P

puppe

Kan nån vänlig själ berätta för mig vad man EXAKT ska klara av om man är på en lätt c nivå?:confused:

Sv: Lätt C

Det är inga egentliga rörelser man ska kunna, utan det är mest övergångar, tempoväxlingar och sådär.

Alla program finns på förbundets hemsida

Senast ändrad av en moderator:

Man ska väl kunna serpentinbågar och volter också? :idea:

Är det inte serpentinbågar i LC:1 2008? Hade jag för mig..

"Lätt C:1 2008
Bana 20 x 40 m Maxpoäng 270
Träns Tid ca 4½ minuter
Bed.gr. Plats Rörelser
1. A Inridning i arbetstrav
ADXGC Arbetstrav
2. C Höger varv
CM Arbetstrav
MXK Vänd snett igenom i arbetstrav
KA Arbetstrav
3. A Volt med ca 15 m diameter
4. AC Serpentin över medellinjen med 3 bågar
Vid passerandet av medellinjen
"

Utan att veta exakt vad som är med i programmen skulle jag säga så här:

För att anse sig vara på LC nivå (vilket ju i princip är att man tar steget från nybörjare)
Bör man kunna:
Skritt, trav och galopp i olika tempon (åtminstonde långsammare och fortare)
Alla ridbanans vägar

Hoppningen är ju mera individuell men en Clear round på 40-50 cm (stor häst/maxad D-p)

Sen vad gäller teorin ska man kanske kunna en del av hästens delar, sadel och träns delar och lite basic fakta om hästar.
Kunna sadla och tränsa själv på ett korrekt sätt!

Men det är ju väldigt olika vad man får lära sig på ridskolorna.
Men om jag skulle vara ridlärare med elever på denna nivå skulle jag klassa dem som LC.
Sen blir det ju en hel del mera för att klara sig upp till LB.
Så en duktig LC"-are" kan ju mycket mera framför allt vad gäller ridningen.

Lite långt men hoppas att du förstår!

Om jag inte minns helt fel har serpentinerna kommit nu när programmet ändrades 2008

För att anse sig vara på LC nivå (vilket ju i princip är att man tar steget från nybörjare)Bör man kunna:
Alla ridbanans vägar
!

Haha, då har ju jag knappt blivit mer än nybörjare då, har ridit i 11år och haft egna hästar i 6år.:o:angel: Ridbanans vägar tror jag att jag kan men blandar säker ihop namnen.:angel:

/Tjalfe- skogsmulle.

För att anse sig vara på LC nivå (vilket ju i princip är att man tar steget från nybörjare)
Bör man kunna:
Alla ridbanans vägar

Hoppningen är ju mera individuell men en Clear round på 40-50 cm (stor häst/maxad D-p)

fast.... på en LC hopptävling (för ponny, finns ju inte det i storhästklasser) så ska man med d-ponny kunna hoppa en bana på 90cm.... och det är sällan CR....
och nog krävs det lite mer kunskap i ridning (såsom ställa, avsaktningar och form) än bara hantera gångarterna... iaf om man som jag ser till tävlingsnivån..... då krävs ju oftast form...

det du beskrev skulle jag mer säga som knappt LD/inte för tävling än...

men det är ju olika hur man ser det :)

Bör man kunna:
Alla ridbanans vägar

Man måste även kunna utföra allting med hästen i stadig form, och med bra takt.

Hoppning ligger på 100 cm häst och 90 ponny i LC.
Det du beskriver är ju snarare LH isf ;)

Tack alla för att ni svarat!! Jag har blivit mycket klokare:)

Serpentiner är visst med i Lc. och det var skritt övergångar i alla serpentiner, volter, halter, ridvägar. Ganksa lätt med andra ord.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kikar på hästannonser och hittar en ponny som går som ridskoleponny. Den ligger på medelsvår c nivå i dressyren! Det måste väll...
Svar
13
· Visningar
1 383
Senast: Blyger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 550
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama