låta hunden sömna in

Choo

Trådstartare
I morgon förmiddag ska vår ena hund få sömna in, tårarna rinner konstant:cry:
Eftersom det är första gången vi tvingas ta bort ett djur så vet vi inte riktigt hur det går till, veterinären förklarade över telefon men jag var alledels för ledsen för att förstå.

Ni som tagit bort er älskade vän, hur gjorde ni med eran andra hund/ar? Fick han/hon följa med och ta förväl eller lämnade ni dom hemma?

Vi har kommit överens om att han ska kremeras sen läggas på minneslunden.
Veterinären pratade om ett par tusen ocn nämde något om försäkring, någon som vet hur det fungerar? Vi har agria och har kommit upp i självrisken, klarar inte av att ringa dom och fråga.

Vi vill så gärna ha honom kvar, våran underbara älskade vän som betyder allt för oss:cry:

Sv: låta hunden sömna in

Det är lite olika hur de gör med sprutorna, antingen får de en lugnande spruta först eller så ger de en överdos direkt. Jag har varit med om att ta bort hundar på båda sätten och tyckte att det senare var bättre för hunden. Det tog mindre än en sekund så var hon borta. Den första hunden kämpade emot den lugnande sprutan och det var hemskt att se. Men det är ju så olika hur de reagerar på lugnande.

Innan du går in med hunden så är det bra att se till så att betalning och sånt är löst. Efteråt brukar man bara vilja åka hem. Se också till så att du har en chaufför med dig som kan köra trafiksäkert när ni ska hem!

Jag hade med en "snuttefilt" till hunden och massor med köttbullar och när hon fick sin spruta så höll jag om henne och talade om för henne att hon var världens bästa hund. Hon fattade ingenting utan hade fortfarande köttbullesmak i munnen när hon dog. Jag stannade kvar en stund efteråt, tills jag kände mig redo att lämna henne.

Jag lämnade de andra hundarna i bilen och de fick inte vara med. De verkade faktiskt inte alls bry sig om att en hund aldrig kom hem igen.

Ang försäkringen så var min hund gammal så det var bara att säga upp den. Om hunden ska tas bort av andra skäl så måste detta vara skäl som är godkända av försäkringsbolaget för att ni ska få ut livvärde och sånt. Bäst är att ringa och prata med dem vad som gäller för just er försäkring.

När jag lät min älskade tant somna in i början av sommaren så fick jag skjuts av farsan till djursjukhuset, därefter gick jag in och sa att vi var på plats, betalade och skrev under papper. Kom ihåg att ta med dig legitimation!
Därefter fick vi gå in i ett litet rum med dämpad belysning. Efter en stund fick tanten en lugnande spruta och när hon hade fått den och låg helt lugnt så fick hon en sista spruta. Efter den andra sprutan så var allt över på bara några få sekunder och då stannade jag kvar tills jag orkade gå.

Min andra hund var med, men verkade inte speciellt brydd. När vi kom hem så var det som om hon inte riktigt förstod att hon var ensam och det tog ett bra tag innan hon slutade titta in i sovrummet för att se vart tanten befann sig om vi tex varit ute på promenad eller så.

Ett tag senare fick jag ett brev hem om att jag kunde hämta askan från kremeringen. Då var det bara att åka till djursjukhuset med pappret och hämta med mig den hem. Allt var redan betalat och klart.

Har varit med och tagit bort två hundar, båda två med lugnande först och sedan den andra sprutan.

Första hunden var inte min utan familjens. Avlivningen var planerad och vi tog inte med oss något utan klappade och pratade med henne till slutet. Vet inte hur det gick med försäkringen eftersom det inte var något jag hade hand om.
Andra hunden blev plötsligt sjuk och fick avlivas. Satt och höll om honom i mitt knä tills han dog, gick snabbt och smärtfritt. KOmmer ihåg det som det tog längre tid med första hunden och hon fick mer, men det var en tuff ras. Han var så gammal att han inte hade en försäkring längre.

Förra hösten dog min hund pga. olycka, sade bara upp försäkringen (trots pengarna i livvärde) för att jag inte orkade. Att inte få 10000 är ingenting man tänker på när man har förlorat sin bästa vän. Lät också en annan göra det åt mig, eftersom jag inte orkade.

Jag skulle vilja rekommendera dig att inte göra det själv, är skönt att ha stöd med sig. Jag var väl mest med som stöd när första hunden avlivades, när andra hunden dog så hade jag med mig en nära kompis. Däremot körde ingen av oss hem efter andra hunden, det skulle vi inte ha klarat.

Och jag är ledsen för er! Är så fruktansvärt att skiljas från sin vän. Jag vet tyvärr det för väl.

Olika kliniker gör på lite olika sätt. Som andra sagt, se till att göra betalningen klar och skriva under papper innan. Så får du gå sen när du orkar och slipper prata med någon då.
Oftast vill man ge hunden en lugnande spruta först för att själva kanylläggningen ska gå smidigare. Det är den "värsta" biten ur hundens synvinkel då det blir ett litet stick i frambenet. Det är i denna kanyl som överdosen av narkosmedlet kommer att ges.
När kanylen väl är på plats och du som djurägare är beredd kommer veterinären och ger först ett vanligt narkosmedel som alltid används vid sövning, som gör att hunden somnar utan att känna något och sen ges överdosen. Detta tar bara någon minut så var beredd på att det går fort! Det kan förekomma att hunden får en nervimpuls och rycker till vid avlivningen, men detta är inget hunden själv märker av, men som kan se lite läskigt ut om man inte vet om det.

Tråkigt att du måste ta det här beslutet, men det är en del av hundägandet.

Och ta inte med någon annan hund. Låt hunden som ska somna in få det så lugnt som möjligt och ge den den kärlek som behövs.

Jag skulle inte ta med mig någon av de andra hundarna, de förstår ändå inte vad som händer, och bidrar bara till ökad stress. Det är bättre att försöka göra den sista stunden med sin gamla vän till något lugnt och fint. Ingen av våra hundar har heller inte verkat reagera speciellt för att deras kompis inte kom tillbaka hem. Verkar de oroliga är det nog snarare för att de känner att man själv är ledsen.

När min gamla hund fick sluta förra året fick hon avlivningssprutan direkt, jag tycker det är det bästa. Ibland ger de en lugnande spruta först, men det värsta för hunden är ändå när de sätter kanylen, det sticker till lite, men inte värre än en vaccination.

Jag satt på golvet bredvid henne, när hon fick sprutan, och kliade henne där hon gillade att bli kliad. Det tog bara någon sekund, så var hon borta. Sedan satt jag nog kvar hos henne en halvtimme och klappade henne, det kändes som om hon bara sov. De brukar låta en sitta kvar i rummet så länge man vill efteråt. Veterinären hade varnat mig för att det ibland kan gå liksom nervryckningar i kroppen trots att hunden är död, men jag märkte ingenting sådant.

Kliniken sköter det praktiska efteråt, ser till att kroppen blir kremerad, och hör av sig när det är dags att hämta askan. Jag begravde askan i trädgården, och planterade ett vackert litet träd över graven. Många av familjens hundar och katter ligger där.

Försök om du kan att ha någon annan person med dig för att sköta det praktiska, och framför allt köra dig hem, man bör inte köra bil när man är ledsen.

Min hund var så gammal att försäkringen hade gått ut, annars ska du förstås begära ut ersättning om du har något kvar på livförsäkringen, och sedan säga upp den.

Jag är ledsen för din skull, det är alltid lika svårt att mista en älskad hund. Tyvärr är ju deras liv alltför kort jämfört med vårt eget.

På min gammelman satte de ingen kanyl utan han fick lugnande i nacken och sedan när han sov gott och var sövd så fick han en spruta rakt i hjärtat. Jag tycker att det sättet att avliva är humanare för hunden så att de slipper den stressen med att sätta kanyl.
Ring ändå till agria även om det är jobbigt och prata med dem så att du vet hur du ska göra. Ring även dit avlivningen ska ske och fråga vad det kostar så att du kan betala direkt och slipper få en räkning sedan för det är jättejobbigt tycker iallafall jag. Då kan du också fråga dem exakt hur avlivningen kommer gå till så att du är förberedd.
Min gammelman avlivades hemma så min andra hund var med och fick gå fram och lukta på honom så att han förstod att han var död. Han letade inte efter honom sedan utan han förstod.
Jag hade inte klarat av att köra bil efteråt så ha med dig någon som kan köra hem dig sedan.
Jag beklagar verkligen att du måste ta bort din vän. Många tröstkramar.

Hos oss går det till så att vi tar betalt och pappersskrivning först (kollar id på ägaren, som får skriva under intyg på godkännande för avlivningen).
Sen får hund och de som följer med gå in på ett rum som är i ordninggjort med fäll och godis för hunden, näsdukar och tänt ljus för djurägaren.
Vi ger lugnande i spruta i nackskinnet, som får verka 5-10 minuter. Inget alla hundar blir helt trötta på så de sover, men det är även ångestdämpande så de brukar inte bry sig när man sätter kanylen sen.
I kanylen ges avlivningsvätskan. Medvetslöshet inträffar inom 10-30 sekunder och döden inom 1 minut (enligt Fassvet., tycker det stämmer rätt bra). Vissa hundar kan ta lite djupare andetag i samband med detta. Ibland, inte ofta men det förekommer, blir det även lite ryckningar i musklerna sen i samband med att de får syrebrist, men då är djuret redan avlidet.

Jättejobbigt beslut att fatta. Hoppas det blir så bra som det kan för er ändå!

Usch! Vet detta alltför väl! Styrkekramar! Obs. leg. nån som kör dit/hem. Jag körde själv till veterinären å därifrån efter avlivning. Det var svårt att ta sig fram ens pga oerhört chock å sorg. Kom knappt ihåg hur jag tog mig hem den dagen :( Usch gråter ännu.

Tack alla för att ni tog er tid att berätta!

Nu springer han förhoppningsvis runt på dom gröna ängarna och busar utan att känna smärtan i höften.
Han var så otroligt lugn, vet rakade honom på benet och satt in kanylen, fick 2 sprutor och sen rammlade han i min och sambons famn. Vi grät och grät, kramade, pussade och höll om honom.

Jag vet inte vad jag ska göra, ena sekunden sitter jag och skrattar åt allt roligt som vi har gjort tillsammans och andra sekunden sitter jag och stor gråter. Jag vill ha honom tillbaka, han var mitt allt, min skatt. om jag kunde dra tillbaka tiden så att jag kan hålla om honom en sista gång och berätta hur mycket jag älskar honom så hadde jag gjort det<3
Vi fick 2 år och 5 underbara månader tillsammans. Bästa tiden i vårat liv, synd att det varade alldeles för kort!

Jag beklagar sorgen! Det känns extra orättvist när hunden är så ung :cry:
Men som du sa nu har han inte ont längre.
Vad skönt att du trots sorgen ser tillbaka på era fina stunder tillsammans, det är trots allt dom som räknas!

Sist jag avlivade en hund som var försäkrad i Agria täcktes kostnaden inte av vetvårdsförsäkringen, däremot fick jag ut livvärdet på hunden.

När det varit möjligt har resterande flock fått lukta på den döda hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 176
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 823
Övr. Hund Den tunga baksidan. Stunden är snart här då min högt älskade Cerberus kommer behöva få somna in. Det kan bli i morgon, det kan bli om...
Svar
14
· Visningar
2 802
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 353
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka