Lätta bomövningar till hetsig häst?

Nickelodion

Trådstartare
Håller på sätta i gång mitt fullblod efter en senskada. Ska börja hoppa om ett par månader. Så nu har jag börjat med bommar. Problemet är att han blir så galen och glad när det kommer fram lite bommar.

Sist så hade jag bara två bommar på långsidan med ca 20m i mellan och travade över. Han är spänd och vill helst galoppera över.
Provade även att galoppera över en bom men då får han tokryck efter...:grin:

Skulle vilja ha lite tips på hur jag ska få han att lugna sig. Lätta bomövningar, gärna där man kan överraska honom och rida lite kringelikrok.

Han har alltid varit pigg vid hoppning och nu är det väl lite nyhetens behag att han får börja träna med bommar. Men jag vill få honom lydig och avslappnad.

Så ge mig tips på roliga bomövningar! :)

Sv: Lätta bomövningar till hetsig häst?

när jag gick på ridskola hade vi en övning som kallades "masken" det var en salig blandning av bommar, hinder, dressyr övningar m,m. en evighets övning helt enkelt med nya saker hela tiden, kunde vara stuts på långsidan, vända rakt upp över travbommar skänkelvikning ut till B/E trava/ galoppera över en bom och galoppvolt mellan koner vid A/C och sen börja om igen.
full fart och bra övning för kontroll, lätt att andra svårigheten genom att höja hinder/bommar, men också genom att höja kraven på lydnad.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.