Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Posten (det vi traditionellt menar med posten) ska vara statligt och ja, den ska delas ut varje vardag.
Jag handlar mycket från USA och de blir helt chockade när jag berättar att vi inte har någon statlig post i Sverige och att det inte finns postkontor i traditionell mening (det i USA där man oftast förkastar den typen av federal verksamhet!). Ja, jag är medveten om att staten äger aktiebolaget men det finns inga formella hinder för en börsintroduktion och när PostNord bildades sa man att det kunde ske inom 3-5 år.
Det sköts för dåligt i de butiker som är ombud och blir för osäkert när det gäller en samhällsfunktion som måste fungera. Det är inget hittepå, jag har jobbat i en sådan butik där det ofta var kaos med posten och ett ombud bröt mot postlagen gällande ett rek som jag skickat i jobbet men posten struntade i det hela för de ansåg att det gick inte att bevisa.
Just nu ringde det på dörren och en kille från UPS frågade om jag kunde ta emot ett paket till min granne mitt emot. Jag fick kvittera ut det till min förvåning. Jag har ju ingen aning om vilka regler de har, men är man en god granne så![]()
Dessutom vill jag ifrågasätta postens helighet som bud och det självklara i att få post varje dag.
Tänk om vi fick post tre gånger i veckan i stället för fem? Färre turer, mindre åkande - mindre klimatpåverkan?
Fast nån gång hinner man skotta under dygnet och det snöar inte varje dag. Man ser ju vilka som aldrig skottar och vilka som gör det när det har snöat. Som brevbärare ska man inte behöva trampa runt i snövallar som ibland är halvmeterdjupa. Man ser ju att folk har gått fram till lådan men inte brytt sig om att skotta flera dagar i rad.Jag behöver verkligen inte få post varje dag då det många gånger bara är några reklamförsändelser som ändå hamnar direkt i pappersåtervinningen. Däremot har jag senaste året börjat få en del post med morgontidningen, tex brev från bilbesiktningen och små kataloger från sparköp tror jag det är. Och det tycker jag är utmärkt då tidningsbudet kör ända fram till huset medan posten inte kör ner på min lilla väg som är 500 meter lång.
Och jag förstår att brevbäraren tycker det är jobbigt när det inte är skottat framför brevlådan men om jag kör till jobbet vid halvsex och det inte är plogat så finns det liksom inte en chans att jag kan skotta förrän jag kommer hem vid fem, vilket är meningslöst om det ska snöa för då är det ju ändå inte plogat dagen efternär jag kör till jobbet. För när plogbilen kör förbi så blir det ju en snövall hur väl det än är skottat innan. Och så får jag små vykort från postnord där det står att det inte är skottat men jag har också ett jobb att sköta och jag hinner inte åka hem bara för att skotta snö då blir mitt jobb lidande. Och blåser det från fel håll så kan man skotta en gång i timmen utan att det syns.
Har du någon gång hört talas om lägenhetsnummer?
Ja jag var med när det infördes. Så man behöver bara skriva lägenhetsnumret på brevet så kommer det fram.
Att det är flera olika nummer i omlopp är nog bara slöhet från nån sida .Det nummer som ska användas är fyrsiffrigt typ 1102 som är bestämt av folkbokföringen. Hyresvärden kan ju ha ett eget objektsystem men det ska inte användas i adressen.Ett inlägg i den diskussionen. Jag bor i lägenhetshus med 12 lägenheter. Alla vi boende (nåja, alla jag har pratat med i området) har ett lägenhetsnummer på dörren, ett annat i kontraktet och ett tredje på brevlådan. Vi har påtalat detta för hyresvärden flera gånger, men det har inget hänt. Så jag har ingen aning om vilket nummer som är "mitt rätta". På myndighetsbrev brukar det stå ett nummer, på räkningar står det ett annat. På hyresavin står det ett annat nummer och "tredje trappan".
Och i och med att jag inte vet vilket nummer jag ska använda (det som står på lådan eller det som är lägenhetens registrerade nummer?) är det väldigt svårt att lämna ut sin adress. Vi tröttnade på att få varandras post så vi satte namnlappar på postfacken. Mycket smidigare för alla! Brevbärarna har själva sagt att det blivit mycket enklare för dem, för nu vet de var de ska lägga alla brev med bara namn och inget nummer.
Ett inlägg i den diskussionen. Jag bor i lägenhetshus med 12 lägenheter. Alla vi boende (nåja, alla jag har pratat med i området) har ett lägenhetsnummer på dörren, ett annat i kontraktet och ett tredje på brevlådan. Vi har påtalat detta för hyresvärden flera gånger, men det har inget hänt. Så jag har ingen aning om vilket nummer som är "mitt rätta". På myndighetsbrev brukar det stå ett nummer, på räkningar står det ett annat. På hyresavin står det ett annat nummer och "tredje trappan".
Och i och med att jag inte vet vilket nummer jag ska använda (det som står på lådan eller det som är lägenhetens registrerade nummer?) är det väldigt svårt att lämna ut sin adress. Vi tröttnade på att få varandras post så vi satte namnlappar på postfacken. Mycket smidigare för alla! Brevbärarna har själva sagt att det blivit mycket enklare för dem, för nu vet de var de ska lägga alla brev med bara namn och inget nummer.
Alla 300 hushåll, nu har man mellan 600-800 hushåll på en linje.Tydligen gick det bra tidigare! Alla fick mellan 8-11.
Du anar inte hur rätt. Jag hade en kund på linjen som stod och väntade länge på mig och blev förbannad när jag inte hade tid att stå och prata med honom. Allt stod inte rätt till och när polisen beslagtagit hans gevär pga hot mot grannar blev jag lite skakis. Att avsluta samtalet fanns inte på hans karta hur jag än förklarade. Jag var överlycklig de dagar han inte hade nån post....även om det här ute på landet är lite av dagens höjdpunkt , "Tjoho, nu kommer posten!". Ibland är det det enda tecknet pä mänskligt liv vi ser pä hela dagen![]()
Du anar inte hur rätt. Jag hade en kund på linjen som stod och väntade länge på mig och blev förbannad när jag inte hade tid att stå och prata med honom. Allt stod inte rätt till och när polisen beslagtagit hans gevär pga hot mot grannar blev jag lite skakis. Att avsluta samtalet fanns inte på hans karta hur jag än förklarade. Jag var överlycklig de dagar han inte hade nån post.
Skönt att höraRiktigt så galen är jag inte lyckligtvisDet brukar vara brevbäraren som bjuder in till samtal. Idag var det dock en ny karl, men han verkade trevlig och han lär sig nog snart att jag handlar mycket på nätet
![]()
Du anar inte hur rätt. Jag hade en kund på linjen som stod och väntade länge på mig och blev förbannad när jag inte hade tid att stå och prata med honom. Allt stod inte rätt till och när polisen beslagtagit hans gevär pga hot mot grannar blev jag lite skakis. Att avsluta samtalet fanns inte på hans karta hur jag än förklarade. Jag var överlycklig de dagar han inte hade nån post.
Ja det jag skrev var den mycket förkortade versionen.
Alla 300 hushåll, nu har man mellan 600-800 hushåll på en linje.
Mer än en gång har det hänt att min syster har fått post till sin lgh som skulle till mig. Det är ju tur att vi bara bor ett par km från varandra, men ändå märkligt att den kommer till hennes adress
Edit: Det är alltså post till mig, med mitt namn, men hennes adress står på den.
Mer än en gång har det hänt att min syster har fått post till sin lgh som skulle till mig. Det är ju tur att vi bara bor ett par km från varandra, men ändå märkligt att den kommer till hennes adress
Edit: Det är alltså post till mig, med mitt namn, men hennes adress står på den.