Sv: Lastningsproblem!
Haha, den kör vi också på alla hästar som är motsträviga, föl och uppåt. Jonas har lyft på otaliga hästar åt andra när vi har varit borta på olika evenemang. Folk brukar bli stumma när de ser sitt sto som de har hållit på att lasta i tre timmar bli inskuffad på 15 sekunder...
Våra egna hästar som har åkt en del är det ju aldrig probem med och när en unghäst väl blivit inlyft en gång, så är det oftast inga problem senare.
Viktigast är ju ändå att den aldrig "kommer undan" med några dumheter och jag anser att det är dumheter om en häst står helt avslappnat nedanför lemmen, men slänger sig handlöst när den är en bit på väg, en livsfarlig dumhet.
En äldre häst som har åkt innan och uppför sig så är enbart dum och förtjänar en bestraffning. Inget småduttande och petande med spö i tid och otid, utan en rejäl smäll i baken. Jag gör inte heller någon stor affär när en sådan häst går en millimeter framåt, inget beröm, för det är en självklarhet att vi ska framåt. Väl inne så sätter vi bara fast den och åker dit vi ska.
En yngre häst kan få beröm när den kliver framåt och en axel under svansen som lyfter den framåt om den tänker bakåt.
Vi tränar inte heller lastning, liksom vi inte tränar verkning/skoning eller annan hantering (som en jämförelse), vi gör det bara.
HAR man "kommit på sned" med att lasta sin häst så är det bästa att ta hjälp av någon som har den rätta pondusen som hjälpa till och själv hålla sig utom synhåll. Det är inte menat som kritik för dem som har problem, men har hästen en gång upptäckt att det går att smita undan, så är det svårt att "backa".
Jag tycker att man riktigt kan se hur en sådan häst står och hånflinar där de står och lite retsamt vilar ena benet mellan gångerna de slänger sig bakåt.
De hästar som faktiskt har råkat ut för allvarliga olyckor i samband med transportering brukar faktiskt kliva rakt på ett nytt släp utan att blinka.