låta häst va ensam i hage brevid?

U

Uddatyp

är de väldigt taskigt o låta hästen gå ensam så?
lite problem nämnligen me resten av flocken..så hade tänkt göra så att hästen kan gå brevid dom andra.
e de taskigt mot hästen?
kan dom bli jobbiga att hantera om dom går ensama så?
de är en väldigt pigg o glad häst.
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

varför kan den inte gå med andra??
Många har sina hästar själva i hager brevid andra o det brukar fungera bra även om det inte är det optimala.
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

väldigt väldigt hög i rang..ger sig på dom andra hela tiden..trots att dom inte gör nånting tillbaks..så de går inte..för han ger sej inte.
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

vi har en likadan här men han går med ett shettisto just nu i en hagen brevid de andra o det fungerar väldigt bra.
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

Tänkte precis föreslå Bisons exempel..
Finns det någon i flocken som "grinpelle" accepterar? som han/hon kan gå med???:confused:
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

för tillfället finns inte de.
han är nämligen sån att så fort nåt sto brunstar så ger han sej på dom andra..även om dom e i andra hagar.

vet inte vad vi ska göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

hoppar han över eller hur kommer han åt de andra om de är i andra hagar??
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

han kan ju gå själv..då är de inga problem, men om de går någon annan häst i samma hage och de är brunstande ston en bit bort ger han sej på den stackars hästen hela tiden.
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

Gör han så är det kanske bäst att låta honom gå själv?
Han ser ju de andra hästarna iaf...:eek:
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

han sätter på stona..så ingen bra ide..oxå tänkt att han kunde få en egen flock annars.

antar att de inte finns så mycke att göra.
han måste nog tyvär gå själv..iallafall tills stona slutar brunsta.
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

det är samma problem som vi haft med hästen här, han jagar de andra helt galet sätter på ston mm. Men så släppte vi honom ensam brevid de anra o det fungerade jättebra, provade efter ett tag att släppa in stallets bitchigaste shettis till honom o henne rör han inte, de är absolut bästisar :)
Han sätter inte på ston om det är ett o han är ensam med dem.
Hoppas att det kommer lösa sig, tror han kommer klara sig fint själv.
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

Min hast ar nastan likadan, han accepterar inga andra valackar i hagen om han gar ihop med ston, han ser det som hans ston o ingen annan far komma i narheten av dem :devil: Nu gar han sjalv i en hage jamte nagra andra hastar och det verkar vara ok for honom, de brukar sta och "prata" over grinden sa han far fortfarande lite sallskap. Vi ska iofs forsoka slappa ihop honom med ett annat sto nu over helgen som ar lite tjurigt for att se hur det fungerar
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

Där är ju i alla fall ett bättre alternativ än att låta hästen gå helt själv, alltså utan någon som helst kontakt med de andra hästarna och säkerligen bättre än att ha den att gå med de andra... Funkar det inte att ah den med en häst eller så då?
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

Hej!

Först vill jag säga att jag har haft en ren jävla otur med min häst, det började med att han fick bakbenen (båda) söndersparkade och har stått och läkt sen Januari månad, efter vissa felbedömningar av veterinär har man åkt in och ut från kliniker och han stod bl.a. uppe i Skara i två veckor. Därefter har det bara blivit sår efter sår, inflamation efter inflamation, men han läkte fint ihop även om det inte var färdigt med läkningen, så han fick springa ut med flocken på sommarbete. Nu häromdagen fick han inflamation från kronranden upp till över kotorna i bägge bak, så nu går han på tårna (igen :() och nu blir det återigen sjukhage. Well, det här är en häst som är född till att springa och röra på sig, och han blir bara mer och mer insjunken, men vad göra? Jag tror det är väldigt individuellt, liksom det mesta hur dom hanterar det hela. Min häst mår inte bra av att stå själv, nu är han illa tvungen, och blir han skadad igen så väljer jag säkerligen att avliva honom, mot min vilja, men det är inte sjysst att utsätta honom för detta igen. Han har hästar omkring sig, men som sagt, han älskar att springa och avskyr att stå i box och mindre utrymmen så som sjukhage et.c.

Så.. mitt råd är att du kollar hur hästen mår av det, min häst blev deprimerad, dels för att stå i box i flera månader och sedan komma ut i sjukhage bredvid andra hästar, nu går han i en mindre vanlig hage, och det verkar inte direkt populärt för det.

Finns det verkligen ingen annan lösning? Om han går med föl/unghästar? Dem brukar vara smarta nog att inte göra illa sådana, eller sätt en gammal, gammal häst? Ger han sig på dessa hästar, som för övrigt ska vara låga i rang, så får det väl bli ensam i hage... Men hästen är ett flockdjur och jag råder dig, att sätta honom tsm med andra, det ligger inte i hästens natur att vara själv.. :crazy:

Lycka till! Kram Sandra.
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

I stallet där jag har min häst har vi ett liknande problem som jag tycker att vi har löst ganska bra. Det står tre hästar i hagen och min annars så snälla pojke och en av de andra hästarna tål helt enkelt inte vraandra. Ingen av dem har varit sådana förut och har gått bra ihop med alla sorters hästar, men när de går tillsammans jagar de bara varandra och bits och sparkas. Vi har löst det med att en häst får gå själv i en hage bredvid i två dagar, sen får nästa gå själv och den första går med den tredje hästen som går bra ihop med båda. För oss funkar det jättebra! Ingen av hästarna har några preblem med att gå själva utan verkar nästan tycka det är skönt att få äta sin mat (de får hö ute på morgonen) utan att behöva stressa eller att någon annan är där och försöker ta deras mat. Mend et beror ju helt på hur hästen är, vissa klarar ju inte av att gå själva...
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

är de väldigt taskigt o låta hästen gå ensam så?
lite problem nämnligen me resten av flocken..så hade tänkt göra så att hästen kan gå brevid dom andra.
e de taskigt mot hästen?
kan dom bli jobbiga att hantera om dom går ensama så?
de är en väldigt pigg o glad häst.

Om han är lika pigg och käck och glad att gå själv på andra sidan staketet så är det väl inga som helst problem att ha honom så. du har ju prövat annat och har specifika anledningar att det inte funkar.
Vi har så i vårt stall, min och kompisens häst går i en hage, och 3:e hästen i stallet går själv vägg i vägg med dom hagmässigt. Han är hur glad och go som helst, de betraktar sig som en flock ändå alla tre i den mån det är möjligt - står ofta nära varann och sover, och håller kontakt osv. det finns betydligt värre saker att utsätta sin häst för anser jag, så eftersom du återigen har prövat och har verklig anledning till att han bör gå själv så skulle jag inte tycka det var ngt större problem du behöver ha dåligt samvete för.
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

Jag tycker att det är väldigt synd att låta hästar gå själva. De behöver den där dagliga kompis kontakten med att klia, leka och äta tillsammans. Den enda gången jag sätter en häst själv i hagen är om det är ett farligt ståhej bland hästarna och jag har en skadad häst som jag vill ska hålla sig lugn
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

Det är ju inte bra..Men man får tänka efter; vad är bäst?
Att hästen blir skadad/skadar andra eller får sin dagliga fysiska kontakt med andra hästar?

Just nu går den inhyrda hästen hos mig i en egna hage, precis bredvid mina hästar. Jag anser att denna lösningen är betydligt bättre då denna häst är våldsam och stressar upp mina hästar.

Förhoppningsvis är detta bara en tillfällig lösning och att alla tre kommer funka ihop, men man får se...
 
Sv: låta häst va ensam i hage brevid?

Som alltid är hästar vanedjur. Får en häst ordentligt med motion, mat och känner sig stimulerad kan den gå själv utan att se andra hästar ochså. Om man vill förmänskliga sin häst och tycka synd om den och låta den gå brevid andra hästar för man tror den blir gladare då.... så är det helt ok det ochså.
gulan
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
541
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp