C

caspar

har ett fyraårigt halvblod som aldrig varit lastad tidigare i transport endast i lastbil, vi har nu så nätt börjat lastträna i vanlig släp och det är inga problem att få upp henne, MEN NÄR VI LÄGGER PÅ BOMMEN BAKOM HENNE SÅ FÅR HON PANIK OCH BÖRJAR KASTA SIG, HAR NI NÅGRA TIPS OM HUR JAG SKA GÅ TILLVÄGA?

Sv: lastning

Har ni börjat med att träna hästen att skramla och ha er i bak först? Så det inte är ljudet som skräms.

Träna också på att bommen kommer emot bakbenen och baken, utan att stänga fast den.

Sedan skulle jag fästa en lina i luckan så man med lite säkerhetsavstånd kan lyfta i luckan lite och skramla med den.

Låt hästen gå ut om den blir rädd, håll inte emot, bara klappa och skicka in igen.
Om hästen får lov att i lugn och ro gå ut när den blir orolig så kommer den snart inse att inga otäckheter händer, och då står den lugnt kvar på släpet.
Men det krävs, tålamod, lugn och en massa träning.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar