Lätt senskada?

L

Lovelovelove

Hejsan.

Jag kollar för skoj skull lite på annonser och hittade då en häst som lät väldigt bra. Men i slutet stod det

Har varit skadad en gång i sitt liv, då en väldigt lätt senskada (fick skrittas uppsuttet direkt) efter att han halkat i hagen.

Skulle ni åka och titta på en häst som haft en sådan lätt skada eller sorterat bort annonsen?

Intressant att veta, hoppas på svar. :D

Sv: Lätt senskada?

ja hade åkt o kollat, en helt läkt senskada som inte är en förslitningsskada betyder inte att hästen inte håller för träning eller liknande.
förslitningsskador är ja lite mer rädd för eftersom dom kom pga av träningen.

de finns en hel del hästar som haft senskador men som tävlar och tränar mycket utan problem.

min häst med senskada som håller på att sättas igång nu syns de ingenting på, på UL syns inte heller ens att de vart någon skada där.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle oxå åkt och kollat, jag tycker det mest låter som en positiv kommentar om hästen att den "bara" varit skadad 1 gång men kunde fortsätta ridas... Men det är ju viktigt att kolla upp hur senskadan uppkom! Man kanske kan likna det med att en människa vrickar foten ordentligt och det behöver ju inte betyda att resten av livet påverkas av det. Jag skulle snarare tolka det som att nuvarande ägaren var fruktansvärt ärlig ;)
Lycka till!

Hejsan.

Jag kollar för skoj skull lite på annonser och hittade då en häst som lät väldigt bra. Men i slutet stod det

Skulle ni åka och titta på en häst som haft en sådan lätt skada eller sorterat bort annonsen?

Intressant att veta, hoppas på svar. :D

Ja, det skulle jag inte välja bort utan ringa och prata med ägaren. Om när det hände - var det länge sedan och hästen brukats och är fräsch idag är det säkert ingen fara. Givetvis besiktigar du ordentligt före köp.

Är det mer nyligen skadan skett skulle jag dra öronen åt mig. Tänker själv gå vidare och undersöka saken med en häst som fick en reaktion i ett framknä vid en tävling på för tufft underlag. Hästen sprutades en gång och var sedan bra. Vilade länge och blev sedan besiktigad och röntgad innan den sattes igång och har nu varit igång i ett halvår utan problem.

Så allt beror på.

Hälsning Maja

beror på vad jag skulle ha hästen till. och om det var länge sen och den har ridits fullt ut sen dess.

om skadan är helt uttläkt å så så ser inte jag några problem med det. Hästen bedöms ju då vara frisk att bruka.. Det är ju svårt det där med skador, för man vet ju aldrig vad säljarna låter bli att säga..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka