Låta gräset växa sig högt?

Skrottiskrott

Trådstartare
Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta dem mellan i sommar. Lyxigt att hela tiden kunna flytta till rena fina beten. Vad jag har förstått är det mindre socker i gräs som har fått växa sig högt, medan ett nedbetat gräs blir stressat och sockerrikt. Om vi vill att hästarna ska gå på gräs, är det då klokt att strunta i betesputsen och bara låta gräset växa sig högt i de hagar hästarna ännu inte har gått i? Så att de släpps på riktigt högt gräs när de byter hage. Finns det nackdelar med detta? Missar jag något viktigt som gör att jag borde putsa betena istället (de som hästarna inte redan har gått på alltså)? Det handlar om normalfödda hästar, absolut inte svåra att hålla i hull men inte heller med några fettdepåer eller övervikt. De får tillskottsmineraler hela sommaren.
 
Hästarna brukar inte uppskatta gräset när det vuxit sig alltför högt. Jag hade hellre putsat hagarna. Eller lånat ut till någon grannes kor....
 
Hästarna brukar inte uppskatta gräset när det vuxit sig alltför högt. Jag hade hellre putsat hagarna. Eller lånat ut till någon grannes kor....
Så på högt gräs skulle man rent av kunna släppa lättfödda hästar? Förutsatt att de ska gå på gräs förstås, inte fånghästar eller liknande. Eller ratar de det höga gräset helt och hållet så att det blir svält?

Jag hade mer än gärna lånat ut bete till andra djur, men det är så gott om betesmarker häromkring, alla har redan tillräckligt. De enda som har varit intresserade har haft hingstar och det vill jag inte ta hit igen, sommaren jag gjorde det fick jag laga stängsel varje dag och gick rejält back på allt stängselmaterial.
 
Dom brukar rata överblommade strån, det är i princip halm. Släpp dom precis innan blomningen istället, höjd beror lite på vilken art.

Om du vill få ner det jämnt kort, så att dom inte går och småplockar bara det gottigaste, så behöver det vara ganska liten yta under kort tid (så du kan flytta dom innan massa korta strån stressväxer). Dvs snabbstolpa inuti betet.

Annars så brukar jag mest vädervakta, dvs inget bete första soliga dagen efter ett regn. Fritt bete mulna dagar.

Hade jag haft 6 beten hade jag nog vilat 3 (ev putsat), betesväxlat mellan de andra 3. Bytt nästa år. Bra sätt att få ner parasittrycket.

Att hugga ner betet som vilar är för att styra vilka arter som trivs, så inte sly etc tar över.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
614
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 659
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 499
Senast: MayGrace
·
Anläggning Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som...
Svar
2
· Visningar
626
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp