låter detta rimligt?

O

_otursbarn_

ska flytta pålle nästa fredag.. men vill ha en foderstat klar redan nu ... hösilaget vet jag inte om de är analyserat.. i vilket fall så har ja inte värdena..
men låter detta rimligt..

Jag har en arab/hbl valack som rids 6 ggr i veckan relativt hårt, ca 3 dressyrpassi veckan, 1 hoppass, 2 uteritter å en vilodag med promenad.

Morgon:
3kg hösilage
1 kg havre
0,5kg betfor
150 gr mineraler (hippo plus)
0,5kg müsli

Lunch: 3 kg hösilage

Kväll:
4 kg hösilage
1,5 kg havre
0,5 kg müsli


han har ganska svårt att hålla hull och att sätta muskler men nu börjar han bli fin igen efter ca en månadsvila (ofräsch i bena,, dock ej halt.).
jag har tillgång till 10 kg hösilage och 3 kg havre per dag.. betforen och müslin köper jag in själv.
 
Nu måste jag vara så tråkig och fråga om du kan ta reda på hö-värdena, och vad hade tidigare hö/ silage för värden?!

Om hull/ muskler är svårt så blir det ju ännu svårare att gissa - för då vet du ju inte vad som har fungerat respektive inte fungerat tidigare?

Självklart *kan' det kännas som överkurs under sommaren med bete osv, men det är väl värt att göra en analys inför hösten och vintern.
 
Skulle nog rekommendera att du kompletterade havren med nåt mer proteinrikt än musli (t ex Hippo Alfa eller nåt sånt) om du har en häst som är svår att hålla i hull. Har själv en hbl/arab korsning som lätt tappar i vikt och muskler och han fungerar väldigt bra på en lite proteinrikare foderstat.

För övrigt måste jag instämma med föregående talare om att det behövs en analys på hösilaget för att kunna räkna på om foderstaten är ok eller inte.
 
hur mkt hippo alfa och hur mkt havre skulle du rekomendera?
 
Eftersom du inte har några analysvärden på hösilaget får du helt enkelt testa dig fram till vad som är lagom mängd och fördelning av kraftfoder. Eftersom Hippo Alfan är ganska proteinrik så bör man introducera det lite försiktigt i hästens foderstat för att slippa problem med gallor osv (börja med att ge bara 200 g t ex och öka sedan succesivt om hästen inte visar några reaktioner på det).

Tycker du kan testa med den foderstaten som du gav som exempel ovan men byta ut muslin mot Hippo Alfa dvs totalt 1 kg Hippo Alfa/dag. Märker du sedan att hästen blir för pigg att rida alternativt inte bygger muskler som den ska så kan du öka Hippo Alfan och minska havren t ex.

Får du tag på analysvärden på hösilaget finns det många här som kan hjälpa dig att räkna på foderstaten för att få den så välanpassad som möjligt. Om du ber om hjälp med att räkna så föreslår jag att du väljer en foderstat som ger en Protein/energi-kvot på minst 6,5.

Lycka till!
 
Med det träningsshemat du nämner så är det inte så konstigt att han har svårt att sätta hull, ingen häst tåler så mkt träning. Minska ner träningen till ett dressyrpass, ett hopppass och ett ridutpass i veckan så kommer pålle att tåla träning och bli fin i hullet.
 
alltså ridning 3 ggr i veckan.. skulle aldrig gå med pålle. han skulle bli så rastlös så det finns inte.
ibland bytar jag ut dressyren mot tömkörning och ibland blir det någon dag mer vila /vecka...
 
har nu sett över hur mkt jag rider och hur jag rider.. han har vilat nu i 3-4 veckor ("skada") och har tappat mkt muskler. men som jag red förut blev det ungefär så här:
1 hoppass, 2-3 dressyrpass, 1-2 uteritter red alltså ca 5 dagar i veckan. det är det minsta som går tror ja.. han blir så lessen och rastlös annars.. :(
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Foder & Strö Behöver lite akut ha svar på följande: Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt)...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 154
Senast: mackan
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 056
Foder & Strö Ja, som rubriken säger; vad äter era hästar per dag, och i olika årstider? Går de ensamma i hagen? Eller med kompisar så de delar på...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Louice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp