Lastproblem

Daimie

Trådstartare
Mitt relativt nyinköpta sto är inte vidare lätt att lasta. Hovarna växer fast på lämmen och när hon väl går in hinner man inte sätta för bommen innan hon kastar sig ut. Jättetråkigt eftersom hon inte betedde sig riktigt så med sin förra ägare. Jag har haft min häst i lite mer än ett halv år nu och vi funkar äldigt fint för övrigt. Kanske är min rädsla att det ska hända något vid lastning en utlösande faktor. Någon som kan ge mig lite tips och råd för att kunna hantera problemet?

Sv: Lastproblem

Daimie skrev:
Mitt relativt nyinköpta sto är inte vidare lätt att lasta. Hovarna växer fast på lämmen och när hon väl går in hinner man inte sätta för bommen innan hon kastar sig ut. Jättetråkigt eftersom hon inte betedde sig riktigt så med sin förra ägare. Jag har haft min häst i lite mer än ett halv år nu och vi funkar äldigt fint för övrigt. Kanske är min rädsla att det ska hända något vid lastning en utlösande faktor. Någon som kan ge mig lite tips och råd för att kunna hantera problemet?
Jag känner till problemet! *host* Har en kärring själv!
När jag köpte mitt sto var hon relativt lättlastad och nu går hon i princip inte in. Vad det beror på vet jag och det tränar jag på dagligen.

När det gäller de tipsen ang lastträning jag fått är de ganska simpla, men de verkar fungera! Jag använder repgrimma och ett ganska långt grimskaft med bra tyngd i.
Det är hela tiden DU som ska ha kontroll på hästen. Den ska gå fram när DU säger och backa när DU säger. Det gäller ju överallt i all hantering. Gör så att du går fram mot transporten som om du skulle lasta hästen, men stanna innan du gått upp på lämmen. Hästen ska också stanna. Vänd dig om och klappa hästen och tala om för den hur duktig den är. Backa sedan tillbaka hästen! Det är viktigt att DU backar hästen. Om hästen börjar backa, ja då får den backa tills DU säger stopp. Om hästen backar innan jag bett om det använder jag grimskaftet i en vevande rörelse, så hela grimman rör sig, för att backa upp hästen ordentligt. När jag bett hästen stanna ber jag den komma och klappar om den och "duktig häst". Sen går vi emot transporten igen. Denna gång kanske jag låter hästen komma upp med framhovarna på lämmen om det tidigare fungerat. Stannar och klappar om hästen och sen backar den. Det är viktigt att man tar lite i taget och får hästen att känna sig trygg där DU stannar och att DU kan backa hästen. Om hästen väljer att backa, ja då får den backa!!! Det blir alltså lugnt och behagligt när hästen väljer att följa dig och jobbigt/besvärligt när hästen väljer att gå emot dig. Hästen får själv välja sin sits och ta konsekvenserna av sitt handlande.

Jag har lasttränat i sammanlagt tre dagar och vi har kommit så långt att hon kan stå med alla fyra fötterna på lämmen och huvudet i transporten och vara lugn tills jag backar ut henne. Men det är viktigt att ta det lugnt och hela tiden vara den som styr situationen! Sätt små mål! Mitt mål har varit alla fyra fötterna på lämmen och vara lugn där. Det fungerar för oss nu och jag har flyttat målet till att framhovarna ska vara i transporten och hon ska vara lugn där! Jag kör lite varje dag och så fort vi nått målet avslutar vi för dagen och hon får gå in i boxen. Sen om det tar 5 min eller två timmar spelar inte någon roll, men om det tar två timmar kanske man får börja tänka på att sänka målet då detta är ansträngade för hästen.

Detta gör att du får en häst som är trygg med situationen och om hon är trygg kommer hon att sluta kasta sig ur transporten innan du fått dit bommarna.

Lycka till!

//Alice

jag tycker du ska söka proffesionell hjälp om du inte vet själv hur du ska hantara situationen. lYcka till!

Jag tror man måste fundera på VARFÖR det har blivit så här när det inte varit så tidigare. Kör ni för fort med henne? En del hästar är jättekänsliga för sånt där. Vill hon kanske åka brett (eller gör hon redan det)? Har du någon möjlighet att kontakta den tidigare ägaren för tips och råd? kanske tom lite personlig hjälp?

Arwyn skrev:
Jag tror man måste fundera på VARFÖR det har blivit så här när det inte varit så tidigare.

Det tror jag också. Fråga dig om du kanske brustit i ditt ledarskap? En häst som litar på sin ledare, följer efter.

Jag hade en häst som tidigare ägaren hade allvarliga lastningsproblem med. Han hade någon form av klaustrofobi och det var omöjligt att binda honom eller ha honom i vattenspiltan.

Jag började med att vara mycket ute i skogen med honom. Med repgrimma och långt grimskaft gick jag ut i skogen och gick slalom mellan träd, satte mig och fikade, joggade etc. Han fick lära sig att alltid gå bakom mig, och vara följsam. I stallet hade jag inga krav på honom till en början men ökade succesivt och försiktigt kraven.

Efter en-två månader bestämde jag mig för att "nu jäklar" ska hästen stå i vattenspiltan. Och vi gick in i vattenspiltan, och han kastade sig tillbaks. Vi gick omgående tillbaks in i vattenspiltan och jag berömde varje steg. För varje gång kom vi längre in, och till slut kunde jag vända honom där, och ha honom lös och spola honom.

När jag sedan efter ett halvår skulle lasta honom för första gången så klev han bara rätt in efter mig. Utan krusiduller eller så. Avslappnat och fint.

Om du är rädd, som du skriver, så kan din häst lukta sig till det. Och om hon varit lättlastad tidigare, så skulle jag prova att stänga in matte på toa, och be någon helt orädd person lasta. Det kanske inte är svårare än så.

Tänk på att ha det så lungt som möligt när ni lastar. Inte vara stressde elller ha bråtom för då blir både du och hästen oroliga. Sen så en så enkel sak som att du inte får gå framför henne in. En häst vill inte gå på dig och vill se in i transporten.

Men känner du dig ororlig och osäker vid lastning ändå så kan det vara bra om du tar hjälp av någon son kan detta. Då lär du dig och kan lasta säkert.
Lycka till.

Jag hade stora lastningsproblem med min åttaårige valack innan jag hittade en metod som passade oss. För det första såg jag till att det bara var han och jag som tränade i lugn och ro , utan påtryckning från någon annan. Jag hade själv inget eget släp, men hade turen att få låna en stadig, ljus och rymlig transport av en kompis. Jag började med att hänga in en krubba med godsaker och ev. lite hö, tog bort mellanväggen och ställde transporten på stallplan där omgivningen inte var störande.

Eftersom jag själv tyckte det var otäckt att gå före hästen in i vagnen så påverkade jag självklart honom negativt med min osäkerhet. Då tränade jag honom (som en person tidigare redan beskrivit bra här på forumet) med repgrimma och långt rep. Han fick då själv gå upp och ner på rampen med stöd från mig som stod vid sidan om. Han frös till en början fast på rampen men fick med mina uppmuntrande ord och kroppsspråk till slut självförtroende att gå in i vagnen, för att där finna en belöning i krubban. Han backade i början ut ganska omgående, men märkte snart att han kunde stå kvar längre stunder utan att någon satte för bommar och slängde upp rampen bakom honom. Med tiden blev han tryggare och jag kunde stänga bommen bakom. Och efter ytterligare några träningspass kunde jag stänga även rampen, gå fram och sätta fast honom och åka en liten sväng. Det här tar självklart olika lång tid med olika individer. Det är så mycket som spelar in, t ex hur du förhåller dig till din häst , vad som hänt hästen tidigare o s v. Det är svårt att förklara i skrift, men det finns bra böcker, av t ex Linda Tellington-Jones, som visar hur man ska gå till väga i arbetet med långrep.
Ha tålamod och var lyhörd för din häst. LYCKA TILL!

Självklart förstår hästen min rädsla och underminerar mit ledarskap. Tycker matte att det är otäckt då är det ju farligt. Jag jobbar jättemycket från marken med promenad osv så jag hoppas verkligen att det ska förbättra situationen. Jag ska för övrigt ta hjälp av en kille som är NH-intresserad så ska vi se vad vi kan göra.

Om du bor i Stockholmsområdet kan jag verkligen rekommendera att uppsöka Janne Kalma (osäker på stavningen). Han är verkligen super!!! :-)

Jag har skrivit ett svar till Waccardi. Läs om du vill.

Senast ändrad:

Det var inget problem att få in henne i transporten eller? För det vet jag hur man kan göra.. Men att hon kastar sig ut kan du kanske lugna henne inne i transporten, ge någon godisbit, köp något som hon tycker är riktigt gott! annanas/vanilj brukar vara väldigt populärt!:p Då stannar hon kanske kvar inne i transporten under hela resan!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
Hästhantering Hejsan! Det är väl inte så ovanligt att ha lastproblem nuförtiden, men det finns säkert många duktiga som kan hjälpa också, så därför...
Svar
14
· Visningar
2 238
Senast: Thrillie
·
Hästhantering Köpte ett treårigt sto för några månader sedan som i princip aldrig hade åkt transport. När vi kom dit gick det relativt lätt att lasta...
Svar
10
· Visningar
2 194
Senast: Klubbisen
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 918
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar