Lastningstips?

A

ann-iisen

Hej!
Jag rider en 16 årig finnhäst, som vi nu skall börja lastträna igen så vi kan åka på tävlingar och sånt.:) Men problemet är att hon själv vet att hon är tung, så hon vill inte gå in i transporten, för hon är rädd att den ska gå omkull..:( Så har ni några bra tips/förslag hur man skulle få henne in i transporten??:confused:

// Anna

Sv: Lastningstips?

Öva öva och öva lite till.

Ta det steg för steg. Från början kanske det räcker med att hon bara kliver upp på lämmen.
Beröm massor när hon gör rätt.
Skulle hon göra "fel" så gör ingen affär av det utan börja om från början och beröm när hon gör rätt.
Osv.
Men det går inte på en dag, du får säkerligen räkna med att lägga ut veckor eller kanske nån/några månader om hon är svårlärd.

Sen kanske det är en idé att låta henne stå brett alltså flytta/ta bort mellanväggen om hon känner att det skulle bli stadigare?

Har hon sagt så till dig;)

Nej. Alla hästar är skeptiska till att gå in i en låda som kanske dessutom svajar.

Ta det lugnt o träna på att hon ska följa med dig- överallt.

Ledarskap äe a och o. När du har det kommer hon att följa dig överallt.

Träna på detta. Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 743
Senast: Grazing
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar