Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag begriper inte. Om jag har en häst som väger 700 kg? Jag har B-kort?
Vilken form av bil och transport kan jag köpa/köra?
Om vi utgår från en Skoda Yeti?
yeti med 2000 i släpvagnsvikt?Yeti har väldigt olika max släpvagnsvikt beroende på årsmodell och om det är en bensinare, diesel och/eller automat. Så, bara "Yeti" hjälper inte tyvärr.
Du måste läsa på raden "Max totalvikt vid körkort behörighet B".yeti med 2000 i släpvagnsvikt?
Jag begriper inte. Om jag har en häst som väger 700 kg? Jag har B-kort?
Vilken form av bil och transport kan jag köpa/köra?
Om vi utgår från en Skoda Yeti?
Jag har en diesel-Yeti med Max 1500 på B-kort. Till den har jag ett Ume BA35 som är typat på 1350 och får lasta 670. Inte allt för långt ifrån vad du hade som förutsättningar
Jag slog upp vår Yeti på Transportstyrelsen:yeti med 2000 i släpvagnsvikt?
Som exempel, jag har en Subaru Legacy Outback från -99 som får dra 1450 på B-kort och en nervägd Star Safir med boggi och sadelkammare totalvikt 1450, lastvikt 700. På pappret skulle du få dra din häst med den kombinationen, men du behöver ha marginal för utrustning, foder, skit som samlas på undersidan, et c.
Om jag skulle vilja dra din 700-kiloshäst med min Subaru skulle jag titta efter ett enaxlat släp med lastvikt 800 kilo. Men en så tung häst skulle jag nog helst vilja köra i boggi.
Så jag sällar mig till kören, satsa på BE-kort!
Satsa på ett BE direkt. Det kostar inte så mycket.Aha, nu börjar jag få ihop det. Ja det är nog utökat körkort det får bli. Jag satt och läste annonser igår och blev alldeles yr i mössan av alla siffror.
Tack för förklaringarna. Tillsammans så blev det tydligt för mig.
Ja, det är lite knepigt att den uträknaren som skriver ut vad man får dra på resp körkort inte räknar med bilens maximala dragvikt. Enligt mig hade det varit bättre att helt skippa de siffrorna och låta folk lära sig att räkna eller använda släpvagnskalkylatorn.Satsa på ett BE direkt. Det kostar inte så mycket.
Då hänger det bara på hur mycket vikt din dragkula mäktar med.
Där är min begränsning. Jag får bara dra 1900 kg med min kula. Det som är dumt är att det på samma registreringsbevis står att jag med B96 får dra 2010 kg, vilket jag ju inte får ens om jag har BE.
Det vilseleder nog många? Så det är inte konstigt att du blir yr i mössan.
Satsa på ett BE direkt. Det kostar inte så mycket.
Då hänger det bara på hur mycket vikt din dragkula mäktar med.
Där är min begränsning. Jag får bara dra 1900 kg med min kula. Det som är dumt är att det på samma registreringsbevis står att jag med B96 får dra 2010 kg, vilket jag ju inte får ens om jag har BE.
Det vilseleder nog många? Så det är inte konstigt att du blir yr i mössan.
Ja, det är lite knepigt att den uträknaren som skriver ut vad man får dra på resp körkort inte räknar med bilens maximala dragvikt. Enligt mig hade det varit bättre att helt skippa de siffrorna och låta folk lära sig att räkna eller använda släpvagnskalkylatorn.