Låt oss prata om posten

Men gör en reklamation, du har väl kvitto på inlämningen?

Fast en reklamation hjalper inte oss namvart. Brevet till advokat byran kommer inte fram anda ... och da det gatt ut ur USA kan vi inte reklamera har ... och hur tror ni Svenska postvasendet skulle ta det om jag forsokte reklamera ett brev utan Svenskt tracking nummer?:angel:

Hämtade ut ett paket igår. Linjalen nere till höger är 20cm, så jag uppskattar paketet till 60x40cm.
Vad fanns i paketet? Ridstövlar?
Nej, två bett och en "kort" frontriser padd. O_o

16906585_108280199697706_5965277032282587136_n.jpg

Fast en reklamation hjalper inte oss namvart. Brevet till advokat byran kommer inte fram anda ... och da det gatt ut ur USA kan vi inte reklamera har ... och hur tror ni Svenska postvasendet skulle ta det om jag forsokte reklamera ett brev utan Svenskt tracking nummer?:angel:
Vi kan ju skicka spårbart brev till USA och EMS , båda spårbara genom överenskommelse med landet. Borde vara åt andra hållet med.

Vi kan ju skicka spårbart brev till USA och EMS , båda spårbara genom överenskommelse med landet. Borde vara åt andra hållet med.

Visst kan vi det (och har nu gjort) via Fedex, UPS, eller DHL ... Vi kan skicka brev med USPS (statliga postvasendet) till flera andra lander och tracka hela vagen da de landerna gar med pa att fortsatta tracka over gransen. Sverige gor inte dat (EU tror jag, men vet inte sakert) utan dar uphor trackingen vid gransen.
Nu blir det ju, som vi alla vet, ett helt annat pris att skicka UPS/DHL/FEDEX. Med USPS betalar jag $1.15 ... for UPS eller de andra betalar jag upp till $50. for samma service, men det kommer fram innom 2-5 dagar (i stallet for 3-7 om det kommer fram alls) det brukar dock alltid komma fram:angel:. MEN slipper Post Nord och jag har nu kommit fram till att det ar det vart. :grin:

Hämtade ut ett paket igår. Linjalen nere till höger är 20cm, så jag uppskattar paketet till 60x40cm.
Vad fanns i paketet? Ridstövlar?
Nej, två bett och en "kort" frontriser padd. O_o

16906585_108280199697706_5965277032282587136_n.jpg
är det från butik så brukar de ha avtal med att alla paket kostar lika mycket = de tar de lådor de har hemma :).

fast iofs så fick jag ett paket på 20*40cm innehållande ett usb minne från elgiganten.. det var också lite väl slösigt ;). men det var i alla fall helt :) vadderade kuvert är man ju aldrig säker på hur de hanteras.

Jag menade inte reklamation så ;)
Menade mer typ som "hej, jag vill bara uppmärksamma er på att någonting måste ha hänt när ni hanterade det, och katalogen ser ut såhär. Se över om ni kan hitta något möjligt fel, och då se över det".
Jag tror att posten skulle skratta åt ett liknande meddelande, det där är lite väl överdrivet.
Som andra redan skrivit så är det inte postens ansvar.

Posten sorteras inte för hand, att skicka en tunn katalog utan embalage är idiotiskt om man tror den ska komma fram utan skador. Det finns inte en tidning som går ut till prenumeranterna, förutom de som delas ut av tidningsbud, som skickas utan embalage. Om du ska klaga så är det hos Börjes och inte posten, posten ansvarar för att varan kommer fram, avsändaren för att den är förpackad.
tillägg, tidnings tidningar skickas förpackade ut till de olika distrikten, är tidningsbäraren som packar upp allt innan distribution. de flesta är plastade och även adresserade tidningar är i regel alltid i buntar även om man bara har 1-2 tidningar. inte individuellt plastade då utan i en enda bunte ;).

Posten sorteras inte för hand, att skicka en tunn katalog utan embalage är idiotiskt om man tror den ska komma fram utan skador. Det finns inte en tidning som går ut till prenumeranterna, förutom de som delas ut av tidningsbud, som skickas utan embalage. Om du ska klaga så är det hos Börjes och inte posten, posten ansvarar för att varan kommer fram, avsändaren för att den är förpackad.

Det skickas mängder av tidningar utan emballage. Min häst, allers, svensk damtidning osv osv.

Sant! :idea:
Och som sagt, hade den varit lite vikt eller så, fine. Men tyckte den såg lite väl medfaren ut. Men det kanske bara är jag också....

Jag tar hellre en illa medfaren, men läsbar, katalog utan extra emballage än att få hem en katalog i topskick med en massa plast runt. Så länge katalogen är i skick att fylla sitt syfte sparar jag hellre på miljön. Om jag ens behöver en papperskatalog, helst klarar jag mig utan.

I gar kom vara brev fram till advokaten i Karlstad. Tre stycken samtidigt. Det vi skickade via DHL kom samtidigt som tva som gick via postvasendet. Brev nummer ett och tva var stamplade av Post Nord som ankomna till Sverige for tre respektive 4 veckor sedan. De tog bada tre dagar pa sig fran USA's vastkust till Stockholm dar de togs emot av Post Nord som darefter uppenbarligen la dem i nagon sorts "senare leverans lada". :banghead:

Och appropa posten tankte jag beratta att har i USA gick den statlige posten med stora forluster ... ar efter ar ... men fick ett ultimatum att de var tvugna att fixa problemet eller sa skulle staten helt ta over och "revamp" det som de tyckte var bast.
USPS att sjalva gora om hela strukturen av sin business och satsade stenhart pa mer personal, langre oppettider, konkurens med de privata bolagen (UPS, Fedex, etc) och service. Numera levererar posten paket pa lordagar och sondagar ... och forra aret gick de med 1.1 billion i vinst. :)

Sist vi var i Sverige var vi och halsade pa vanner i Stockholm. Vi var det i ett par veckor (det vill saga, vi lanade deras lagenhet nar de var bortresta:p) Nedanfor det nya 15-16 vaningars bostadshuset pa Kungsholmen hade nagon stallet en post cyckel. Den stod dar i timmar med posten fullt oppet och synlig. Det hande vid tva skilda tillfallen ... och ingen person som skulle kora cykeln i fraga syntes till alls. En annan dag stod en back med post pa trotoaren efter atervandsgatan. Gatan som ledde till atminstone 7-8 hus pa runt 15-16 vaningar. Backen stod dar hela dagen och langt in pa kvallen utan att nagon syntes till och atminstone i ett par timmar duggregnade det ocksa.
Jag ar inte alls overraskad att posten fungerar sa sallsynt daligt i Sverige.:cautious:

Delar ut i trapphus nu och blir lagom gråhårig på folk som skriver brev :/, snälla.. lägenhetsnummer tack!!! Är ju lite som att man skickar ett brev till Greta gretsson på gretavägen 57, missar man att skriva husnummer 57 så har man en hel del lådor att leta igenom :/, samma med lägenheter.
Sen förbannar jag alla hus som har små trånga gamla inkast där allt fastnat i namnbrickan och drar sönder det mesta inklusive ens fingrar när man försöker öppna ordentligt :(.

Älskar dock att springa i trappor nu ^_^ betald motion!!!

Sist vi var i Sverige var vi och halsade pa vanner i Stockholm. Vi var det i ett par veckor (det vill saga, vi lanade deras lagenhet nar de var bortresta:p) Nedanfor det nya 15-16 vaningars bostadshuset pa Kungsholmen hade nagon stallet en post cyckel. Den stod dar i timmar med posten fullt oppet och synlig. Det hande vid tva skilda tillfallen ... och ingen person som skulle kora cykeln i fraga syntes till alls. En annan dag stod en back med post pa trotoaren efter atervandsgatan. Gatan som ledde till atminstone 7-8 hus pa runt 15-16 vaningar. Backen stod dar hela dagen och langt in pa kvallen utan att nagon syntes till och atminstone i ett par timmar duggregnade det ocksa.
Jag ar inte alls overraskad att posten fungerar sa sallsynt daligt i Sverige.:cautious:
Förstår inte hur man kan behandla post så :/, visst att det kan ha hänt ngt men man får ju behandla posten man delar ut så som man själv vill få sin egen, Dvs hel, ren och i sin låda.
Förvånande att en cykla kunnat stå så länge utan att bli stulen dock och även att posten inte försvann..

Men ser man ngt sånt så är det väldigt bra att rapportera det, ingen koll på om posten har ngn vettig kundtjänst dock. Kanske polisen kan ta sånt?

Visst kan vi det (och har nu gjort) via Fedex, UPS, eller DHL ... Vi kan skicka brev med USPS (statliga postvasendet) till flera andra lander och tracka hela vagen da de landerna gar med pa att fortsatta tracka over gransen. Sverige gor inte dat (EU tror jag, men vet inte sakert) utan dar uphor trackingen vid gransen.
Nu blir det ju, som vi alla vet, ett helt annat pris att skicka UPS/DHL/FEDEX. Med USPS betalar jag $1.15 ... for UPS eller de andra betalar jag upp till $50. for samma service, men det kommer fram innom 2-5 dagar (i stallet for 3-7 om det kommer fram alls) det brukar dock alltid komma fram:angel:. MEN slipper Post Nord och jag har nu kommit fram till att det ar det vart. :grin:
Jag försöker hålla mig så långt från "Post-mord" det bara går, har tom. övergett en leverantör pga. att denne vägrade annat fraktbolag. Saker som skickas med dom andra bolagen kommer fram och är hela "Post-mord" är precis som jag betecknar det för kommer det fram är det oftast trasigt emballage trots välemballerat och leveranstid kan dom knappast stava till. :meh:

Jag kan beställa grejer från Kina och dom kommer på samma dag jag prickat in leveransen UTAN trackingnummer (tar precis 45 dagar med ekonomi eller fraktfritt) men "Post-mord" kan inte fixa ett paket från grannkommunen utan att köra det halva sverige runt först och lägga det på en terminal minst en vecka innan dom upptäckt att det kom till fel terminal. :banghead:

UPS däremot levererar paketet ända in i hallen om dörren är olåst annars låser dom upp (dom vet var nyckeln finns) lägger in paketet och låser igen. :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Nordsvensk Brukshäst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Ny på Buke
Tillbaka