Lastnings fundering.

SkorpSmulan

Trådstartare
Ska transportera mina två till nytt bete i helgen och funderar på vad som är smartast.
Jag har en 1 åring som är lättlastad och helt trygg i transporten. Har aldrig åkt ensam förut dock.
Sen har jag en 15 åring som är ganska svårlastad. Inte rädd men väldigt ovillig att gå in i transporten. Han går upp på rampen och backar ner igen flera gånger. Tar kanske en kvart innan han bestämmer sig för att gå in och då är det bäst att åka på en gång.
En gång medan jag har haft honom (vi har inte åkt så mycket) så gick han in på första försöket.
Min fundering är nu: Ska man lasta unghästen eller 15 åringen först? Jag vill inte oroa unghästen så hon blir otrygg. Eller ska man köra dom en och en? Fast då blir en lämnad ensam på gamla stället i kanske en timma. Unghästen kan vara ensam så det skulle gå.

Sv: Lastnings fundering.

Jag hade kört en och en. Tycker alltid det är lite oroligt att lasta 2 hästar i en transport, särskilt som du sa om den ena inte riktigt vill gå in på en gång. Risken finns ju att den lättlastade ettåringen lär sig att det är obehagligt att gå in.

Ja det är det jag är rädd för men hon är en väldigt cool liten tös som inte oroar sig i första taget.. Jag tänker också att kanske den andra går in lättare om hon redan står där istället för springer i hagen och gnäggar efter honom.. Det ultimata är ju inte att lämna henne ensam heller. Även om det går.

Ja det är det jag är rädd för men hon är en väldigt cool liten tös som inte oroar sig i första taget.. Jag tänker också att kanske den andra går in lättare om hon redan står där istället för springer i hagen och gnäggar efter honom.. Det ultimata är ju inte att lämna henne ensam heller. Även om det går.

Tror nog det bästa vore att låta dom åka tillsammans, genom att dom känner varandra så håller dom nog sig lugna om dom får vara tilllsammans.
skulle lasta den unga först, men inte binda fast henne utan att någon håller i henne. På så sätt känner hon sig inte fast om hon skulle börja bli stressad. Det äldre hästen borde gå in ganska snabbt, eftersom kompisen står där inne.
Tror att om du skulle lämna en å hämta den senare så blir de bara mer stress för hästarna.

Lycka till!!:banana:

Inte rädd men väldigt ovillig att gå in i transporten. Han går upp på rampen och backar ner igen flera gånger. Tar kanske en kvart innan han bestämmer sig för att gå in och då är det bäst att åka på en gång.

Jag brukar inte köra två hästar samtidigt, så den frågan lämnar jag obesvarad, men jag har en häst som betedde sig precis som din. Dvs upp på rampen, backa ner osv. Ibalnd gick det på en kvart, ibland tog det 45 minuter.

Vi gjorde som så:
(Innan nån börjar gapa om att det är djurplågeri att använda linor, låt mig säga att jag också var negativ till dem först, jag har sett alltför många hästar tryckas in med våld).
Metoden är inte heller lämplig om hästen faktiskt är RÄDD och kastar sig bak.

Jag leder upp hästen med framhovarna på rampen. En medhjälpare knyter fast en longerlina i uppbindningsringen i sidan på trailern. Linan läggs lätt mot hästen, runt baken. Använd ingen kraft, bara så inte linan glider ner mot haserna.
Be hästen gå in som vanligt genom att dra lätt i grimskaftet. Sen är det bara att vänta. Antagligen tar den ett steg fram, och försöker sen backa som vanligt. Då gäller det att den som håller i linan är beredd, och inte låter hästen komma bak. Har den en gång gått fram ett steg, SÅ SKA DEN INTE BAK IGEN. Den kan stanna där den är, men inte bakåt! När hästen står lugnt, be den gå fram igen, strama åt linan anefter den går, tills hästen är inne. Ta det lugnt, låt hästen fundera mellan stegen, låt den stå en stund med eftergift på grimskaftet.
När jag gjorde det här första gången med min häst, tog det 10-15 minuter, han stannade och funderade ganska länge efter varje steg. Men när han väl fått upp en framhov in i trailern, gick han in direkt, och försökte inte en gång backa ut, och man kunde lägga på bakbommen i lugn och ro. Nu efter att ha tränat en gång i veckan under 2-3 månader går han in på under 1 minut, dock måste vi ha linan bakom honom, men han testar den aldrig, han vet att den finns där, och att det bara finns en väg och det är framåt.

Senast ändrad:

Ja, nu har ni väl redan löst problemet.

Min tanke var om det är lagligt att åka med båda samtidigt?

/M

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 632
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama