Lastnings hjälp???

W

Warmia

Igår höll mitt 3 åriga sto att knäcka mig...
Skulle lastas för att åka bort över sommaren men hon hade en helt annan åsikt om det.....
Hon gick in i transporten flera gånger men det var omöjligt att antingen sätta bommen bakom eller stänga luckan hon fick total panik när vi försökte och kasta sig bakot direkt. Allt slutade med att vi drog henne upp och snurra fast henne i transporten och sedan kunde hon inte komma bakåt även om hon försökte med allt. Vi kunde sätta bommen bakom och ta upp lemmen och när allt var klart så stog hon som ett ljus.
Hur ska vi fortsätta och öva???

Sv: Lastnings hjälp???

Försök hitta någon proffessionell som kan hjälpa er (typ NH-tränare), inte bra att behöva vinscha in hästen. Hon ska ju vilja gå in och det är ju viktigt att det blir rätt när dom är så pass unga annars får man kanske ett helvete senare.
Lycka till!

//Veronika, som själv har haft svårlastade hästar pga av tråkiga upplevelser/olyckor men som numera kan lasta den ena själv :)

Mitt tips blir att bestämma sig för att under en vecka lasta hästen x antal gånger varje dag. Ställ upp släpet och ta det lugnt, använd inte vinsching eller annat utan ha tålamod och vänta ut henne. Locka med godis kanske? När hon gått på och vill backa ut så låt henne göra detta, men börja sen om och lasta på henne igen. När hon står lugnt i släpet så beröm och ge henne godis/mat. Ta henne av och på släpet 4-5 gånger dag 1 - låt det ta den tid det tar (ha gott om tid - räkna med ett par timmar). När hon väl verkar stå lugnt utan att vara rädd så kan ni börja med att stå och "greja" med bommen baktill (håll er förstås undan rumpan!). Blir hon rädd och backar så låt henne göra det - sen på igen och greja med bommen.

När hon står lugnt fast ni "grejar" så sätter ni fast bommen och låter henne stå några minuter. Om hon backar tar bommen emot och då försöker ni bara locka henne att gå fram ett steg och få lite godis. Sen tar ni ner bommen och backar ut henne på order från dig (eller vem som står längst fram). När detta funkar bra kan ni börja "greja" med lemmen (höj och sänk den bara till 1/3 första gångerna, sen högre och högre) också och fortsätta på samma vis. Kanske får du vara nöjd dag 1 om hon bara gått på släpet och lyckats stå några minuter utan bom och lem. Ta det lugnt och fortsätt bara med nästa steg när hon verkar helt bekväm med "första steget".

Försök att inte stressa upp dig själv eller tänka "nu får hon panik". Försök tänka att "nu kommer hon gå på och sköta sig utmärkt". Min gissning är att hon redan efter ett par dagar kommer att gå på och stå relativt lugnt i släpet. Låt henne få kraftfodergivan i transporten några gånger. Därefter kan ni köra korta sträckor och sen stanna och lasta ur.

Troligen är din häst lite klaustrofobisk (som många är) och kanske har hon svårt att hålla balansen i släpet.

Jag håller också med Veronika om att det kan vara klokt att ta hjälp av någon som är bra på hästhantering.

Tack för era tips och jag har faktiskt funderat på att ta hjälp av ett proffs!
Jag själv tror att det har hänt något tidigare, hon är impoterad från Polen och man vet ju inte hur hon har blivit lastad därifrån till sverige.
Sammanlagt höll vi på 5 timmar, hästen var genomsvett och vi också. Och hon går ju på och kan stå still ett bra tag utan att reagera men börjas det fippla där bak kommer hon ut snabbt som attan...
Tillslut så vira vi fast henne när hon gick in så hon inte kunde slänga sig bakåt så vi han att stänga, när vi hade stängt stod hon ju som ett ljus och brydde sig inte alls......
Nä nu får det bli lastövningar!!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka