Naturligtvis fortsätta med det man gör, smärtlindring, omvårdnad, ångestdämpande mm.Hur menar du med att utveckla? Jag jobbar också som sjuksköterska, tidigare på lungmedicin med mycket vård i livets slutskede. Och jag tycker vi hade vårt "kit" med palliativ-läkemedel som fungerade bra och som gavs efter behov. Både ångestdämpande, smärtstillande m.m.
För övrigt så undrar jag, ni som är för dödshjälp, vilka tänker ni er ska få detta? Vet ni hur det fungerar idag? Det finns väldigt många palliativa team runt om i Sverige som fungerar väldigt bra, där man ger så god vård man kan. Man tar ett beslut att vi gör inga fler aktiva åtgärder, utan att man endast symtomlindrar.
Det finns mycket som är bra och fungerande men som kan bli ännu bättre.
Jag gjorde min uppsats i smärta och smärtbehandling vid bukkirurgi när jag gick ut som sjuksköterska 1997. Massor har hänt sen dess, både med medicinska metoder och synen på att mäta smärta.
Jag tror att om man förflyttar fokus till aktiv dödshjälp så kommer de här frågorna lite i skymundan.
Jag anser att vi kan vara nöjda när vården har kommit så långt så att det faktiskt inte "behövs" aktiv dödshjälp.
Om patienten är så välbehandlad när den befinner sig i livets slutskede så finns det inget behov av aktiv dödshjälp.
Sen är jag emot "anhörigdropp" och att hålla hjärndöda vid liv bara för att hjärtat slår, men det är en annan fråga.