Lastproblem

H

Heraken

Min häst är väldigt snäll att lasta, kastar sig inte o så, men problemet är att hon kan stå med alla fyra hovarna på lämmen, är ej rädd överhuvudtaget, men sen stå där en timme o vägra gå in, innan hon bestämmer sig, och går snällt o lugnt in i transporten.
Kan man få henne att släppa den spärren? behöver råd, så det slipper ta sån tid varje gång.

Sv: Lastproblem

Jag har ingen hjäp att ge däremot samma problem. Hästen står fast i backen med flera meter rötter, inte det minsta tecken på rädsla. Vi har fått jobba med att lyfta en hov i taget och locka och pocka. Att korsa linor funkar inte då får han panik, han tycker inte om rep och linor kring benen. Efter mycket träning har vi fått en lina om baken bara för att han inte ska gå bakåt. Tidigare puttade någon på. Han är 170 så man har inte så mycket att sätta emot om han vill gå åt bakåt.

Han är inte dum och sliter sig bara står eller backar. När han väl går in är han ko lugn och står och äter och myser. Samma när man kör han står bra i transporten. Han är lätt att lasta ut väntar på signal innan han backar ut.

Jag tror det är träning, träning och åter träning som gäller samt att inte hetsa upp sig och börja bråka för mycket. Läste i en hästtidning om något som kallas passivhanterare (minns jag rätt) en sorts stress som gör att vissa hästar kan bli så här, vet dock inte om så är fallet. Jag skulle nog försöka hitta någon kunnig person som är van med den här typen av hästar.

Väntar med spänning på några bra tips och ideer.

Heraken skrev:
Min häst är väldigt snäll att lasta, kastar sig inte o så, men problemet är att hon kan stå med alla fyra hovarna på lämmen, är ej rädd överhuvudtaget, men sen stå där en timme o vägra gå in, innan hon bestämmer sig, och går snällt o lugnt in i transporten.
Kan man få henne att släppa den spärren? behöver råd, så det slipper ta sån tid varje gång.

Hur vet du att hon inte är rädd? Hon visar väldigt klart och tydligt att det är något med hela situationen som hon inte tycker om. Att "frysa fast" på lämmen tycker jag är ett tecken på rädsla från hennes sida. Det du måste göra är att ta reda på exakt vad det är i den situationen som hon reagerar på och sedan jobba med det.
Gör hela lastningen till det mest positiva i världen, så att hon börjar förknippa transporten med något bra och inte med att man bara ska lasta. Lycka till

Köp en repgrimma om du inte har det (man kan ha vanlig grimma med men den känns inte så mkt, inte träns till sådant här) sen leder du hästen mot transporten, om hon fryser fast tar du ett stadigt grepp i grimskaftet o drar framåt, stå ca en meter från hästen, du ska inte stå längst inne i transporten o dra, hästen ska känns din närhet. Så fort hästen ens tenderar till att gå framåt släpper du efter på trycket. Klappa o beröm jättemycket. Om hon fryser fast igen gör du likadant. Beröm alltid när hästen gör som du vill, gör hon något du inte vill så ignorera beteendet, det är ju inte något normalt för en häst att stå i transport....
Jag har en häst som fryser fast ibland, sen backar hon ut när hon själv vill osv. Det handlar om att du ska bestämma när hästen ska backa, el gå framåt annars har hästen övertaget om den får bestämma... Man får vara snabb o kolla in hästens signaler. Ett öra som vinklas bakåt betyder att den tänker backa (i det här sammanhanget) och det missar jag ofta. men jag ska träna som attan nu i sommar. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 458
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar