Låt mamma få vara mamma! Eller?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
G

Gisburne

På sistone har jag läst flera trådar om ston som precis har fått föl och som ska sättas igång igen till varje pris. Helst så snart fölet har fötts. Varför denna brådska? Har man verkligen inte tid att låta stoet få vara mamma ett tag? Har man inte funderat över "föltiden" innan man betäckte? Nej, nu ska stoet ridas/köras igen så vi kan komma ut och tävla till hösten! Eller?

Sv: Låt mamma få vara mamma! Eller?

Dom frågorna har jag också ställt mig. :confused:

Den vanligaste kommentaren brukar bli att mamman tycker det är roligt att få göra något annat..
Vidare att hon behöver omväxling/gå ner i vikt/ska gå kvalitet/bruksprov eller vad det heter.

Jag är av den inställningen att om mamman kan lämna sin unge
"vind för våg" och ge sig glatt ut på promenad så är hon en kass mamma.

Själv vill jag ha märrar som har stenhård koll på sina ungar.
För även om mamma är i andra änden av hagen så kommer hon springandes så fort det är nåt med ungen.

En beskyllde mig rätt ut för att jag var en idiot.
För h*n hade minsann inte råd att ställa av stoet på heltid för hon hade inte råd att ha två hästar varav den ena då kunde ridas.. :crazy:
Sedan dess svarar jag sällan på frågor om när man kan sätta igång ston eller hur länge man kan rida under dräktigheten.

AM

Jag har också tänkt på det, det har varit en hel del sådana trådar uppe på sistone.
Jag personligen anser att mamman ska få vara ordentligt mammaledig! Har man bestämt sig för att ta föl - ja då får man vackert räkna med att avstå från ridning X antal månader. Det tar nog så på krafterna att hålla ordning på en liten unge.

Själv har jag inte ridit mitt sto sen i oktober, då var hon i månad 6 och sa högt och ljudligt ifrån till allt vad ridning och arbete hette. Och nu är lilleman 6 veckor och jag har inte ens tänkt tanken på att sitta upp och rida. Det har inte funnits i min värld alls!
Om ett par månader kanske jag tar små skritturer i skogen som är i anslutning till betet, MEN då är givetvis lillkillen med och syftet är då att miljöträna HONOM lite granna,att han får se sig om i "stora världen", alltså inga krav på morsan alls.
Rida igång på riktigt gör jag nog i höst/vinter, då bör de väl kunna klara sig utan varandra ett par timmar, han är ju såpass stor då.

Senast ändrad:

När man planerar en betäckning, så får man ju räkna med att stoet behöver vara lite ledig med sin bäbis. Om människor förväntas jobba direkt efter att de fött barn, så blir det minsann ramaskri på omgivningen, varför kan inte en häst oxå få vara mammaledig ett tag?

hihi här är vi alltid oense.
Mina ston brukar vi sätta igång några veckor efter fölning. Om jag har tid så drar jag igång och longerar dem varje dag direkt efter fölning, korta pass på 5 min i början.
MIn yngsta dotter rider sitt sto 3 ggr/v som fick föl för 3 v sedan. Det är stoets 6e föl och hon är inte orolig över att lämna henne i stallet. Däremot har hon stenkoll i hagen även om fölet gärna får leka med de andra fölen en bra bit därifrån. Inte blir de sämre mammor för att de utan knyst lämnar dem i stallet. Mina ston går som fölston år ut o år in och rids fram tills de säjer ifrån, de är väldigt tydliga, De är lika tydliga med att säja ifrån när de inte vill lämna sina små. Jag tror på att motion är nyttigt även för små hästmammor, mina motionerar sig endast frivilligt om de springer för knotten, annars står de bara och äter. De är ju ponnisar:p Jag stör mig inte på dem som enbart har sina ston som avelsmärrar, det är inte min ensak att kritisera dem, lika lite är det någon annans sak att kritisera min stohållning. De är runda, nöjda och välmusklade med lugna harmoniska föl som passar på att sova i boxen medan mamma är ute 30 min på sitt håll. :)

Därmot har jag sett många andras ston som blivit hysteriska när fölet är några månader gamla på hösten och då ska ridas igång, för att inte tala om ders föl som hoppar boxdörrar och har sig:crazy:

Vilken tur att det inte bara är jag som tänker så! Klart de måste få vara lediga när de precis har blivit mammor. Och fölen mår ju inte särskilt bra av att komma ifrån sina mammor, eller att inte kunna dia när de vill för att mammorna är på språng med ryttare på ryggen.

Vilken tur att det inte bara är jag som tänker så! Klart de måste få vara lediga när de precis har blivit mammor. Och fölen mår ju inte särskilt bra av att komma ifrån sina mammor, eller att inte kunna dia när de vill för att mammorna är på språng med ryttare på ryggen.

Har du en studie som visar det eller är det bara din egen åsikt? Hur kan du påstå att ett föl som väljer att lägg sig ner i boxen och sova, mår dåligt att vara ifrån sin mamma i 30 min? Eller är det så att fölen mår dåligt av att själva stanna kvar i flocken och leka medan mamman är ute och rids korta stunder?
Våra föl är så pass trygga i sin flock och med sig själva att de vid 2 mån ålder självmant stannar kvar i flocken när vi tar in stoet. Det om något tycker jag visar på trygga föl som mår bra!

Mitt sto har bara haft ett föl och hon fick vara mamma fullt ut tlls ungen var avvand.

*kl*
Mitt sto kommer att få vara heltidsmamma under betessäsongen, efteråt får jag se om hon får börja skritta lite. Beror på hullet och fölungen osv...

Om ston mår bra eller inte av att ridas då de har föl vid sidan kan jag inte svara på. Har inte studerat det vidare.

Mina ston går enbart som avelsston och för mig känns det helt rätt. de har ett heltidsjobb med att hålla koll på ungarna och sköter sig jättebra. För mig personligen skulle det kännas helt fel at ta ifrån stona från sina föl. Våra ston skulle dessutom reagera mycket starkt på att gå ifrån ungarna.

På sistone har jag läst flera trådar om ston som precis har fått föl och som ska sättas igång igen till varje pris. Helst så snart fölet har fötts. Varför denna brådska? Har man verkligen inte tid att låta stoet få vara mamma ett tag? Har man inte funderat över "föltiden" innan man betäckte? Nej, nu ska stoet ridas/köras igen så vi kan komma ut och tävla till hösten! Eller?

Jag har ingen stenhård uppfattning om detta, men ridning och motion är väl i sig alltid bra? Fölet kan ju vara i närheten när man longerar, rider, eller går ut på promenad. En del ston mår inte bra av att vara avställda för länge (stelnar till, blir tunga, osv osv) och i naturen rör sig hästarna betydligt mer än de gör i fångenskap.

Har man tagit beslutet att betäcka sitt sto, för att man vill ha ett föl, tycker jag att man får löpa hela linan ut.
Självklart så måste stoet få tid, för att läka, likaså måste fölet få lära känna sin mamma.:love::love:
Den första tiden är väldigt viktig, och då skall man låta dom vara i fred. Man är ju där flera gånger dagligen och då tycker jag att man kan borsta och sköta om dom och själv lära känna fölet, och bygga upp ett förtroende.:idea:
När fölet blir äldre, och kommit upp i en ålder av ett par månader så ser man en förändring, fölet tar då egna runder utan sin mamma och har blivit mer självständig.
Då kan man börja sätta igång sitt sto försiktigt. Men man får inte glömma bort att också fodra stoet där efter.:angel:

jag tycker man får anpassa sig efter fölet och stoet, jag vet flertalet föl som har gåt ut ur hagen utan mamman redan första veckan och bara kommit tillbaks för att äta:p

min dam som är på betäckning nu kommer stå tills hon är dräktig på 45 dygn, och sen kommer hon fortsätta utbildas (är bara 3 år) fram tills dess att hon blir påverkad av det, tex att hon blir tung och ovillig eller att hon helt enkelt inte vill längre.

efter fölis har kommit kommer de få gå tillsammans och när fölis och mamma är trygga kommer jag promenera med dem båda, och sedan rida/köra igång mamma lugnt o fint, det handlar inte om 1 timmas träning utan snarare 10-15 min.

Vi blev rekomenderade av veterinär att vi skulle ut och gå några minuter med stoet, gärna utan fölungen, för att det var bra för läkningen. Nu var fölungen väldigt självständig redan från början (hon gick sin egen väg till hagen bara några dagar gammal och trodde alla stona i hagen var hennes mammor), så jag promenerade med stoet några minuter lite varje dag. Vet inte om jag hade gjort det om fölungen hade blivit orolig, mamma var alltid lite orolig när hon skulle lämna fölet men hon följde ändå snällt men efter en stund. Mitt sto blev ingen sämre mamma för att hon fick vara utan sin fölunge en kvart om dagen.

Ja, jag har studier, fast det är ju inte JAG som har gjort dem. ;) Jag fick lära mig en hel del om föls matsmältningsapparat när jag gick galopptränarkursen på Strömsholm för ett par år sen. Kursen hölls av en erkänd veterinär och en etolog. Jag kan ju förstås inte svära på att forskarna som gjort studien har rätt, men jag har valt att ta till mig det jag fick lära mig. Med tanke på hur lätt det tydligen är för föl att få magsår och andra fysiska problem av att lämnas för lång stund av sin mamma så ser jag hellre att de går ihop tills fölet klarar av att äta annan mat än mammas mjölk. Som sagt, JAG har inte gjort studien men det lät trovärdigt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det är skillnad att gå en kort promenad, det är inte det jag opponerar mig emot. Utan jag undrar varför man tvunget måste börja rida/köra stona direkt efter fölet har kommit till världen. Många gör det säkert bara en kvart åt gången, men på trådarna här på forumet att döma så verkar det som att flera tränar sina ston fysiskt i uppåt en timme utan det nyfödda fölet. Sånt förstår jag inte, faktiskt.

jag har bara haft två föl men båda gångerna så har jag skrittat mitt sto ute på täckterna efter ca 1-2 månader efter fölning o haft med mig fölet löst.
Båda fölen har tyckt att de varit superskoj,sprungit o busat o jagat svansen på sej själva typ :P
Hoppat över smådiken o undersökt världen.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 652
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 766
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023