Lastningsproblem!

Görel

Trådstartare
Moderator
Har försökt att lasta min häst i fyra timmar idag utan att få in henne i transporten! Hon bara totalvägrar att röra sig. Med hjälp av mat fick vi henne flera gånger att ha framfötterna inne i transporten och bakfötterna på lemmen, men så kastar hon sig uppåt, bakåt och ingen av oss orkar hålla henne. Vi har haft linor, petat henne i baken med både spö och kvastar. Jag har longerat henne trött. Det gick att få henne att stå stilla med framfötterna på lemmen, men när vi försökte henne att gå framåt så stod hon antingen som fastfrusen eller backade.

Finns det någon som har något råd eller idé till hjälp? Jag är alldeles desperat och utmattad och har helt slut på idéer!

Sv: Lastningsproblem!

vet ju inte om d hjälper men man kan ju alltid pröva...vi hade oxå problem att få hem medryttarhästen,men så prövade vi att lasta på andra sidan,asså först ville vi ha på honom på högersidan,men han vägrade, då prövade vi vänstersidan och då gick han rätt på och stod kvar där. tydligen var han van vid att stå på den sidan.

Mitt råd är tålamod, tålamod och åter tålamod. Sad but true :smirk: .
Se till att du har tid på dig när du ska lasta. Lastträna aldrig bara när du ska åka någonstans utan lite när som helst. Om hästen bara går upp med framfötterna på lemmen när ni lockar med mat så beröm (låt hästen tro att det var det du ville att den skulle göra) och låt stå där ett litet tag och gå sedan ner igen och beröm. Avsluta sedan för den gången och gör likadant nästa gång(inte säkert att hästen kommer lika långt då men varje steg framåt är ju positivt). Prova gärna att inte titta rakt på hästen när ni ska gå på utan gärna åt andra hållet och försök att ha något så när slappt grimskaft så att hästen inte uppfattar det som något tvång.

Eftersom det är en märr så har hon överlistat er ;-)

Vi lyfter sådan grinfior.
Räcker att man gör så en enda gång så vet dom till nästa.

AM

jag brukar köra med en special variant med linor..

Du gör en STOR ögla som du har hela hästens rumpa "i" och sätter fast spännet i en typ av "panik knut" ( inte för att kunna släppa loss hässten alltså utanjag bara förklarade med den typen av knut)

sen tar du själva linan och drar den genom grimman och använder som grimskaft..

Du drar alltså inte hästen i huvet utan "i rumpan" och det brukar gå att dra välldigt hårt (om man måste ta i med hårdhanskarna) och ha med sig hela hästen på en gång lixom..

Funkar KANON på min MÄRR (!)

Och det bästa är just att när man är inne har man koll påå både huvud och häst och de fattar rätt snart att ut bakåt kommer jag inte!

Tyvärr så prövade vi det också. Vi tittade inte på henne, slappt grimskaft måste man alltid ha annars kastar hon sig bakåt, uppåt.
Självklart berömmer jag henne hela tiden.

Allt handlar om att kräket vägrar röra på sig! Hon stänger av och låtsas som att hon inte fattar vad vi begär av henne, och så vilar hon nonchalant och provokativt på ena bakbenet.

Självklart har hon överlistat oss :D

Och jag har alltid gillat henne så mycket för att hon har så många egna idéer :crazy:

Hur bär man sig åt att lyfta in dom? Antar att det behövs ett antal stadiga karlar till det?

Tack! :bow:

Ska pröva det, och hoppas att hon rör sig, för linor tycker hon inte om och de får henne att åtminstone röra sig sidvärts :smirk:

Det är bara att inse att hon trivs alldeles för bra här ute på ön ;) Det är flera hästar som gjort så efter ett sommarbete här. Synd att Dolly inte är avvand för då hade du kunnat låna henne som sällskap, ibland gör det susen.

Har inte själv provat, men har en kompis som visat mig hur på en häst.
Man tar ett långt rep. En ögla går runt rumpan och en knut uppe på ryggen, en ögla till och en knut under hakan på hästen. Så repet går runt rumpan, upp på ryggen och på båda sidor om halsen in under grimman. Sedan fortsätter repet i bara ett rep in genom grimmans ring (den man alltid sätter grimskaftet i). Sedan står en i transporten med repet (och handskar) medan en eller två är utanför och mjukt manar på och pratar gott med hästen. Vilket givetvis den i kärran med gör. När hästen går fram ett steg slår personen i transporten repet runt frambomen ett varv och låser fast repet genom att lägga det över den del av repet som slagits runt bommen. Hästen kan då inte backa överhuvudtaget (bör låsas fast först när hästen befinner sig säkert på rampen och inte långt utanför). I och med att repet går över ryggen och in i grimman så kan hästen heller inte slå upp med huvudet eller stegra sig. Man jäktar inte och pratar lugnande och långsamt kommer hästen framåt, men kan inte komma bakåt.
Dock skall man kanske inte ge sig på detta utan att ha med någon som har provat det förut. Framförallt måste man känna sig lugn och trygg i det man gör och ha tid. Rinner ilskan till så bör man lägga av och prova en annan gång.
Hälsning Maja

Hon gör väl det! ;)

Jag är alldeles förtvivlad och utmattad och helt tom på nya infallsvinklar :(

Tack! :bow:

Det låter absolut som att det är något värt att prova!

Ska kolla om jag hittar någon som har prövat det tidigare bara...

Mitt sätt har jag provat i alla fall :D och det funkar utmärkt.. ( det enda som funkar )

Och känner man sin häst så vet man ju hur mycket man kan dra och hur hästen reagerar. Min lilla gumma fick man dra välldigt hårt i från början men nu vet hon vad det handlar om så man behöver bara ha lina på och leda henne i den så hon känner att den finns där så går hon rakt in..

Min förra häst en korsning nordsvensk/halvblod var precis likadan. Hade man tur kom han fram till rampen, sen slängde han sig bakåt. :(
Vi försökte verkligen allt. provade med att lägga för ögonen och gå i cirklar med honom samt bomull i öronen. Sen gick vi ngr steg och sen stannade så han började lyssna på trycket från grimskaftet. Detta funkade mkt bra i början, sen dom sista lastningarna hade han bestämt sig för att inte gå in ändå. :confused: Då funkade bara att man var envis och hade linor till hjälp.

Till en hästpratare "berättade" han att han varit med om en lastolycka som yngre, fastnat och då slängt sig bak på nåt sätt.

vet inte hur olika hästar reagerar på att få nåt täckt över ögonen, men för honom var det inga problem.
Väl inne stod han alltid lugnt- inte rädd alls. :crazy:

Jag har ju min gubbe och han klarar av det själv.
Håller på att lära mig tekniken.
Han går bakom hästen och sätter axeln under svansroten ochpressar framåt uppåt.
Då förflyttas hästens tyngd på frambenen.
För att kompensera denna kraftiga viktförändringar så tar hästen ett steg framåt med frambenen.
Och då får man vara snabb och följa med i hästens rörelser och pressa en gång till.

Har sett honom göra det massor med gånger ifrån tjuriga föl till stora halvblod.
Är impad varje gång.
Själv har jag ganska full koll på travarmärrarna och dom får jag in.
Och jag är inte så stor. 167 över havet.. :smirk:
Exempelvis så vet jag att Kontie Ås hemma väger 640 kilo och henne rår jag på.

Men man får inte vara rädd.
Och tänk också att hästen inte kan sparka när du väl fått grepp om den.

Det hela handlar om vikt och hastighet.
Hästen får inte komma upp i hög "jävelskapsfart" för då använder den även sin tyngd.
Så gå upp bakom rumpan på henne när hon har fastnat i marken. Inte när hon kastar sig åt alla håll..

AM

Hade samma problem då jag skulle få hem min häst från utlåning.
Vet att hon kan vara svårlastad, men efter att ha hållt på i flera timmar o varit väldigt lugn..
Fått in hela hästen i finkan men går inte att ta i luckan.. får då kastar hon sig direkt!

Så vi täckte ögonen på henne tillslut, gick vell halvbra kan jag säga.. tills vi kom på att hon såg nog kanske lite iaf.. så vi hade dubbelt på huvet o såg till att det va ordentligt tätt.. för minsta ljus hon fick in så vägra hon, men då det blev helt mörkt.. då kom hon på.. o stog stilla.

Detta va ju naturligtvis en "provisorisk" lösning, men va 30mil hemmifrån.. o nåt måste man ju göra :smirk:

Annars ere nog på sin plats att träna.. ;)

Haha, den kör vi också på alla hästar som är motsträviga, föl och uppåt. Jonas har lyft på otaliga hästar åt andra när vi har varit borta på olika evenemang. Folk brukar bli stumma när de ser sitt sto som de har hållit på att lasta i tre timmar bli inskuffad på 15 sekunder...
Våra egna hästar som har åkt en del är det ju aldrig probem med och när en unghäst väl blivit inlyft en gång, så är det oftast inga problem senare.
Viktigast är ju ändå att den aldrig "kommer undan" med några dumheter och jag anser att det är dumheter om en häst står helt avslappnat nedanför lemmen, men slänger sig handlöst när den är en bit på väg, en livsfarlig dumhet.
En äldre häst som har åkt innan och uppför sig så är enbart dum och förtjänar en bestraffning. Inget småduttande och petande med spö i tid och otid, utan en rejäl smäll i baken. Jag gör inte heller någon stor affär när en sådan häst går en millimeter framåt, inget beröm, för det är en självklarhet att vi ska framåt. Väl inne så sätter vi bara fast den och åker dit vi ska.
En yngre häst kan få beröm när den kliver framåt och en axel under svansen som lyfter den framåt om den tänker bakåt.
Vi tränar inte heller lastning, liksom vi inte tränar verkning/skoning eller annan hantering (som en jämförelse), vi gör det bara.
HAR man "kommit på sned" med att lasta sin häst så är det bästa att ta hjälp av någon som har den rätta pondusen som hjälpa till och själv hålla sig utom synhåll. Det är inte menat som kritik för dem som har problem, men har hästen en gång upptäckt att det går att smita undan, så är det svårt att "backa".
Jag tycker att man riktigt kan se hur en sådan häst står och hånflinar där de står och lite retsamt vilar ena benet mellan gångerna de slänger sig bakåt.
De hästar som faktiskt har råkat ut för allvarliga olyckor i samband med transportering brukar faktiskt kliva rakt på ett nytt släp utan att blinka.

Senast ändrad:

Då förstår jag! Vet att jag sett det utföras någon gång för länge sen.

Själv är jag närmare 1,80 och inte jättenätt heller, så jag har i alla fall lite att lägga emot. Ska testa!

Det här är första gången det inte gått att lasta henne alls. Tidigare har vi fått in henne i transporten även om det tagit en timme eller två. Det här är också första gången som hon totalt vägrar att röra på sig. Tidigare har det funkat med att antingen vänta ut henne eller lyfta hennes fötter.

Men täcka över ögonen ska jag prova. Tror att hon kommer att bli helt hysterisk, men man vet ju aldrig :) Hon är en häst full av överraskningar :smirk:

Jag förstår precis vad du menar med hånflin...

Jag prövade också att hålla mig utom synhåll för henne, men det hjälpte inte det heller. Det kan förstås bero på att vi hade hållit på i två timmar då, så hon hade redan då bestämt sig för att hon absolut inte skulle in i transporten.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 198
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar