Låter detta vettigt?

I

Illen

En tränare sa till mig att jag skulle göra såhär när jag hoppar:

Komma i ett friskt tempo mot hindret och sedan några språng före hindret ska jag sitta helt still och låta honom taxera själv. Det friska tempot skulle jag ha så att det fanns något att ta på när han minskade tempot för att taxera så att det inte skulle bli trav eller alldeles för segt.

Men tycker ni att detta låter vettigt? Jag rider en ungponny på 6 år..

Sv: Låter detta vettigt?

Om man rider en rutinrad ponny som helst vill klara sig själv (som min :angel: ) är det nog vettigt. Däremot en så pass ung ponny som du behöver nog mer hjälp med taxeringen för att lära sig så bra som möjligt för att i framtiden kunna taxera själv.

Ja jag vet..Jag tycker också det.. Men grejen var att denna tränaren är en som anses vara en av sveriges bästa..

Hmmmm.. Det är svårt. Samtidigt som jag vet att han har fått fram mååånga uktiga ekipage känns det som att han e ungponny och behöver mer hjälp men eftersom jag själv inte e så bra på avstånd så vet jag inte riktigt..
Mer kommentarer`?

ungponnyer ska man inte hjälpa för mkt, de måste lära sig.. annars blire bara fel..

Däremot en så pass ung ponny som du behöver nog mer hjälp med taxeringen för att lära sig så bra som möjligt för att i framtiden kunna taxera själv.

Jag tycker tvärt om. Bäst om hästen lär sig att tänka själv från början. Med sjyssta markbommar osv för att hjälpa den att tänka efter.

Jag håller med PF här och eftersom du skriver att du själv inte är så bra på avstånd så tycker jag inte att du ska börja ratta utan låta ponnyn lära sig med hjälp av bommar tex.

Har tränat ett ungponny under ett år nu och den har inte fått hjälp med någon taxering. Han fixar det mesta själv nu och blir ju bara bättre och bättre. Han är rätt pigg och framåt och trampar om om han kommer fel. Från början rev han ganska ofta, men nu har han lärt sig att han måste vara lite kvickare.

Jag håller helt med tränaren.
Om det är en av svergies bästa tränare och h*n ser din ponny och säger att du ska sitta still emot hindret så ska du nog göra det.
:) (gillar inte den nya smileyn haha)

jag tycker det låter mkt vettigt, unga hästar måste lära sig, börjar du trixa blir det nog mer förvirring.

Det tränaren säger är antagligen helt rätt även om det kanske känns lite avigt för dig ibörjan...:bump:

kl

Har inte själv så mkt erfarenhet av just ungponnyer men jag tycker också att det låter vettigast att inte "störa" för mkt, utan låta ponnyn själv känna efter vad som krävs.
Lycka till!

Jag har ridit in en väldigt massa ponnyer o nu även börjat med hästar. man skall inte o absolut inte om man inte är helt hundra på avstånd själv, sitta och ändra något framför hindren.. Man skall "störa" hästen så lite som möjligt och sen har iaf jag lärt mig att eftergiften är väldigt viktig på unga då dem skall lära sig hoppa och sträcka fram nacken o få med ryggen igenom hela språnget.
Så ja håller med din tränare, lyssna o gör som han säger:rofl: Lycka till

Jag tycker absolut den tränbaren hade rätt! Om inte hästen får lära sig själv så kommer det nog bli mycket jobbigt i framtiden! egentligen ska man ju inte fixa o trixa på NÅGON häst före hindren (jag vet, det är väldigt svårt, jag vill gärna hjälpa till för mycket ibland).

om jag skulle störa min unghäst för mycket innan hindret så hade hon inte kunnat koncentrera sig på att hoppa, utan bara undrat vad i hela friden jag ville!? :)

Det är väl svårt att säga vad som är vettigt när man inte sett ponnyn, jag tycker du ska lita på din tränare. Håller även med om att hästar faktiskt ska lära sig tänka själva, blir mycket lättare för dom sen...

Ja tycker det låter väldigt vettigt. Unghästar/ponnyer måste lära sig att själva se. Lägger Du dig i så kan det bara bli fel, om du inte kan lägga honom/henne precis rätt, men då lär han/hon sig inte och måste alltid ha en ryttare som lägger den rätt.

jag tykr iaf att det låter vettigt. En ungponny måste ju få lära sig själv att taxera, det kan den aldrig göra om du hjälper den för mkt.
Visst den kommer säkert komma fel några gånger. Håll därför ner höjderna tills den är helt säker på sitt jobb.

Samma säger min tränare till mig, men att jag ska försöka dra ner tempot lite (het ponny), och först "stå upp" mi lättsits, och lätta på handen, när hon påbörjat hoppet. Jag får altså då inte vara "före" henne. Om jag bestämmer, så brukar hon smita förbi ;)

tkr det låter vettigt ja. :) unghästarna ska ju lära sig att bjuda på hinder, och klara sig sja.
Får man fråga vilken tränare det är.? :)

Tycker det låter vettigt. Då lärsig unghästen att taxera själv,

Om man hjälper dom för mkt så blir det inte så bra den dagen man vill att den ska taxera själv :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 855
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar