B

beda

Hej och Gott Nytt ÅR!
Är det någon som har/haft liknande problem? Jag har en ponny som är sju år och inte varit lastat tidigare. Därför köpte jag parellis film om lastning och tränade lastningen enligt hans ideologi. allt gick mycket bra. Hästen sprang in i transporten, utan rädsla etc. Sedan var det dax att åka. Stilla och lungt stod han där inne och mummsade på sitt hö. Men när det var time att åka hem från träningen då slutade sagan. Det tog mig ca 2 timmaratt få honom in. kan man ha sådan bakslag. Vad gjorde ni då???
 
Sv: lastning

Hej och Gott Nytt ÅR!
Är det någon som har/haft liknande problem? Jag har en ponny som är sju år och inte varit lastat tidigare. Därför köpte jag parellis film om lastning och tränade lastningen enligt hans ideologi. allt gick mycket bra. Hästen sprang in i transporten, utan rädsla etc. Sedan var det dax att åka. Stilla och lungt stod han där inne och mummsade på sitt hö. Men när det var time att åka hem från träningen då slutade sagan. Det tog mig ca 2 timmaratt få honom in. kan man ha sådan bakslag. Vad gjorde ni då???

Började om från början?
När du sedan lyckats få in honom kanske du skulle börja köra korta sträckor? Runt stallplan etc?
Det kanske inte är lastningen som är det riktiga problemet utan själv färden?

Bara en tanke...
 
Sv: lastning

Man måste köra väldigt försiktigt med en ovan häst.
Den behöver lära sig hur den ska balansera upp sig vid kurvor o svaga inbromsningar.
Just inbromsningar eller ryckig körning kan göra att hästen inte vill gå in mer.
 
Sv: lastning

Tack för svaret!
Det är möjligt att han blev rädd för lastbilar som kör om oss. jag körde ju mycket försiktigt så det är många bilar som körde om. Men vad skulle jag göra nu. Är det bara att börja från början?
 
Sv: lastning

Släpet kan flytta sig av vinddraget när lastbilarna kör om.

Fortsätt o kör försiktigt i kuvor o inbromsningar, men kör inte för sakta på raksträckor då du hindrar övrig trafi o uppmuntrara till vansinnesomkörningar.

Prova med vadd i öronen o åk korta sträckor till att börja med o massor med beröm till Pålle:banana:
 
Hej

Jag har svårt att tro att det är bara åkningen som du fick bakslag av. Jag tror mer att ni har missat ett steg eller att ni gick för fort genom ett steg innan hästen vart ärligt redo. börja om från början. Men läsa hästen genom resan en häst kan faktis äta och fortfarande vara nervous/osäkert. Förbredda dig ordentligt med ALLT var säkert att det är ingen ljud i transporten som störa (bang på sidan, skralar i bomarna, ect) och att du kan gunga släpet vid stillastående så att hästen kan komma ut om den bevöver.

Som sagt det är ett steg som måste hästen känna sig trygg med. Och inte tro bara för hästen står stilla betyder att den är "one" med transporten. Har kolla på hästens kroppspråk innan ni ta nästa steget.
 
Sv: lastning

Vår förra ponny var hemsk att lasta till att börja med. :confused: När vi skulle från veterinären tog det exempelvis 3,5 tim att lasta honom. Det var verkligen det värsta han visste att åka transport. Vi NH tränade honom ca 3-4 ggr per vecka under dryga 2 månader varav vi hade hjälp av en NH-tränare 1 gång i veckan. Sedan tränade vi lastning med honom varje dag med NH metoden. Vi lastade honom med repgrimma och gav honom kraftfoder i trailern. Vi stängde inte bakom honom utan satte bara fast bommen bakom till att börja med. Succesivt började ponnyn att till och med tycka att det var roligt att åka transport och var otålig om vi inte kom upp på trailern tillräckligt snabbt. Men jag kan nog säga att det tog nästan ett år att få honom 100% lättlastad. Vi hade flera bakslag under det första halvåret. D v s han kunde gå lätt att lasta på resan till träningen men vara svårlastad på hemresan.

Vad jag vill ge för tips är :idea: :
Ha tålamod
Träna ofta, gärna varje dag utan tidspress
Ta det lugnt. Lasta i och ur långsamt. Kasta inte igen lämmen bakom hästen.
Vid stora svårigheter, ta hjälp av en kvalificerad NH-tränare

Lycka till och maila gärna mig om du behöver tips!
 
Senast ändrad:
Sv: lastning

Ber om ursäkt för att jag svarade lite galet. Mitt svar är naturligtvis till trådskaparen. Jag är nybörjare här.
 
Sv: lastning

Hej och Gott Nytt ÅR!
Är det någon som har/haft liknande problem? Jag har en ponny som är sju år och inte varit lastat tidigare. Därför köpte jag parellis film om lastning och tränade lastningen enligt hans ideologi. allt gick mycket bra. Hästen sprang in i transporten, utan rädsla etc. Sedan var det dax att åka. Stilla och lungt stod han där inne och mummsade på sitt hö. Men när det var time att åka hem från träningen då slutade sagan. Det tog mig ca 2 timmaratt få honom in. kan man ha sådan bakslag. Vad gjorde ni då???

Jag har beslutat att första gångerna jag ska åka med min Pålle som lärt sej att bli "lastad på nytt"(han var lättlastad, men blev överhettad en gång i transporten o blev livrädd), så ska jag åka en liten bit o sen åka hem igen o lasta av där. Då slipper man stå vid ridhuset i ett antal timmar och få nervsammanbrott, när man inte får på pållen igen. Jag har gjort samma misstag som dej, åkt iväg o sen inte nästan fått hem hästen. Hästen känner ju också att man blir frustrerad, och börjar krångla ännu mer. Om man lastar av hemma till att börja med och berömmer o belönar, blir det mindre dramatiskt, och händelsen
blir en positiv sak som hänt för hästen. Sen får man kanske åka o lasta av en bit ifrån hemmet, lagom avstånd så att man kan gå hem, ifall det skulle misslyckas med pålastningen. När Pålle klarar detta, kan man åka längre o längre bort. :bump:
 
Sv: lastning

Tack alla Ni för uppmuntran. Det är skönt att höra att andra har liknande problem. jag kännde mig väldigt misslyckad och ensam om detta. Nu har vi börjat från början igen. det som jag kan se är att han tänker bakåt, har inte fulla förtroende för mig nu. Jag ser i hans ögon att han tänker "skall hon stänga ?" och går jag ut då går han ut med eller står inne med halva kroppen.
 
Komihåg som i videon att han får backa ur hur mycket han behöver tills han känna sig säkert. Som sagt ovan ta det steg för steg och har koll på vilken steg behöver mer tid.
 
Sv: lastning

Hej och Gott Nytt ÅR!
Är det någon som har/haft liknande problem? Jag har en ponny som är sju år och inte varit lastat tidigare. Därför köpte jag parellis film om lastning och tränade lastningen enligt hans ideologi. allt gick mycket bra. Hästen sprang in i transporten, utan rädsla etc. Sedan var det dax att åka. Stilla och lungt stod han där inne och mummsade på sitt hö. Men när det var time att åka hem från träningen då slutade sagan. Det tog mig ca 2 timmaratt få honom in. kan man ha sådan bakslag. Vad gjorde ni då???

Får man fråga vart man kan få tag på denna film?
 
Sv: lastning

Gå på www.parelli.com då kommer du fram till svenska sidor. Där kan man beställa.
Och för er som svarat på min insändare en gång till- tack. Nu står han in i transporten igen utan att bli stressad. vänder på huvudet ibland och tittar ut. jag har skakat transpoten , hoppat runt, distraherad knackat på. Nu bli det dax att träna lyfta upp bakluckan
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 138
Senast: Masse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är märkligt hur dessa djur kan fluktuera i pris så snabbt. Från "bortskänkes mot avhämtning" ena dagen till en miljon dollar den...
Svar
2
· Visningar
1 137
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp