Lastningstips

H

hopeful

Hej!

Vi har ett halvblod som vi köpte i våras. De första gångerna vi lastade i släpet gick det helt utan problem. Sedan kom de mörka höstkvällarna och en kväll när vi skulle lasta blev tror jag hästen blev skrämd av lampan inne i släpet. Sedan dess har vi haft problem med lastningen - oavsett om det skett i dagsljus eller mörker.

Han vägrar att gå in - reser sig på bakbenen - kastar sig åt sidorna - backar etc. Lastningen häromdagen fungerade inte ens med korslagda linor bakom och hästkunniga medhjälpare. Tillslut gick han in med hjälp av att ha fått ett skynke över huvudet så att han inte såg något.

Jag vill lösa detta så att vi återfår förtroendet vid lastning - snälla hjälp mig!

Sv: Lastningstips

Mitt absolut bästa tips är att du tar hjälp av en erkännt kunnig hästmänniska med erfarenhet av "lastningsträning", och som inte använder hjälpmedel för att lasta hästen!

Lastningsträningen ska gå ut på att återskapa förtroende och göra hästen lydig. En duktig person löser detta åt dig på en dag!

Popart har rätt. Lastning är för Viktigt att ta råd från ett forum. Man kan inte hjälpa vad man kan inte ser....

Små hjälp finns, men inte till din situation.

Men så måste man ju passa sig lite om det "kommer någon och fixar det åt en" för det måste funka när DU gör det också. Dvs. man måste vara delaktg så att det inte är den där personen som återfår förtroendet utan det är ju du som vill att hästen ska ha förtroende för dig.

Min erfarenhet är att om hästen lär sig vad som gäller i samband med lastning, och om hästägaren/skötaren är med under utbildningen och också lär sig tillvägagångssättet, så är det sällan något problem. Ev. kan problemet återkomma, om hästen får anledning att testa sin ledare. Men då vet man ju en duktig person som kan komma och repetera ordningen för häst och ägare!

Kan inte tänka mig att det långsiktigt skulle fungera bättre om hästägaren/skötaren under lång tid får kämpa för att få hästen dit den vill, kanske med diverse hjälpmedel . . .

Förtroendet handlar ju om förtroende både för situation och person. En häst med ett normalt, tillitsfullt förtroende för sin ägare/skötare behöver kanske bara hjälp med förtroendet för situationen - och då kan man som ägare/skötare ha stor hjälp av en människa med erfarenhet att utbilda hästar i den situationen!

Nej, jag menade självklart inte att det är bättre att ägaren hålller på i en evighet utan att uppnå resultat. Det jag menade var att denne ju måste ska vara med iaf så att det fungerar mellan ägaren och hästen också!

Om det är en bra trännare som är bra pedagog. Då är det självklart att dem inte lämna hästen över till dem, utan att ser att ägaren/skötaren kan klara av det själv. Men var försiktig, det finns många bra trännare men det också finns "wannabes" (want to be a ....) över allt som kan gör saker sämre.

Absolut! Ta referenser! Och se till att få metoden förklarad: arbetet bör ske utan extra hjälpmedel och grunden till att få en lättlastad häst bör kunna ordnas på några timmar, max en dag.

Tack för tipsen! Ska försöka få br ahjälp - någon som har tips på bra personer?

man ska ALDRIG någonsin tvinga in en häst med hjälp av linor, spö osv.
Hästen är ett flyktdjur med instinkter så starka att man säkerligen aldrig kan få en häst att glömma dem eller ens kringgå dem litegrann.
en häst känner behov av att vara lös, att kunna fly om det skulle behövas.
transporten tycker många hästar är skrämmande eftersom den inte kan vända på sig. det är trångt och mörkt och hästen kan aldrig veta om det skulle kunna komma ett rovdjur. och om det faktiskt skulle komma ett rovdjur så skulle inte hästen kunna fly. den skulle inte ens kunna försvara sig för den sitter instängd som i en tvångströja.
förhållandet mellan häst och människa ska vara respekt och kärlek och trygghet.
men om man försöker tvinga in hästen i transporten kan det lätt bli att hästen inte alls känner sig trygg.
den känner sig kanske hotad till livet av personen som vill ha in den i den där hemska tvångströjan! :eek:
ta dig tid att träna med din häst.
ha en longerlina så att hästen kan stå på det avstånd den tycker känns bäst, även om du sitter eller står på rampen till transporten.
du kan prova vad din häst verkar tycka känns bäst.
vill den helst genomföra det hela på egen hand är det kanske bäst om du står på sidan om och låter hästen undersöka och "lära känna" situationen i lugn och ro.
om hästen hellre vill ha lite stöd och känna att den inte är ensam kanske du kan stå inne i transporten med godis och berömma den för varje litet framsteg.
tänk på att aldrig börja "gullprata" med hästen om den blir rädd. trösta den inte.
när hästen blir rädd ska du ignorera den och bara vända dig emot det som hästen tycker är skrämmande.
du ska vara ledaren som berättar att det här är inte alls farligt. nu är du löjlig hästen..
tänk också på att alltid ge hästen tid att tänka. det behöver den för att kunna genomföra det du ber den om och samtidigt känna sig trygg.
något som också är viktigt: pressa aldrig en häst som försöker göra det du ber den om!
hästar är vaksamma djur och behöver nästan alltid lite tid på sig när det är något nytt som händer. den VILL undersöka och se med egna ögon att det inte är en fara för dens liv.
Lycka till med lastningen! :bump:

Det beror på vilken området du är i. Det är bra om du kan hitta nån som kan kom hem till dig, om du kan inte lasta för att åka iväg till en clinic.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 676
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 911
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Jag har en unghäst på 175 som är ganska högrest. Vi har nu en boj bravo med takhöjd på 2.20m. Nu när jag ska lasta honom så kastar han...
2
Svar
27
· Visningar
3 992
Senast: tuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar