Sv: Låta häst lukta på död häst
Jag tror faktiskt att det viktigaste är att göra det som känns bäst för en själv.
Jag hade en äldre ponny som skadade sig allvarligt i hagen, så pass att vi var tvungna att avliva honom på plats.
Jag tog beslutet att låta de andra hästarna vara kvar ute, framförallt för ponnyns skull, medans vi väntade på ägaren för att kunna ta bort honom.
Kompisarna stod på håll och hade huvudena vända mot oss de timmarna de tog från att han skadades, tills han var borta.
Tyvärr kunde kroppen inte hämtas direkt så vi täckte honom med pressenning, och jag släpte självklart inte in några hästar i dne hagen medans han låg kvar, men när kadaverhämtningen kom för att hämta kroppen, tog jag in alla, mest för att jag inte stod ut med tanken på att de skulle se hans kropp släpas iväg.
Likväl tog jag ju beslutet att låta min valacks mamma somna in för snart ett år sedan, jag hade gått och velat länge hur jag skulle göra, och jag hade nästan bestämt att jag skulle ta bort henne ute, men låta Indy vara med.
Nu blev det ju så att hon tog beslutet själv, iom att hon lade sig i boxen och ville inte mera, så vi avlivade henne inne, men indy i boxen brevid.
Han var så lugn, han kunde på så sätt följa hela förloppet som förmodligen är naturligt för djur.
Detta var på kvällen, och det var väldigt tungt att täcka henne med filtar och låta henne ligga där, men tack och lov så kunde de hämta kroppen redan nästa förmiddag.
Jag tyckte det var obehagligt att hon låg död i boxen hela natten, för de andra hästarnas skull, men de verkade inte må dåligt på något sätt, men när de skulle försöka få ut henne ur stallet så släppte jag hästarna på andra sidan, och tog med mig indy långt bort.
Jag hade svår sorg, och stod inte ut med tanken att de skulle behöva se henne forslas bort.
Det blev ett långt inlägg, men jag tror att hur ni än gör, som kommer ni göra det bästa för er, och för hästarna.
Ta hand om er.