Lastning...

E

Elemmírë

Kollade lite på gamla trådar men tyckte inte jag fick fram vad jag undrade riktigt, hoppas det är okej att jag skapar en ny.

Jag har ett sto, runt 18 år, som är svårlastad. Jag gissar att det beror på att hon tyvärr fått flytta en del det senaste året (dock är det slut nu, och det var för att hon skulle få det bättre, men ändå).

Nu undrar jag lite vad jag kan göra för att träna henne. Jag ska på läger vecka 32 och vill gärna ha med mig henne. Är kanske läge att börja träna nu. Är det korkat att lasta henne och köra en sväng och sen lasta av hemma igen? Så hon lär sig att hon kommer hem?
Eller är det en dum tanke?

Tips på hur jag kan få en ponny som stressar upp sig vid transportering att kunna ta det med hyfsad ro är väldigt välkomna. Vill gärna lära mig mer.

Sv: Lastning...

Nu har ju jag inte en svårlastad häst... Men har stött på några genom åren. Det jag gör är att ha inställningen att ; här ska inte tillåtas nåt tjafs, går jag på, ska hästen gå på. Max en "vägran" sen SKA hästen gå på.
Och faktiskt så gör de det... Så lite kan nog sitta hos människan att om man tror det går åt helsike så gör det det ;) .

Sen tycker jag att det är jättebra att göra som du tänker. Små korta turer eller bara lasta in och ur, gå en liten vända och gå in igen. Du behöver inte ens koppla till bilen utan öppna transporten varje dag och gå in, stanna en stund, backa sakta ut (hästen får ju inte heller kasta sig ur som endel gör).

Öva, öva, öva. Inga morötter, inget godis, de ska gå på frivilligt ändå. Var lugn men bestämd och pladdra inte med hennes för mycket (det kan ibland avslöja mer än det hjälper:angel: ).

Lycka till!! :)

Min häst var otroligt svårlastad. Vi anlitade en tjej som sa att hon var horsemanship utbildad, men det tog 4,5 h och kostade en massa pengar. Dessutom fick vi inte henne och vi var tvugna att ge oss, eftersom HON inte hade tid. Men sedan bad vi stallägaren om hjälp. Då använde vi en longerlina, senskydd och inget täcke. vi hade en lång plast grej, typ sån som man har sladdar i, något rör i hårdplast med lite sving. Den var typ 3 m lång. Vi använde gois, som belöning, men det är också enda stället där hon får godis. med plaströret "duttade" vi lite på korset. Tillslut gick hon in, det tog 10 min. sedan ut och in hur många gånger som helst, helst varje dag. Nu är hon hur snäll som helst, jag lastar henne med kedjegrimskaft, eftersom hon brukar vända och jag vägrar släppa. Så får jag lite mer att säga till om. Lycka till!

heidi maria skrev:
Idag har jag hjälpt till o lasta en häst.. de höll på sammanlagt sex och en halv timme!! :crazy:

Hjääälp :eek:! Det hade jag aldrig orkat...

:D Jag hade tidigare en arab som var oerhört svår lastad,

jag provade med allt från linor, kedje grimskaft, la tröja för ögonen på honom, provade allt! Tog tilloch med oxå ut NH gubbe som kostade 1500, höl på en hel dag och lyckades inte få in honom i transporten och gav upp vilket gjorde det hela svårare.
Det som slutligen funkade efter mycket tjafs (en gång höll jag på i 7 timmar när jag skulle hem från kurs) var faktikst kedja.
Jag fick rycka tag i han ordentligt, kändes fruktansvärt men till slut lärde han sig att det gör ont att inte samarbeta.
Låter hemskt men det var effektivt.

MEN det jag skulle vilja ha gjort men inte hade möjlighet tillpga att jag inte äger något eget släp...är att om du nu har tid och en egen transport....fodra din häst i transporten....ofta...om du har möjlighet att stänga in transporten i hage eller ridvolt, läg in både hö och krafft i transporten...och låt hästen gå in i transporten själv...va inte ens i närheten..och låt hästen gå ut om den vill också..stäng inte luckan eller påverka på nåt sätt..utan låt det bli hästens eget val att gå in och äta och gå ut...och gör så ofta så kommer hästen tillslut inte förknippa transporten med tvång eller trånga utrymmen...utan lugn och ro..eget val..och MAT!:bump:
Strö ut havre eller vad du nu ger över bommen och upp till krubban som står längst in i transporten...och håll dig själv borta...sätt dig i bilen tex om du har släpet kvar på bilen.

Men då skall du som sagt ha gott om tid och egen transport.

Lycka Till!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 104
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 212
Senast: Acto
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar