Sv: Lastproblem
Jag hade stora lastningsproblem med min åttaårige valack innan jag hittade en metod som passade oss. För det första såg jag till att det bara var han och jag som tränade i lugn och ro , utan påtryckning från någon annan. Jag hade själv inget eget släp, men hade turen att få låna en stadig, ljus och rymlig transport av en kompis. Jag började med att hänga in en krubba med godsaker och ev. lite hö, tog bort mellanväggen och ställde transporten på stallplan där omgivningen inte var störande.
Eftersom jag själv tyckte det var otäckt att gå före hästen in i vagnen så påverkade jag självklart honom negativt med min osäkerhet. Då tränade jag honom (som en person tidigare redan beskrivit bra här på forumet) med repgrimma och långt rep. Han fick då själv gå upp och ner på rampen med stöd från mig som stod vid sidan om. Han frös till en början fast på rampen men fick med mina uppmuntrande ord och kroppsspråk till slut självförtroende att gå in i vagnen, för att där finna en belöning i krubban. Han backade i början ut ganska omgående, men märkte snart att han kunde stå kvar längre stunder utan att någon satte för bommar och slängde upp rampen bakom honom. Med tiden blev han tryggare och jag kunde stänga bommen bakom. Och efter ytterligare några träningspass kunde jag stänga även rampen, gå fram och sätta fast honom och åka en liten sväng. Det här tar självklart olika lång tid med olika individer. Det är så mycket som spelar in, t ex hur du förhåller dig till din häst , vad som hänt hästen tidigare o s v. Det är svårt att förklara i skrift, men det finns bra böcker, av t ex Linda Tellington-Jones, som visar hur man ska gå till väga i arbetet med långrep.
Ha tålamod och var lyhörd för din häst. LYCKA TILL!