låter konstigt!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fanny99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 726
F

Fanny99

Hej:)
Jag har precis köpt en sadel till min ponny. Det passar bra på ponnyn osv. MEN, när jag rider lätt och sätter mig ned vid lätt ridningen så låter det "poff" typ som när man smäller en plastpåse! Det låter inte hela tiden när jag rider lätt. Kan det va att jag nt sitter bra? Sen så nyper sitglädrena mig oxå. Vad göra åt det?

Sv: låter konstigt!

Troligen lättar sadeln baktill när du reser sig, när du sedan sätter dig dunsar sadel och ryttare ner på hästen. Det innebär att sadeln inte passar - byt innan du skadar hästen.

Men den ligger ju stilla, och lättar inte bak. Mamma kollade när jag red, men den lättade inte. Det låter ju inte hela tiden. Kanske kommer jag i otakt med ponnyn? Har knappt aldrig ridit i en engelsk sadel, har varit westernryttare innan.så jag är ovan. Kan det låta så om sadeln/sittsen är förstor för ryttaren?

Något är det som är fel. Rid utan schabrak/vojlock och be någon filma så du kan se själv vad som händer.

Om du inte dunsar något groteskt när du sätter dig har jag svårt att se att det skulle vara mellan ryttaren och sadeln problemet är.

Har du ett dåligt tramp i stigbygeln kan stiglädrerna släppa från kåpan och "smäcka" till när de återigen får kontakt... Kan va det som gör att du hör ett "poff"?

Angående att stigläderna nyper, använd chaps/ridstövlar.

Har sadeln luftstoppade bossor ?

Det kan låta så om det har blivit en spricka i bossorna och då låter det när luften pressas ut......

Är sadeln utprovat hos en sadelutprovare?
Kan du inte ta några bilder på sadeln på ponnyn (utan schabrak) och lägga upp här?

Det är inte att du hamnar i otakt så att du sätter dig med en duns? Dvs att det är du själv, din bak, som framkallar ljudet?

Det kan va allt från att bommen är trasig till att det är du som är i obalans. Omöjligt att svara på.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 463
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka