Låta 1-1.5 åriga ston och hingstar gå ihop!?

Abova

Trådstartare
Jag pratade häromdagen med stallpersonalen hos en som driver ett stort stall med uppfödning, inackordering, försäljning ,och förmedling av hästar i rätt stor skala. Fokuset ligger på uppfödning och utblildning av unghästar och personen som driver företaget har hållit på ett antal år och anses som väletablerad och seriös i branchen.

Jag funderar på att låta mina unghinstar (07 or gå där på sommarbete tillsammans med de 7 andra jämngamla unghingstarna som nu står där.

Till saken hör att för tillfället går tillsammans med deras 7 unghingstar som nu är runt året, två jämngamla ston. Jag har tyckt det verkar väl riskabelt men väl ansett att det inte är mitt problem och att de förhoppningsvis vet vad de gör. I takt med tiden har jag dock funderat på när de planerar att ta stona ur flocken .

Igår diskuterade vi om mina unghingstar kunde släppas ihop med de andra unghingstarna för att gå ut på bete i början på maj och sen gå till sept-okt och huruvida betet skulle räcka.

Jag frågar då vart stona ska gå och får då veta att det inte avsåg att ta ur dem ur flocken alls utan hade tänkt låta dem gå med unghingstarna på bete så länge det går " för hingstarna har inte vart intresserade av att betäcka" .
Min hake blev väldigt lång!

När jag fann mig frågade jag hur de vågar chansa?, de kan ju knappast kolla dem jämt och ännu mindre ute på betet, dessutom äger de inte båda stona själva!
Något bra svar fick jag inte.

Jag förklarade vidare att jag inte vill ha mina killar med stona för de vet jag av egen erfarenhet att de gärna betäcker och det vill jag inte ha på mitt samvete, vilket de förstod.

När jag åkte därifrån funderade jag en del på detta.

Har ni andra hört talas om att en uppfödare ( som ändå har en viss insikt i avel ) har resonerat så här? Känner ni till någon som har åringar av ston och hingstar ihop på sommarbete, eller ens så här sent som jag tycker det är nu?
Jag undrar om de helt sonika dräktighetsundersöker stona sen när de skiljs av i sommar/höst och sprutar bort eventuella foster, men hur sent kan man göra det och hur nyttigt för kroppen är det!?

Jag är lite förvånad men kan inte låta bli att undra om detta är vanligare än jag skulle gissat, vad tror ni andra?
 
Sv: Låta 1-1.5 åriga ston och hingstar gå ihop!?

Jag tycker att det låter väldigt oseriöst! Jag skulle dessuotm ha blivit fly förbannad om något av stona var mina (ja även om jag ägde en av hingstarna som riskerar att få sig en "kyss" av ngt av stona). Även om en betäckning inte resulterar i foster kan de ju bli infekterade eller skada sig.
 
Sv: Låta 1-1.5 åriga ston och hingstar gå ihop!?

Fram till betessläppet är nog inte helt ovanligt att åringar av båda könen går ihop. Men att de går på bete ihop hör nog till ovanligheterna. Har nog inte hört om det någonstans i min bekantskapskrets när det gäller större uppfödare.
 
Sv: Låta 1-1.5 åriga ston och hingstar gå ihop!?

Det låter verkligen inte helt igenomtänkt av personen att ha kvar stona med hingstflocken. Du gör helt rätt som inte skickar dina hingstar dit.
Satsar du på att spara dem som hingstar? Varför låter du annars inte kastrera dem?
 
Sv: Låta 1-1.5 åriga ston och hingstar gå ihop!?

Så länge ska båda gå kvar som hingstar, den ena ska nog snurpas så småningom , den andra förhoppningsvis bli avelshingst om han fortsätter utvecklas i samma takt som han gör nu.

Det är inte lätt att hitta bra hingstbeten runt stockholm , alltid är det nått som krånglar.
Jag kan ju ha dem hemma också men skulle vilja ge dem fler lekkompisar och större ytor, detta skulle de kunna få här, men det finns inte på min agenda att de skulle få gå med ston, min ena är ju dessutom 1.5 år nu och väldigt medveten om att han är hingst!
 
Senast ändrad:
Sv: Låta 1-1.5 åriga ston och hingstar gå ihop!?

Fram till betessläppet är nog inte helt ovanligt att åringar av båda könen går ihop. Men att de går på bete ihop hör nog till ovanligheterna. Har nog inte hört om det någonstans i min bekantskapskrets när det gäller större uppfödare.

Jag trodde inte att man vågade ha åringar ihop till betessläpp heller , det är ju mycket hormoner i rusning redan nu på våren.

Att hingstar kan vara fertila vid 8 månader hör man ju ofta men hur är det med stona? Hur ung kan ett sto vara och ändå bli dräktig!?
 
Sv: Låta 1-1.5 åriga ston och hingstar gå ihop!?

Jag skulle inte vilja ha mina hästar hos så oseriöst folk alls.
 
Sv: Låta 1-1.5 åriga ston och hingstar gå ihop!?

FinnS ston som har fölat som tvååringar.
 
Sv: Låta 1-1.5 åriga ston och hingstar gå ihop!?

Tror aldrig jag har hört om något sto som blivit dräktigt innan det var ett år. Om jag tänker efter så tror jag att de jag hört talas om som varit unga och blivit dräktiga varit omkring 15 - 18 månader. Men helt ärligt har jag ingen hundra koll på när det är möjligt för ett sto att bli dräktigt. Sedan är det ju långt ifrån alla hingatar som är fertila vid 8 månader heller. Så jag antar att för både ston och hingstar är det väldigt individuellt.
 
Sv: Låta 1-1.5 åriga ston och hingstar gå ihop!?

Jag trodde inte att man vågade ha åringar ihop till betessläpp heller , det är ju mycket hormoner i rusning redan nu på våren.

Att hingstar kan vara fertila vid 8 månader hör man ju ofta men hur är det med stona? Hur ung kan ett sto vara och ändå bli dräktig!?
Jag vet ett travstuteri där fölen går tillsammans fram till betessläppet i maj-juni då de blir ett år.
Där ser de att en del ston blir betäckta och de sprutar samtliga ungston mot dräktighet när de delas på. Att frun på gården är seminveterinär underlättar väl en del, men de undersöks inte innan de sprutas.

Jag tar bort hingstungar från stona (oavsett ålder) absolut senast vid 7 månaders ålder, skulle inte våga chansa på att ha dem ihop.
 
Sv: Låta 1-1.5 åriga ston och hingstar gå ihop!?

Jag vet ett travstuteri där fölen går tillsammans fram till betessläppet i maj-juni då de blir ett år.
Där ser de att en del ston blir betäckta och de sprutar samtliga ungston mot dräktighet när de delas på. Att frun på gården är seminveterinär underlättar väl en del, men de undersöks inte innan de sprutas.


Det var just det här jag undrade om , om de faktiskt är så här vissa gör!?

För mig känns det som en konstig lösning, hingstungar som är uppe och klättrar på ston i onödan med skaderisker och infektionsrisker. Varför inte bara dela av? , har man bara 2 föl kan jag förstå att man vill ha sällskapet( hade min ena hingstunge då ett par månader gammal, med ungstona när den andra hingstungen var sjuk, ) men i båda dessa fall finns det ju fler av båda könen som kan leka ihop.

Är det helt riskfritt att spruta ston och hur länge kan man göra det, dvs hur gammalt kan fostret vara?
 
Sv: Låta 1-1.5 åriga ston och hingstar gå ihop!?

Jag tycker också det är en konstig lösning men bevisligen så sker det.
Kan möjligen vara av praktiska skäl, att man vill slippa bygga en till lösdriftshall om man redan har en som rymmer alla fölen...

Vad gäller risk och tid vill jag inte uttala mig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 499
Senast: Stereo
·
Avel Har en snart 9-månaders unghingst som ska iväg på bete senare i vår. Många menar att det är positivt med en äldre valack i flocken för...
Svar
18
· Visningar
2 061
Senast: Wonderwoman
·
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 249
Senast: Mli
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp