, kräver mer uppvärmning och kräver mer foder.

Jag är lite nyfiken på dig som har häst som gått från lättfödd till svårfödd, och om de fortsatt vara svårfödda om det tex uppstått efter viktras?

Vilka fodermedel har ni fått bäst hjälp utav?
Har ni märkt ändrad aptit?
Ni som ger hösilage, funkar blött eller "torrt" hösliage bäst?

Mitt sto har de senaste åren fått mer eller mindre fri tillgång på hösilage och då hon alltid förr varit lättfödd har hon endast krävt en struntmängd kraftfoder. Dock fått ganska proteinrika grovfoder senaste åren, med kvoter uppåt 8-9.

Men efter viktraset förra året känner jag inte igen henne fodermässigt. Aptiten är inte densamma, jag får inte i henne mer än 7-8 kg hösilage (visserligen mkt torrt, ts över 80%) och jag mötte upp med ökad kraft för sent i höstas, så hon tappade mycket hull och muskler. Nu får hon 2,5 kg lusern, 1,5 kg havre och 1 kg groov 125 och hamnar på 100-110 MJ beroende på aptiten för dagen och en kvot på 8. Först efter 3 mån på den foderstaten har hon nu börjat gå upp igen. Men allteftersom gräset växer ute minskar hennes lust att äta hösilage, oavsett om gräset ger henne något eller inte...

Vill gärna höra om andra som gått från lättfödd till svårfödd (och kanske till normalfödd igen sen?) eller bara svårfödda hästar överlag?
Knep, tips och råd och hur ni "motar Olle i grind"?

:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lättfödd blir svårfödd?

det är snarare regel än undantag att gammla hästar blir svårfödda...

så det är inget att bekymmra sig om, se bara till att ge mer mat! och MASSOR av protein. du kan byta ut hösilaget helt mot lusernhack om hon skulle sluta äta det. det är också helt normalt att gammla hästar inte äter så mkt hö, pga tänder och dåligare apetit.

och täcka ordentligt så ingen energi går åt till uppvärmning.

Jo men då pratar man väl oftast om hästar över 25 år. Min har inga problem med tänderna övht ännu.

Jo det blir ju mycket mer mat nu. Men jag tror inte enbart det är åldern i mitt fall, viktraset efter skadan tog mkt hårt på henne. En häst som alltid varit matglad och sen man får truga i mat är trist, men bara å vänja sig antar jag... Hyser ändå en förhoppning om att kunna lura tillbaka aptiten igen, tex genom blötare hösilage.

Får din gamling hö eller hösilage?
hack tror jag tyvärr inte damen skulle äta, så hon får pellets som det tog ett bra tag att få upp en aptit för, men hon numera oftast äter upp...

Lurar också på om jag måste ha höga kvoter på hösilaget, eftersom hon förr om åren haft kvoter uppåt 8-9 och mått kanon, men i år haft hösilage med kvot 6,2 men numera pga grooven och lusernet är sammanlagda kvoten på foderstaten 8 och nu tar hon ju sig.... skumt. SÅ gammal är hon ju inte... eller lurar jag mig själv??

jo 20 är gammalt tycker jag.. seniorfoder brukar ju rekommenderas från 16-17 år.

visst kan skadan spela in. skador och sjukdomar tär på kroppens reserver. men åldern har nog en hel del att säga också. min har behövt mkt kraftfoder i förhållande till arbetsmängd - han är inte och har aldrig varit så bra på att äta hö. han är lite av en gourmet och vill bara ha gräs och goood mat. hö är tråkigt.. ^^

han får hö, så fint som jag kan hitta. plockar ut dom finaste balarna till honom och så får dom andra äta det lite grövre. fri tillgång på det och lusernhack, men han äter inte så mkt. får även 2 kg lusernpellets som han oftast äter upp över natten. sen har han fått några kg müsli för att hålla vikten.
men nu efter ännu ett fånganfall så har jag minimerat müslin och försöker få i honom så mkt grovfoder som möjligt, men det räcker ju inte till så han får kli, betfor och en ny sorts fång-pellets. plus olja, vitaminer och sådant. är ungefär en mnd sen han blev dålig och än så länge har han inte tappat särskilt mkt vikt så jag hoppas att han håller sig på denna foderstaten. var glad du inte har en som är fångbenägen och kräsen i tillägg till svårfödd... :crazy:

ja hög kvot är nog viktigt! det är ju det som ger överlinjen. har inga bilder på min utan täcke men han är jättefin över rygg och kors, riktigt maffig är han. han har alltid fått mkt protein, helst mer än rekommenderat. det bästa är ju om du kan hitta ett hösilage med så hög kvot som möjilgt, om hon inte tycker om luser. :)

mitt ena sto som bara är 18 år gammal, och alltid tidigare har varit väldigt lätt född har den här vintern rasat väldigt mycket i vikt, trotts att hon får väldigt mycket mer foder nu är vad hon änns fick när hon var i full tävlingskondition. (äter nu ca 15kg hö, 4kg lusern, 2kg kornkross, 0,5kg betfor och 0,5kg vetekli) en foderstat som en liten häst på 152cm inte borde bli smal av.
tänder är kollade, och avmaskad är hon.
så dom behöver inte vara jätte gamla för att dom ska bli svårfödda av åldern.

Nu har jag ingen erfarenhet av att ha en lättfödd häst som blir svårfödd. Däremot är både min egen och en del i min omgivningshästar svårfödda.

Jag med flera har haft mycket gott resultat av Krafft Rehab. Flera är även kanonnöjda med Hippo Alfa.

Det kan ju vara att hon behöver mycket protein, men tänk på att protein "kostar" energi att bryta ner. Så ett annat alternativ kan ju vara att lägga till mer energi men försöka hålla proteinnivån där den är nu med tex olja.

Tack för tipsen!
Rehaben har jag provat, men personligen fick jag lite för lite effekt för det priset, men det var ett bra foder absolut.

Hippo Alfa har jag aldrig testat, är det jämförbart med krafft groov eller hur skulle du beskriva det?

Ja, det gäller ju att inte lägga till FÖR mycket protein. Majsolja fick hon ett par månader, det ska jag köpa igen :bow: Min tankar kring detta är också för att förebygga till nästa vinter, vara bättre förberedd helt enkelt. Denna vintern reagerade jag lite för sent, var så van vid att hon varit lättfödd...

Troligen måste hon ligga uppåt 110-120 MJ numera trots att hon enligt tabellen bara skulle behöva runt 80 MJ eftersom hon endast rids lätt.

mitt ena sto som bara är 18 år gammal, och alltid tidigare har varit väldigt lätt född har den här vintern rasat väldigt mycket i vikt, trotts att hon får väldigt mycket mer foder nu är vad hon änns fick när hon var i full tävlingskondition. (äter nu ca 15kg hö, 4kg lusern, 2kg kornkross, 0,5kg betfor och 0,5kg vetekli) en foderstat som en liten häst på 152cm inte borde bli smal av.
tänder är kollade, och avmaskad är hon.
så dom behöver inte vara jätte gamla för att dom ska bli svårfödda av åldern.

OJ det var verkligen mycket mat till en såpass liten häst! Men är du helt hundra på att det bara är åldern som är orsaken då? Hur kan man veta det?

ANALYSERAT grovfoder...så du vet vad du ger funkar absolut bäst för att förhindra viktras. TORRT ensilage är inte bra, det håller sig INTE så bra ur LAGRINGSSYNPUNKT.

Gamla Hästar BÖR få lite tandkontroll emellanåt, har dom dåliga tänder BÖR lättuggat fodder ges.

MÅNGA bara väntar har jag märkt..HOPPSAN, hästen gick ned i hull..Vad ska vi göra

Alltid och alltid...hur är ditt grovfoder då ? Vadå protein ? Vad menar du ? Att hästen INTE ska dö knall och fall ? Protein är tydligen en hästägares gissel..Villket protein menar du ? Protein består av 20 olika kedjor..så säg gärna VILLKET utav dom som dom inte ska ha ?

Självklart är mitt grovfoder analyserat, hur skulle jag annars veta att det är ts strax över 80 % och att kvoten tillsammans med kraften blir 8?

Hösilaget har 7,6 MJ 48 g Smrp / kg foder. Bra mineralerbalans, det har jag räknat på också. Alltså energi/protein-kvot på 6,3. Något som skulle räcka fint för henne i vanliga fall. Många väntar kanske tills hästen tappat innan de reagerar men jag brukar ha bra koll på hennes foderstater. Problemet är att hon ändrats rejält ifrån lättfödd till svårfödd efter sin skada, plus att säkert åldern spelar in.

Jag har det knepigt också eftersom min dam inte är lika glad i att äta grovfoder som förr. Då kunde hon lätt äta 15 kg hösilage/dygn på fri tillgång. I höstas gick hon över till en sommarhage i oktober med massa gräs kvar då den vilat merparten av sommaren, långt, gulnat gräs som smakade gott men inte hade mycket näring alls. Då var hösilaget inte alls intressant, åt kanske ett par kilo om natten inne. DÅ klantade jag mig och mötte upp för sent med rejäl kraftfodergiva, mycket eftersom hon som sagt alltid varit lättfödd förr. 1 kg havre och 1 kg lusern räckte liksom inte...

Några tips på bra metoder eller foder?
Tänderna kollades sent i höstas och han tyckte inte de behövde kollas igen på ett år, inga ålderssymptom där iaf.

Nej i höst ska jag köpa blötare hösilage. Då vi köper småbalar har vi inte problem med hållbarheten eftersom det används upp rätt kvickt, men jag hoppas aptiten ska öka med ett blötare hösilage.

PS: Jag har även tagit ut veterinären och tagit blodprover eftersom det var så olikt henne att tappa så här mycket, plus att hon var öm i muskulaturen.

på grund av ålder kan vilken häst som helst bli svårfödd. Har haft en inhyrd häst som var otroligt lättfödd. När hon blev gammal blev det precis tvärtom. Det var nästan omöjligt att få bra hull på henne. Naturens gång antar jag.

jo 20 är gammalt tycker jag.. seniorfoder brukar ju rekommenderas från 16-17 år.

visst kan skadan spela in. skador och sjukdomar tär på kroppens reserver. men åldern har nog en hel del att säga också. min har behövt mkt kraftfoder i förhållande till arbetsmängd - han är inte och har aldrig varit så bra på att äta hö. han är lite av en gourmet och vill bara ha gräs och goood mat. hö är tråkigt.. ^^

han får hö, så fint som jag kan hitta. plockar ut dom finaste balarna till honom och så får dom andra äta det lite grövre. fri tillgång på det och lusernhack, men han äter inte så mkt. får även 2 kg lusernpellets som han oftast äter upp över natten. sen har han fått några kg müsli för att hålla vikten.
men nu efter ännu ett fånganfall så har jag minimerat müslin och försöker få i honom så mkt grovfoder som möjligt, men det räcker ju inte till så han får kli, betfor och en ny sorts fång-pellets. plus olja, vitaminer och sådant. är ungefär en mnd sen han blev dålig och än så länge har han inte tappat särskilt mkt vikt så jag hoppas att han håller sig på denna foderstaten. var glad du inte har en som är fångbenägen och kräsen i tillägg till svårfödd... :crazy:

ja hög kvot är nog viktigt! det är ju det som ger överlinjen. har inga bilder på min utan täcke men han är jättefin över rygg och kors, riktigt maffig är han. han har alltid fått mkt protein, helst mer än rekommenderat. det bästa är ju om du kan hitta ett hösilage med så hög kvot som möjilgt, om hon inte tycker om luser. :)

Men om en häst är "gammal" som 17 år, vad är då en häst på 26 år? ;) Nejmen det är säkert individuellt och man får väl lyssna på sin egen häst, vilket jag tydligen får göra nu. Fröken har tydligen blivit tant :D

Usch vad jobbigt med fångbenägen till råga på allt... men det låter som om du har läget under kontroll. Vad är kliet bra för?

Jo, jag tror att både skadan och åldern spelar in, eftersom det vänt så tvärt efter hennes enorma viktras. Fast hon var faktiskt rätt fin på betet i somras! Hoppas vårt bete räcker denna sommaren, så jag slipper stödfodra, även om jag tänkt möta upp rejält till sensommaren/hösten.

Min veterinär tyckte för en månad sedan att hon väger ca 50 kg för lite (främst muskler men lite hull också som saknas) men att en häst i hennes ålder bör ha lite extra att ta av, så hon ville försöka få upp henne 100 kg i vikt. Det går åt rätt håll äntligen. Du läste ju min täckestråd också, halstäcken och rejält mycket varmare täcken än vanligt har nog hjälpt också. Sadeln var lite bov också, är inte lagom längre. Utöver så mkt grovfoder det går, och så mkt kraft jag vågar lägga på, får hon Tokosel för musklerna och B-vitamin och mineraler förstås.

Min dröm är att få upp henne i ungefär detta skicket igen;

Sommar för 4 år sedan

Så här hon ut nu, hullet är hyfsat nu men överlinjen saknas verkligen.
Nu idag 30 mars

Men skam den som ger sig!
:D

Vet du hur gammal den hästen var när den började bli svårfödd?

Jag vill verkligen göra allt jag kan för att undvika fler viktnedgångar någonsin för henne.

OJ det var verkligen mycket mat till en såpass liten häst! Men är du helt hundra på att det bara är åldern som är orsaken då? Hur kan man veta det?

helt säkert kan jag ju inte veta att det bara beror på åldern men jag tycker att jag har uteslutit alla andra möjligheter.
då vi har kollat upp alla tänkbara andra orsaker, har kollat tänder, avmaskad efter konstens alla regler, gjort klinkundersökning med gastroskopi, blodprov osv. och enligt veternärerna så är hästen frisk som en nötkärna.
och jag menar inte att hon är jätte mager, men hon har tappat en del av sin överlinje och men kan skumta revbenen när hon rör sig. vilket man aldrig kunde göra på henne tidigare.

Alltid och alltid...hur är ditt grovfoder då ? Vadå protein ? Vad menar du ? Att hästen INTE ska dö knall och fall ? Protein är tydligen en hästägares gissel..Villket protein menar du ? Protein består av 20 olika kedjor..så säg gärna VILLKET utav dom som dom inte ska ha ?

antar att det där svaret inte var riktiat till mig egentligen, för jag förstår inte ett dugg av vad du menar.
men protein består av aminosyror, vissa kan hästen producera sjäv och en del är essensiella aminosyror som måste intas genom födan. dom är viktiga att få i sig för att kroppen ska kunna bygga bla muskler

helt säkert kan jag ju inte veta att det bara beror på åldern men jag tycker att jag har uteslutit alla andra möjligheter.
då vi har kollat upp alla tänkbara andra orsaker, har kollat tänder, avmaskad efter konstens alla regler, gjort klinkundersökning med gastroskopi, blodprov osv. och enligt veternärerna så är hästen frisk som en nötkärna.
och jag menar inte att hon är jätte mager, men hon har tappat en del av sin överlinje och men kan skumta revbenen när hon rör sig. vilket man aldrig kunde göra på henne tidigare.

:bow: då förstår jag. Ja man vill ju utesluta allt annat.

antar att det där svaret inte var riktiat till mig egentligen, för jag förstår inte ett dugg av vad du menar.
men protein består av aminosyror, vissa kan hästen producera sjäv och en del är essensiella aminosyror som måste intas genom födan. dom är viktiga att få i sig för att kroppen ska kunna bygga bla muskler

Jag vet inte om det inlägget du svarat på var riktat till mig heller, för jag förstår inget utav det heller...

Min häst har gått fram och tillbaka flera gånger. Köpte honom, stod på hö (fri tillgång ca 15kg kanske) och någon dl betfor samt ca 1kg havre. Hade kvar honom på det, men han tappade över vintern (stod kvar i samma stall och samma hö) så jag fick stöja i med ca 1kg Kraft Groov (den enda varianten som fanns då).

Sedan har jag haft problem att han inte kunnat få mer än ca 6kg hö (äter hö året om) av samma hö som han ätit 15kg av för han gick upp för mycket i vikt. Han blev tjock! Bantar honom lite får honom bra i ca 2 mån för att sedan falla ur totalt.

Detta pågick över flera år, faller gärna ur under vintern och tjock över sommaren. Trots samma hö och inget gräs. Samma motion (ingen typ).

Han tappade massor nu i vinter, var in på hästsjukhus och där hittade de att han hade obalans i tarmen. Ger nu microbalans och Kraft Rehab och just nu går han upp. Trots att han äter ca 20 MJ och 100g SMRP mindre än innan.

Gissar på två saker, tarmen gör att han inte tar upp proteinet bra och för det andra att jag inte lärt mig vilka väder som tar mer energi förrän nu på slutet. Han har haft många andra problem men dessa två är nog det som ger viktuppgång/nedgång mest.

Svårfödd och svårfödd, men min nordis på 23 år behöver mer mat nu än hon gjorde förut helt klart! Har höjt 10 MJ i vinterfodret till henne nu de senaste åren.
Hon klarar sig däremot fortfarande på sommarbetet utan energi och proteintillskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka