Låt oss prata om posten

Jag får väl säga att jag ändå är imponerad över alla brevbärare som drabbas av all skit posten hittar på. Omorganisationer, sämre arbetsvillkor, ändrade distrikt, mer stress osv. Det är imponerande att fler brev inte hamnar på villovägar eller försvinner bland alla brev på terminalerna :eek:

Hos mig fungerar det fint med posten och jag är evigt tacksam över mitt nya utlänningsställe som är guld värt :up: (det gamla firade dock jag och min sambo att vi flyttade ifrån, men det var ju knappast postens fel att personalen där var otrevliga och sämst)

Att det är flera olika nummer i omlopp är nog bara slöhet från nån sida .Det nummer som ska användas är fyrsiffrigt typ 1102 som är bestämt av folkbokföringen. Hyresvärden kan ju ha ett eget objektsystem men det ska inte användas i adressen.

Vi har tre fyrsiffriga nummer, förutom de tvåsiffriga kopplade till förråd, garage och tvättstugebokningen. Har inte fått några klara besked från hyresvärden vilket av de fyrsiffriga (på kontrakt, låda och dörr) som är rätt.. Enligt folkbokföringen bor jag i grannens lägenhet. Det är helt åt helvete med numren här.. Jag vet vilket nummer jag borde ha, men det står ingenstans.
Vi fick faktiskt respons på just lägenhetsnummer i eftermiddags. De ska titta på det i samband med stambytet, som börjar efter byggsemestern i augusti. Förhoppningsvis.

Jag är så in i helvete förbannad!!! Dom senaste månaderna har det försvunnit jättemycket post för mig. Jag har fått påminnelser från flera företag och jag är 1000% säker på att jag inte fått dom första fakturorna. Min största skräck är att få betalningsanmärkningar så jag betalar allt så fort det kommer. Vad gör man?

Jag är så in i helvete förbannad!!! Dom senaste månaderna har det försvunnit jättemycket post för mig. Jag har fått påminnelser från flera företag och jag är 1000% säker på att jag inte fått dom första fakturorna. Min största skräck är att få betalningsanmärkningar så jag betalar allt så fort det kommer. Vad gör man?

Autogiro eller e-faktura?

Det finns ju flera anledningar till att post kommer bort, är det flera försändelser som saknas kan det ju vara dels fel i utdelningen (brevbäraren gör fel, felaktig adress uppgiven o.s.v) men det är inte heller helt ovanligt att folk får sin post stulen.

Fast nån gång hinner man skotta under dygnet och det snöar inte varje dag. Man ser ju vilka som aldrig skottar och vilka som gör det när det har snöat. Som brevbärare ska man inte behöva trampa runt i snövallar som ibland är halvmeterdjupa. Man ser ju att folk har gått fram till lådan men inte brytt sig om att skotta flera dagar i rad.

Nej det syns inte att jag har skottat för att inte tala om den gången när postlådan försvann i snövallarna :crazy:Vet inte om plogbilen tar någon som helst hänsyn till att det står en postlåda där för det blir hiskeliga snövallar speciellt om det också blåser, då plogar bilen längre och längre ut. Den står förbaskat utsatt, alldeles ensam och jag skulle inte ha något emot att flytta den. Samtidigt läser man om hur posten flyttar andras postlådor för att det ska bli smidigare och mindre stopp men min får stå där alldeles ensam?

Nej det syns inte att jag har skottat för att inte tala om den gången när postlådan försvann i snövallarna :crazy:Vet inte om plogbilen tar någon som helst hänsyn till att det står en postlåda där för det blir hiskeliga snövallar speciellt om det också blåser, då plogar bilen längre och längre ut. Den står förbaskat utsatt, alldeles ensam och jag skulle inte ha något emot att flytta den. Samtidigt läser man om hur posten flyttar andras postlådor för att det ska bli smidigare och mindre stopp men min får stå där alldeles ensam?

Jag är inte insatt i reglerna själv (inte mitt ansvarsområde med lådplacering), men det finns riktlinjer för avstånd mellan lådor och sådant. Är du faktiskt intresserad av att flytta lådan skulle jag rekommendera att du tar kontakt med postkontoret och diskuterar frågan.

Jag är inte insatt i reglerna själv (inte mitt ansvarsområde med lådplacering), men det finns riktlinjer för avstånd mellan lådor och sådant. Är du faktiskt intresserad av att flytta lådan skulle jag rekommendera att du tar kontakt med postkontoret och diskuterar frågan.

Ja för i nästa lilla samhälle så har jag sett hur de dragit ihop lådorna så jag är förvånad att de inte gjort samma sak här? Ca hundra meter åt ena hållet är det tre lådor och hundra meter åt andra hållet är det två lådor och så står min mitt emellan för sig själv? Och mitt hus ligger 500 ner på en grusväg så jag har ändå en bra bit till lådan. Ganska idiotiskt egentligen?

Ja för i nästa lilla samhälle så har jag sett hur de dragit ihop lådorna så jag är förvånad att de inte gjort samma sak här? Ca hundra meter åt ena hållet är det tre lådor och hundra meter åt andra hållet är det två lådor och så står min mitt emellan för sig själv? Och mitt hus ligger 500 ner på en grusväg så jag har ändå en bra bit till lådan. Ganska idiotiskt egentligen?

Då skulle jag definitivt kontakta postkontoret och diskutera en lämplig flytt.

Så blev det för oss också, jag kontaktade postnord, blev uppringd av chefen över mitt område och har inte haft problem sen dess.
Problemetbehöver dock inte vara deras utan längre bak i kedjan/felsorterat eller bortkommet.
Här tog chefen upp specifikt vårt problem på möte med brevbärarna så de tog det iaf på allvar och diskuterade saken i gruppen.

Ring och påtala problemet!

PostMord misslyckas varje gång här. Såpass att det är en stående nyhet i lokalblaskan och varit senaste 1,5 åren.

Då bor jag ändå i en Sthlms förort, nästan exakt mitt emellan Sthlm och Stälje. Hos oss kommer posten i bästa fall 2 gånger/vecka, i sämsta fall ingen. Posten (vår och andras) hamnar ofta i fel brevlåda. Det har lyckligtvis inte drabbat oss (än iaf), men andra har inte fått sina räkningar i tid, så de fått dyra påminnelseavgifter. Vissa har t.om. blivit skickade till Kronofogden, fast de inte ens fått den första fakturan (och inte påminnelseavgiften heller). Om posten väl kommer så är det mellan kl. 18-21.30 dessutom.

För några år sedan, det måste ha varit under 00-talets sista år om jag inte missminner mig, brukade brevbärarna t.om. beklaga sig om de kom efter kl. 14 eller om post kommit fel mer än typ 1 gång/kvartalet. Men den tiden är förbi sedan länge... :(

Jag väntar ett varubrev idag som ska komma med Postnord. Önskar att jag kunnat vara hemma och lurpassa på brevbäraren som systematiskt lägger alla brev som inte får plats utanför vår ytterdörr om de inte går ner i brevinkastet :rage:.

/Litar inte ett dugg på grannarna(s besökande)

Jag väntar ett varubrev idag som ska komma med Postnord. Önskar att jag kunnat vara hemma och lurpassa på brevbäraren som systematiskt lägger alla brev som inte får plats utanför vår ytterdörr om de inte går ner i brevinkastet :rage:.

/Litar inte ett dugg på grannarna(s besökande)

Meddela brevbäraren att du inte vill ha det så utan hellre hämtar på servicestället?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka