låta häst va ensam i hage brevid?

Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

Ranghög?

Ranghöga hästar brukar inte slåss, de viftar med ett öra bara.:smirk:

Låt han gå i en hage jämte de andra för att slippa onödiga skador.

Förmodligen kommer han aldrig att lära om sig.

Lycka till
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

På vårat stall har vi alla hästar i varsin hage. Förut var min häst på ett annat ställe ihop me några andra hästar och bara för att det var "hennes" flock så gick det knappt ta ut en annan häst. för hon sprang tills hon stupade. Och hon älskar att springa och det blev ännu värre med andra hästar som lekte också. varje dag som vi kom ut hade hon småskador och hon gick omkull flera gånger i veckan. så nu är det perfekt att ha henne i en ensam hage. hon har inte haft en enda skada sen vi flyttade henne, och desutom har hon blibit som hon var precis när jag fick henne, Helt självständig! och det är så himla skönt att man kan ha en självständig häst:)
Men hästarna på vårat stall går egentligen i en jättestor hage som man har delat upp så hästarna har kompisarna på båda sidor om staketet och dom speinger och leker men det blir inga skador för dom kan ju inte sparka varrandra:) men dom kan ju likosm umgås över staketet. men Jag tycker det är helt fel om man skulle ha hästen i en helt ensam hage och den inte ens kan se dom andra! men om man har dom bredvid så tycker jag snarare att det är bättre:)
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

väldigt väldigt hög i rang..ger sig på dom andra hela tiden..trots att dom inte gör nånting tillbaks..så de går inte..för han ger sej inte.

Har du testat alternativet att bara ha honom med EN annan häst? (valack). det brukar bli skillnad mot blandflock, om hästen är hingstig vilket det verkar som, ang. det du skriver om stona.....
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

Vi har också en sån i stallet- men det fungerar om han bara får gå med en annan häst helst ett sto. Blir det fler får han "frispel" mot de övriga hästarna....
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

Finns ingen anledning till att riskera en annan hästs hälsa! Jag har erfarenhet av en liknande valack...han betäckte inte men slet formligen sönder ston och jagade bort valacker under den årstiden där dom fick mat i hagen. På betet 4,5 ha, gick det utmärkt och han gjorde inget...så under vintern fick han gå i egen hage vilket han var fullständigt nöjd med.

Nu har jag fått ställa halvblodsvalacken i egen hage då unghästarna styrde runt honom så väldigt att russtoet skadade benet...Utan valacken är det lugnt och fint hos tjejerna...Så, valacken gå själv. Han har accepterat det och snackar med dom lite då och då under dagen bara för att kolla var dom är.:cool:
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

Finns ingen anledning till att riskera en annan hästs hälsa! Jag har erfarenhet av en liknande valack (min förra vbl-travare)...han betäckte inte men slet formligen sönder ston och jagade bort valacker under den årstiden där dom fick mat i hagen. På betet 4,5 ha, gick det utmärkt och han gjorde inget...så under vintern fick han gå i egen hage vilket han var fullständigt nöjd med.

Nu har jag fått ställa halvblodsvalacken i egen hage då unghästarna styrde runt honom så väldigt att russtoet skadade benet...Utan valacken är det lugnt och fint hos tjejerna...Så, valacken går själv. Han har accepterat det och snackar med dom lite då och då under dagen bara för att kolla var dom är.:cool:
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
541
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp