Lätt distraherad häst

S

Skorpan

Någon som vet några bra övningar/böcker på hur man får sin häst att behålla fokus på en själv? På marken går det ganska bra men när man rider så blir det plötsligt väldigt kul att kolla på allt runt omkring

Sv: Lätt distraherad häst

Tycker jag är en bra fråga!!

Vad jag försöker göra när jag rider är variation ofta!! När jag rider på banan försöker jag hitta på nya saker ofta för att behålla koncentrationen, byta varv, göra övergångar, sidförande, ställa utåt, ställa inåt mm mm... i skogen är det svårare, men man kan göra halter, och många övergångar för att behålla koncentrationen.... Så att hästen behåller koncentrationen och undrar vad som händer näst ;)

Håller med TheOne. Jobba mycket med halvhalter, tempoväxlingar, byt övningar/gångarter osv. Detta medför att hästen måste koncentrera sig mer på arbetet.

du kan ju lägga fram bommar på marken och rida olika vägar över dom också. kan även höja lite så hästen lär sig att lyfta fötterna så gör jag med min just nu.

jaopp vi jobbar oxå mkt med sådant, dock inte nu när det är så hårt i marken.

Där vi har "problem" (är ju inte ett problem egentligen bara något jag vill förbättra) är ju mest tex om det stannar en buss utanför så börjar han gärna höja huvudet och kolla på den istället, ett bra tips är ju då att tex öka eller lägga in en skänkelvikning men kan man (och i så fall HUR????) stärka den första koncentrationen så han bara vinklar ett öra typ, "ok en buss men nu jobbar jag vidare" ????

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 206
Senast: Valle
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 675
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?