Lättar i språnget.. tips?

bapro

Trådstartare
Är det någon som mhar tips på hur man sitter kvar och slipper lätta i stigbyglarna över hindret. Låter kanske fånigt, men jag har tävlat upp till 130 med min ena häst & det har gått bra (att sitta någorlunda stadigt över hindrerna) Men min nya häst hoppar så mkt med hela kroppen och är jättehög bak, så jag har svårt att sitta kvar när det blir lite högre. :o (hjälper ju inte att hon studsar & brallar mellan hindrerna ibland oxå) Alltså jag flyger ju inte av, men man lättar ju i stigbyglarna, . Vet att jag har lite dåligt nertramp i stigbyglarna, så jag brukar tänka på det hela tiden (att trampa ner). Har även provat att knyta fast stigbyglarna med lösa band i sadelgjorden. Och då blir man mkt stadigare. (så det måste ju bero endel på att jag inte håller skänkeln still i språnget)
Nån som har tips vad man kan träna på?? Jockeyläder kan väl vara ett sätt för att försöka få bättre nertramp och styrka & svikt i benen...
Förslag??

MVH

Sv: Lättar i språnget.. tips?

Det känns som att du har svarat på din egen fråga: trampa ner hälen ordentligt och korta lädren. Det är nog väldigt mycket mentalt, så om du bara tänker dig att fötterna är blytunga så blir det nog skillnad.

Annars är ju Karlssons klister himla effektivt! :p

*hehe* jag får nog prova med karlssons då... :idea:
Nä men jag tänkte mer att det kanske är fler med samma problem som har tips på balansövningar eller träna upp styrkan i benen eller nåt. Vet inte om det är svikten eller nertrampet som är problemet...
Annars får jag nog börja med helskodda ridbyxor :D Det kanske är det som är bästa knepet...

Det är nog bara att öva och tänka på att trampa hälen nedåt/lite framåt i sprången.

Men jag hoppar helst inte min ena häst lite högre hinder utan helskodda byxor. En ganska nysmord sadel dessutom gör gott, då blir det lite "klibbigt", så det är att rekommendera åtminstone till lite viktigare framträdanden. ;)

Sedan är det ju viktigt för balansen att ha en sadel som ger bra stöd. Hur sadlarna känns kan ju variera mellan olika hästar dessutom.

Jag har en häst som hoppar mkt med sin kropp, det tog ett tag i början innan jag komm in i balans! Vet min hopptränare som flög fram till öronen på henne.....

Jag har även en sadel med knä och vad stöd, för att stötta min ben. Annars så är det bara till att lära sig att trampa ner och slappna av i knäna så man inte kniper med dem. För kniper man med knäne så åker skänklen bak och man tappar även stybyglarna då trycket mot stigbyglen försvinner.

träna mkt på att stå i lätt sits både med och utan hinder!

sen är det väldigt viktigt att ha en sadel som ger stöd på rätt ställe! själv föredrar jag sadlar med STOORA knä och vadstöd, för då sitter man där man sitter (eller står) och slipper tänka på att hålla sig kvar hela tiden utan kan rida hästen hela tiden!

Jag har en unghäst som verligen hoppar med ryggen.
Jag är ingen erfaren hoppryttare men de första sprången han tar på en hoppträning gör så att det känns som att man flyger upp till taknocken på ridhuset.

Det är väll träning, träning som gäller. :d
Klister, helskodda och nysmord sadel! :)

Har haft lite samma problem med min häst då han hoppar väldigt stort och har stor galopp och jag själv inte är så stor...Har då vart ute mycket i skogen och galoppherat längre sträckor i fältsitts och försökt hålla en ganska kort galopp... det har funkat väldigt bra eftersom det både har stärkt hästens galopp och övat min balans...sen e det ju klart att vi har underbara uteritts möjligheter.. och jag vet ju inte om du har sama möjligheter... Kramar :)

ett sätt att träna upp balansen är att hoppa studs. trampa ner hälen och svikta i knäna.
när du hoppar studs kan du släppa tyglarna och hålla händerna rakt ut just för att hitta balansen och svikten i knäna. "håll om med benen".
detta har funkat på mig.. har haft samma problem..

TACK för alla fina tips...
Ska börja med att kleta in sadeln ordentligt. (är vädigt hal för tillfället) Har nyligen köpte en prestige-hoppsadel åt henne. DEn är ju kanske inte värst klossad, men skön att rida i i övrigt, tycker att det är lite halkig dock :) ...
Känner oxå ibland att jag skulle må bra av en riktigt klossad sadel, har provat 2 st, men jag tycker att man fastnar. (man ska ju inte Bara hoppa i sadeln, man måste ju kunna rida som vanligt oxå) + Sedan ska ju sadeln passa hästen oxå... det är ju det man tittar på i första hand.
Kan nog hålla med om att det är knäna som ställer till det, tycker inte att jag kniper, men jag tror att jag gör nog det, därav känns inte helskodda ridbyxor som ett alternativ, då fastnar väl knäna ännu mera??!! Nä man får väl kanske vrida ut benen helt enkelt, även om det blir charlie chaplin med tårna... :p
MVH

hehe.... red åxå i en ny Prestige på en kompis häst härom veckan.... hela hoppträningen gick åt till att hålla om som en tok med benen för att inte glida av :crazy:

......veckan efter, när jag åxå skulle hoppa hästen hade jag min gamla stübben med stora stöd, och gissa om det gick bättre :D

Då kanske du är lite ovan vid sadeln ännu... Det kanske inte heller underlättar. Jag minns att när jag köpte min första flatback-sadel så tog det några veckor innan jag vågade mig på att hoppa i den öht :p

Sedan är ju inte stöden allt, även om ett par klossar inte är fel. Väl så viktigt tycker jag är en sadel som ger bra balans.

.....och det gör en väl inriden sadel med stora klossar :p

en snorhal sadel utan klossar ger däremot inte balans, då blir det bättre att hoppa barbacka!

ha,ha. Skulle vilja se om jag skulle släppa tyglarna helt över studsen.. Min häst är en riktig galenpanna och älskar att hoppa, speciellt om han får hoppa i ett alldeles för högt tempo...

Jag har samma problem, det är nog rätt vanligt kan jag tro. Att spreta ut med knäa är det tips jag fått av min tränare. Funkar bra men är både fult och svårt som f-n. Sedan handlar det också om lårmuskler. Att stå i stolsits mot väggen är mördande för låren men bra för hoppningen. Vet inte om det hjälper dig men har du en stark överskänkel så är det lättare att också få underskänkel att ligga hyfsat still.
Själv skulle jag behöva en hjälplina mellan mina axlar och hästens svans eftersom jag ALLTID är före i språnget. Hur tusan får man bort den olaten?

Hoppa och blunda! Låter kanske livsfarligt, men om du har en välriden häst som inte drar innan hindren så är det en superövning! Rid an mot hindret och två galoppsprång innan så lägger du fram handen på mankammen och blundar! Man får världens följsamhet!
Annars brukar det funka att tänka på att titta uppåt-bort mot taknocken, så slänger man sig inte lika tidigt över hindret!

jag har också problem med att "sitta bra" när jag hoppar. för mig funkar det lite bättre när jag pressar knäna emot sadeln och "lägger mig nära" hästen när jag står i fältsits.. sedan vet jag inte om jag bara är dum i huvudet´eller om det funkar för andra också..

Jag har stigbygelplattor med vassa taggar på så att man får bra grepp. Funkar skitbra. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka