Lätt A-form?

Maira

Trådstartare
Ni som ska starta LA:1 dressyr, vad går era hästar i för form? Hur samlade? Ökningar osv?

Vore spännande att höra! :)

Sv: Lätt A-form?

svårt att beskriva, men din häst måste vara balanserad, bära sig och arbeta korrekt genom kroppen. måste fixa övergångar och volter etc utan att tappa balansen/'dyka'. d.v.s. den måste kunna utföra de rörelser/moment som finns med i programmet. är det LA1 din häst ska gå behöver du inte rida den i samlad galopp, endast krav på balanserad arbetsgalopp (även förvänd) finns med. likadant med traven, samlad trav kommer först i LA5 & 6. Om du är osäkere kan du ju starta ngn träningstävling eller dressyrprogramträning för domare - då får du ju ett formbesked och vet ju då om du är redo för klassen eller inte. Som tumregel brukar jag ha att starta en klass under det min häst fixar hemma eller på träning. Prata med din instruktör!

Det är varken samling eller ökning i LA:1an så jag rider i arbets och mellan tempo och formen blir därefter:) Svåraste som jag tycker i La:1an är 10 metersvolterna i galopp där det ställs större krav på samling i galoppen än i tidigare program.

I en LA1 kommer man långt på att hästen bara är stadigt på tygeln och jämn i formen.
Hur mkt samling/ökning man kan begära innan man startar LA1 beror helt på vad hästen klarar av och på vad man har för mål.

Tack för era svar!

Galopp är bästa gångarten här :) så förvänd och mindre volter bär han sig bra.

Värre är det med längningen i trav... *suck*

Men det är bara att jobba på... rider för instruktör om två veckor, får se vad hon har att säga.

Iofs är jag mest ute efter att rida med godkända poäng och inte skämma ut oss... :crazy:

Jag är medveten om att vi inte kan mäta oss med hästar som är på väg upp i de högre klasserna, men det kan vara kul för det. :D

Koncentrera dig på att försöka behålla den form din häst orkar gå i så att den inte ändras när du tex lägger volterna (vanligt att hästarna dyker i slutet) eller i skänkelvikningarna. Rakheten i skänkelvikningarna kommer du också långt på. Lugnt tempo i galoppen så du hinner med att stötta upp i de mindre volterna och i halvt igenom. Sen satsar du på i mellangångarterna och hoppas på det bästa. :D

Värre är det med längningen i trav... *suck*
jag kan trösta dig med att min kamel åxå har dålig ökad trav, men ändå har vi lyckats kravla runt tom MsvA1 med över 60% :D
så häng inte upp dig på travökningen, försök bara att göra övergångarna så tydliga det bara går :)

jag kan trösta dig med att min kamel åxå har dålig ökad trav, men ändå har vi lyckats kravla runt tom MsvA1 med över 60% :D
så häng inte upp dig på travökningen, försök bara att göra övergångarna så tydliga det bara går :)

Tack igen för bra tips. Skönt att höra att det finns möjlighet att klara sig hyfsat utan kanontrav. 60% i Msv A är väl jättebra!!! :bump:

Så här ser ut vid framridning för L:B 2

10.JPG

11.JPG

Det är min syster som rider! :bow:

Hej, jag håller med prince fair, i en LA1 kommer man långt på att hästen bara är stadig i sin form. Bifogar en länk till en film som många säkert redan från en lättA för några år sedan som gick över förväntan bra!

http://youtube.com/watch?v=D04pH5ZiDZ0

Lycka till med lättA det går säkert bra! Övning ger färdighet som duvet!:banana:

Haha, jo javet! Man blir alltid lite nostalgisk av gamla filmer från forntiden;D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Idag startade Breeders Trophy i dressyr på Flyinge Kungsgård. Med nytt format för de yngsta hästarna, testridning och clinic för...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fiorano
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025