Lat söker välmåendetips!

Zack

Trådstartare
Här finnes en kvinna närmare 30 vars kropp har förvandlats till nåt jag inte vill att den ska vara.

Jag är väl egentligen inte så stor och har aldrig varit men kroppen känns inte längre som det verktyg det varit förr.

Efter några år med oförklarliga sjukdomssymptom och otaliga läkarbesök och utredningar säger läkarna att det är stressrelaterat.

57 kg till 163 cm faller väl innanför ramarna för "normalt" men har aldrig någonsin känt mig såhär svag och.... Sladdrig :o

Vad är rimlig form av aktivitet för någon som i grunden är träningslat? :grin: och förutom hästar och ridning gör en del tyngre lyft i jobbet men utöver det inte någon annan träningsform.

Har väl någon form av grundkondition (?) och får ibland ett infall och joggar ett par kilometer. Gärna lite mer än vad kroppen kanske egentligen tillåter (en jävla prestationsångest gentemot mitt ego) och sen är det träningsvärk och på det är godis framför brasan jävligt gott.

Avskyr att laga mat, bjuds det äter jag gärna och det blir en hel del onyttigheter. Undrar ibland hur man egentligen ser ut invärtes :nailbiting:

HUR boostar man sig själv till att ta hand om sin kropp?

Önskvärt vore en något spänstigare version av mig själv, med lite större bak och något fastare lår (men dom visa säger att man inte kan punktträna)

Fastnar lätt i bekvämlighets-träsket och har svårt att hitta tid. En vanlig vardag börjar vid 4.30 med fordringar och vidare till jobbet vid 7. Slutar vid 16 och därefter är det stallrutinerna och ev. ridning och kommer in igen vid ca 21.30. Vad äter man som är snabbt, enkelt och inte helt onyttigt? Och hur finner man tid och ork till träning? Helger är vanligtvis något kortare dagar, hur lönt är det att förvänta sig kroppsliga resultat genom ev. träning enbart under helgen?

Tipsa mig gärna om träningsformer och föda för den bekväma! :banana:

Anlita en personlig tränare i 10 timmar så kommer du igång ordentligt. PT är super. Och har man en bokad tid där man själv är huvudpersonen så måste man ju masa sig dit.

Efter 10 timmar har du kunskap och motivation att köra vidare själv.

Försök hitta något du tycker om att göra! Försök hitta mat som är riktigt god, nyttig och lättlagad (eller som lämpar sig att göra matlådor av, så att du kan göra mycket mat på en gång och kan vara lat senare).

Om du gillar att jogga, börja med en kilometer varannan dag (eller 200 meter..), någon för dig kort sträcka som inte ger träningsvärk och som tar kort tid så att du faktiskt har tid. Varannan dag är lätt att komma ihåg också och efter ett tag har du troligen fått in någon form av rutin att träna lite varannan dag och kan utöka sträckorna. Det är mycket bättre att jogga 500m varannan dag och sedan ha energi till att göra annat än att lata sig med en godispåse hela veckan och jogga 3km en gång i veckan för att sedan däcka pga träningsvärk.

Kanske har du någon vän som gillar matlagning eller träning som du äta/träna med?

Jag tycker ju inte alls det låter som bekvämlighetsträsket att gå upp 04.30 :eek: och sedan vara igång (?) till 21.30, och är det uppbokad tid hela vägen där så ser det i mitt tycke omöjligt ut att få in någon vardagsträning alls m h t vila och återhämtning.

Frågan är om det finns någon luft i schemat mellan 4.30 (alltså, jag som morgontrött får svår ångest bara av att skriva en så hemsk gå-upp-tid) och 07.00. En morgonpromenad/kort morgonträning där? Eller mellan 16 och stallrutiner, är det helt pang på eller går det att utverka en 45 sammanhängande minuter där kanske, någon eller ett par dagar i veckan?

Finns det någon transportsträcka där du kan byta bil mot cykel eller komplettera en sträcka med cykel eller gå av buss någon hållplats tidigare och promenera/springa en del av vägen till och från jobbet? Det är en tidseffektiv träningsform med hyggligt goda förutsättningar att tvinga in rutinerna, när man bara hittat något alternativ som funkar.

Med tighta tidsscheman rekommenderar jag egen träning, även om gruppträning typ Body Pump kan vara kul och nog så boostande för motivationen. Men kanske något helgpass på gruppträning skulle funka för dig? Själv försöker jag växla mellan att springa (kvällstid!), någon enstaka lunchträning på gym, ffa crosstrainer, och hemmaträningspass core/styrka. Jag gillar FitnessBlenders videor som du kan hitta på youtube, de finns i väldigt varierande längd och intensitet så alla kan nog hitta något som passar och byta program lite ibland.

Gå med i grupper med medlemmar som peppar när motivationen tryter och där du kan få dela med dig av alla små personliga framsteg; t ex Lonesome Runners eller 100 pass innan midsommar på Facebook (men bli inte sittande bara vid Facebook då förstås :D )

Mitt bästa tips är helt klart att hitta folk man tycker om att träna med och gör något som är roligt. Då blir det mer en social aktivitet än jobbig träning. Personligen har jag några av mina bästa vänner att tacka för att jag nu gymmar eller simmar fem dagar i veckan. Jag är rätt lat men då speciellt en av vännerna "bor" på gymmet och har köpt hus långt bort så blir det till att gymma för att hinna träffa henne. :)

Här finnes en kvinna närmare 30 vars kropp har förvandlats till nåt jag inte vill att den ska vara.

Jag är väl egentligen inte så stor och har aldrig varit men kroppen känns inte längre som det verktyg det varit förr.

Efter några år med oförklarliga sjukdomssymptom och otaliga läkarbesök och utredningar säger läkarna att det är stressrelaterat.

57 kg till 163 cm faller väl innanför ramarna för "normalt" men har aldrig någonsin känt mig såhär svag och.... Sladdrig :o

Vad är rimlig form av aktivitet för någon som i grunden är träningslat? :grin: och förutom hästar och ridning gör en del tyngre lyft i jobbet men utöver det inte någon annan träningsform.

Har väl någon form av grundkondition (?) och får ibland ett infall och joggar ett par kilometer. Gärna lite mer än vad kroppen kanske egentligen tillåter (en jävla prestationsångest gentemot mitt ego) och sen är det träningsvärk och på det är godis framför brasan jävligt gott.

Avskyr att laga mat, bjuds det äter jag gärna och det blir en hel del onyttigheter. Undrar ibland hur man egentligen ser ut invärtes :nailbiting:

HUR boostar man sig själv till att ta hand om sin kropp?

Önskvärt vore en något spänstigare version av mig själv, med lite större bak och något fastare lår (men dom visa säger att man inte kan punktträna)

Fastnar lätt i bekvämlighets-träsket och har svårt att hitta tid. En vanlig vardag börjar vid 4.30 med fordringar och vidare till jobbet vid 7. Slutar vid 16 och därefter är det stallrutinerna och ev. ridning och kommer in igen vid ca 21.30. Vad äter man som är snabbt, enkelt och inte helt onyttigt? Och hur finner man tid och ork till träning? Helger är vanligtvis något kortare dagar, hur lönt är det att förvänta sig kroppsliga resultat genom ev. träning enbart under helgen?

Tipsa mig gärna om träningsformer och föda för den bekväma! :banana:
Hallå - sömnen!

Ska du sova åtta timmar måste du lägga dig 20.30. Du kommer in vid 21.30. Sedan ska du äta något, varva ner, somna. Det är omöjligt. Det är inte heller möjligt att "sova igen" förlorad sömn under veckorna genom att sova mer under helgen.

Du behöver antagligen inte träna mer. Att rida och göra stalltjänst och lyfta tungt räcker långt.
Du behöver se över hur dina dagar ser ut.

Jag antar att du inte egentligen har en aning om andelen sömn, vad du äter, hur du rör dig? Skriv ner det. Sedan kan du börja försöka ändra.

För mig låter ditt liv rent hysteriskt. Faktiskt. Jag hade dött efter en vecka tror jag.:(

Hallå - sömnen!

Ska du sova åtta timmar måste du lägga dig 20.30. Du kommer in vid 21.30. Sedan ska du äta något, varva ner, somna. Det är omöjligt. Det är inte heller möjligt att "sova igen" förlorad sömn under veckorna genom att sova mer under helgen.

Du behöver antagligen inte träna mer. Att rida och göra stalltjänst och lyfta tungt räcker långt.
Du behöver se över hur dina dagar ser ut.

Jag antar att du inte egentligen har en aning om andelen sömn, vad du äter, hur du rör dig? Skriv ner det. Sedan kan du börja försöka ändra.

För mig låter ditt liv rent hysteriskt. Faktiskt. Jag hade dött efter en vecka tror jag.:(

Tanten! Nej du har helt rätt. Tvekade att göra inlägget efter att jag läst igenom det för det låter i text faktiskt som du skriver, helt hysterisk! Upplever det dock inte så... har varit inne i en ond spiral där sömn inte varit prio. Oftast minns jag inte hur jag tagit mig till sängen eller när jag gått och lagt mig. Har dock blivit bättre sedan jag blev sjuk och nu på väg tillbaka inser även jag att för lite sömn är dåligt...

Jag tycker ju inte alls det låter som bekvämlighetsträsket att gå upp 04.30 :eek: och sedan vara igång (?) till 21.30, och är det uppbokad tid hela vägen där så ser det i mitt tycke omöjligt ut att få in någon vardagsträning alls m h t vila och återhämtning.

Frågan är om det finns någon luft i schemat mellan 4.30 (alltså, jag som morgontrött får svår ångest bara av att skriva en så hemsk gå-upp-tid) och 07.00. En morgonpromenad/kort morgonträning där? Eller mellan 16 och stallrutiner, är det helt pang på eller går det att utverka en 45 sammanhängande minuter där kanske, någon eller ett par dagar i veckan?

Finns det någon transportsträcka där du kan byta bil mot cykel eller komplettera en sträcka med cykel eller gå av buss någon hållplats tidigare och promenera/springa en del av vägen till och från jobbet? Det är en tidseffektiv träningsform med hyggligt goda förutsättningar att tvinga in rutinerna, när man bara hittat något alternativ som funkar.

Med tighta tidsscheman rekommenderar jag egen träning, även om gruppträning typ Body Pump kan vara kul och nog så boostande för motivationen. Men kanske något helgpass på gruppträning skulle funka för dig? Själv försöker jag växla mellan att springa (kvällstid!), någon enstaka lunchträning på gym, ffa crosstrainer, och hemmaträningspass core/styrka. Jag gillar FitnessBlenders videor som du kan hitta på youtube, de finns i väldigt varierande längd och intensitet så alla kan nog hitta något som passar och byta program lite ibland.

Gå med i grupper med medlemmar som peppar när motivationen tryter och där du kan få dela med dig av alla små personliga framsteg; t ex Lonesome Runners eller 100 pass innan midsommar på Facebook (men bli inte sittande bara vid Facebook då förstås :D )

Hehe, man vänjer sig :D

Anledningen till dom långa dagarna är delvis pga pendelavstånd till och från jobbet. Önskar ibland jag kunde slippa det men å andra sidan kan jag tack vare att vi bosatt oss som vi gjort utöva mitt hästintresse med allt vad det innebär, till fullo :)

Har funderat på promenader under lunchen.. Funderat... Men har så svårt att få tummarna ur!!

Japp! Intensiv träning hemma (eller var man vill), enkla övningar och korta pass. Suveränt!

:)

Bör man vara uppvärmd innan man sätter igång med övningarna? I sådana fall, hur värmer du upp lite lagom utan att det tar anspråk på tid? :D

En grej att börja med skulle jag om jag vore i din sits, kolla över hur mkt jag sover egentligen...om du går upp så tidigt måste du ju lägga dig tidigt också. Jag skulle nog försöka dra ner på hästeriet för att få mindre stress och mer tid för vila och återhämtning.

Hur mycket ska en vuxen människa sova egentligen?

Hur mycket ska en vuxen människa sova egentligen?
Alltså på 1800-talet sov vi i genomsnitt mer än 2 timmar varje natt än vad vi stressade nutidsmänniskan gör idag (de flesta sover väl 7-8 timmar per natt och det är väl rekommendationerna också), men jag utgår ifrån att det är baserat på studier men jag är ändå tveksam faktiskt, jag tror att de flesta sover för lite. Och man ska inte underskatta tuppluren mitt på dagen heller, men vem 17 har tid med det idag?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka