Lätta tips om dressyr

S

Snanna

Jag har köpt en ny häst och vill lära mig lite dressyr (vet inte hur man rider dressyr). Tankarna om tränare har flugit förbi i huvudet på mig men det blir både dyrt och svårt att hitta tränare här omkring då jag bor långt ifrån något där jag kan få tag på tränare. Så jag skulle vilja lära mig lite själv om det är möjligt. Så ni får jätte gärna komma med tips om lätta dressyr övningar, men observera att jag inte kan något alls om dressyr :P Så använd gärna lätta ord och lätta förklarngar :) och alla som vill kritisera mig för att jag inte kan dressyr; ni kan väldigt gärna ignorera den här tråden.

Sv: Lätta tips om dressyr

Lättast skulle ju vara om du har nån i din närhet som rider dressyr och är duktig, behöver inte vara tränare eller så.

men grunden brukar väll vara att kunna ställa en häst?
svårt att förrklara men det går ut på att hästen ska vinkla sig i nacken och kolla innåt, inte i halsen utan i nacken (man ska se lita av ögat och näsborren..) och det gör man när man rider på böjt spår

Köp en instruktionsbok t ex Ridhanboken 1 och läs den till att börja med. Sen måste du ta hjälp, ensam är det svårt.

Tanken bakom dressyr är bla,att få en avslappnad häst. Du kan börja med att kontrollera att hästen lyssnar på dig.
Göra tempoväxlingar, ibland rider du på lite o länger hästens steg, ibland håller vi tillbaka lite o ber hästen att korta steget ngt, lägg in halter.
När du känner att du kan behärska alla gångarter kan du ge dig in på lite ridvägar, vet inte hur mkt du kan ?
Du kan väl berätta hur långt du har kommit med din häst, hur brukar du rida den ? Ingen ide att jag rabblar upp saker som du kanske redan kan.

Hjläper dig gärna :)
Mvh frida

Dressyr är ett stort begrepp, men för mig handlar det mycket om balans, avslappning och samspel. Det handlar INTE om att kröka på nacken.

Först brukar jag kontrollera att man kan stanna och sätta igång hästen när man vill och inte när hästen vill. Skritten ska ha en tydlig fyrtakt och inte "rinnande". Traven tvåtaktig och inte för snabb, tänk att du sitter ner i lättridningen, inte att du ska upp.

Håll ett jämnt stöd i handen, lägg tummen över tygeln, så förhindrar du att tygeln glider. Det gör även att du kan använda övriga fingrar och lirka med. Din balanspunkt är innanför naveln, synka den med hästens, som sitter mitt i hästen någonstans innanför dina knän. Följ hästens rörelser och tänk att ni ska synka era rörelser, då blir det mjukare och mer följsamt.

Tänk alltid på att styra hästen framifrån och bak, är huvudet inte vänt i rätt riktning så blir det jättesvårt att svänga resten av hästen. Tänk ett lok och två vagnar, du sitter i första vagnen, men du styr loket ;).

Dressyr är ett stort begrepp, men för mig handlar det mycket om balans, avslappning och samspel. Det handlar INTE om att kröka på nacken.

Vill bara sätta en extra guldstjärna under dom orden. :bow:
Det är alltför vanligt att ryttare utan tränare börjar i "fel ände" och tror att allt är perfekt bara hästen kröker på nacken.

Tack! En annan sak är som jag tycker är viktigt är att både häst och ryttare ska tycka det är roligt! Många dressyrryttare tar det på så himla stort allvar. Jag tycker att dressyren ska vara en njutfull upplevelse!

Tanken bakom dressyr är bla,att få en avslappnad häst. Du kan börja med att kontrollera att hästen lyssnar på dig.
Göra tempoväxlingar, ibland rider du på lite o länger hästens steg, ibland håller vi tillbaka lite o ber hästen att korta steget ngt, lägg in halter.
När du känner att du kan behärska alla gångarter kan du ge dig in på lite ridvägar, vet inte hur mkt du kan ?
Du kan väl berätta hur långt du har kommit med din häst, hur brukar du rida den ? Ingen ide att jag rabblar upp saker som du kanske redan kan.

Hjläper dig gärna :)
Mvh frida

ja, jag har väl inte gjort så mycket med honom eftersom jag inte har haft honom så länge. så jag har väl bara ridit honom några gånger i hagen och jag har då inte gjort några slags övingar med honom eller så

Har du ridit någonting innan? Hur pass välutbildad är din häst? Du kan ju börja med att den ska lyssna på dig, stanna när du säger åt den, komma fram i trav osv. Rid inte bara runt och runt, utan gör volter, rid snett igenom, gör serpentiner.

Det enklaste för dig vore om du köpte en bok där de beskriver enkla övningar! :)

Har du ridit någonting innan? Hur pass välutbildad är din häst? Du kan ju börja med att den ska lyssna på dig, stanna när du säger åt den, komma fram i trav osv. Rid inte bara runt och runt, utan gör volter, rid snett igenom, gör serpentiner.

Det enklaste för dig vore om du köpte en bok där de beskriver enkla övningar! :)

ja, jag kanske borde köpa en bok med lite tips om dressyr och allt möjligt :D finns det någon bok som du/ni rekomenderar som kanske inte kostar en förmögenhet? ;P :)

Alltså - jag menar inte på något sätt att kritisera, jag är bara nyfiken... Om man knappt ridit alls (eller det kanske du har, men det låter inte så) så känns det ju som en ganska stor sak att köpa en egen häst innan man kan rida den på ett sätt som är bra för hästen. Jag menar med balans och så samt övningar som gör att den musklar sig jämnt och blir en sund och välriden häst.
Dressyren är ju såååå mkt mer än bara att kröka på nacken och gå olika övningar - den är ju grunden till allting liksom.
Jag skulle aldrig våga ge mig på en egen häst utan ganska mycket kunskap i botten.
Men strongt av dig att våga fråga! :banana:
LYCKA TILL!!! med pållen!!!

ja, jag kanske borde köpa en bok med lite tips om dressyr och allt möjligt :D finns det någon bok som du/ni rekomenderar som kanske inte kostar en förmögenhet? ;P :)

Jag tycker att 'dressyr med lussan' är bra.
Även 'ridlära' av wilhelm Munsler är bra.
'Dressyr med kyra' är också bra.

Låna böckerna på biblioteket, det är billigt och bra... Om ditt bibliotek inte har någon av dessa böcker så tycker jag att du ska lämna ett så kallat 'inköpsförslag' så kommer de nog att köpa in minst en av dem (jag har testat och det funkar).

Alltså - jag menar inte på något sätt att kritisera, jag är bara nyfiken... Om man knappt ridit alls (eller det kanske du har, men det låter inte så) så känns det ju som en ganska stor sak att köpa en egen häst innan man kan rida den på ett sätt som är bra för hästen. Jag menar med balans och så samt övningar som gör att den musklar sig jämnt och blir en sund och välriden häst.
Dressyren är ju såååå mkt mer än bara att kröka på nacken och gå olika övningar - den är ju grunden till allting liksom.
Jag skulle aldrig våga ge mig på en egen häst utan ganska mycket kunskap i botten.
Men strongt av dig att våga fråga! :banana:
LYCKA TILL!!! med pållen!!!

okej, jag tar det inte som kritik :P jag har gått på ridskola förut i några år men jag minns faktiskt inte anledningen till varför jag slutade :S också har jag haft några egna hästar förut också, men det blev alldeles för mycket för mig då eftersom jag hade problem med skolan :/ men med de hästarna så red jag bara ut i skogen och tänkte faktiskt inte så mycket på att träna typ dressyr och sånt eftersom jag mer ville ha en egen häst att pyssla om och rida då. men nu går det bra för mig i skolan så jag köpte en häst och tänkte då att jag skulle vilja träna lite övingar och sånt med honom. men det är ju det att jag inte har någon kunskap alls om dressyr och sånt eftersom jag inte hållit på med sådant tidigare :/ så därför skulle jag vilja ha väldigt lätta och bra tips om övningar och sånt :)

Jag tycker att 'dressyr med lussan' är bra.
Även 'ridlära' av wilhelm Munsler är bra.
'Dressyr med kyra' är också bra.

Låna böckerna på biblioteket, det är billigt och bra... Om ditt bibliotek inte har någon av dessa böcker så tycker jag att du ska lämna ett så kallat 'inköpsförslag' så kommer de nog att köpa in minst en av dem (jag har testat och det funkar).

jaa, att jag inte tänkte på att låna på biblioteket :D det är ju bra mycket billigare än att köpa dem :D tack så mycket för att du påminde mig om att bibliotek finns xD

Men om du gått på ridskola några år som du skrev,måste du väl ha ridit lite dressyr? Iallafall grunderna?? Vad kan din häst?

Hur mycket kan din häst? Hur gammal är den? Är den skolad och riden mycket eller är det en nyinriden häst?

ALLT du gör uppsuttet är dressyr.
Jag kan varmt rekomendera den akademiska utbildningstrappan!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
909
Senast: Gunnar
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar