C

caos

Precis köpt ny häst, gick de första 6 gångerna rätt upp i släpet. Nu tvärvägrar han, surar som tusan går upp på luckan och blir stående och är inte alls rädd, om man försöker smacka på bakifrån så försöker han pricka en med bak hovarna. Det känns som om han driver med oss.:confused:

Sv: Lastning

Hej!
Driver ett mindre försäljningsstall, får in div hästar med olika transporterfarenheter.

SAMTLIGA (varav flera varit drogade när de åkt till oss) Har gått på själva och vi har stannat utanför och stängt om dem innan de blivit sålda/åkt hem.

Vi är LUGNA men bestämda och har alltid ett kedjegrimskaft. MASSOR med beröm och/eller godis när de gått in. (beundrar dem att de går in gång efter annan, skulle själv inte vilja åka där) Även våra unghästar går på själva. Alla har sin ide, men vi har aldrig hästar som bråkar med transporten....

Lycka till! Jenny

Hästen är inte alls intresserad av något godis, har provat allt.
Han har även en väldig förkärlek att stegra när han inte vill något vad det än kan vara, ex. gå in i släp eller gå förbi en farlig sten eller om han ska stå still när man ska gå upp på honom m.m.
Men eftersom han gått upp i början känns det som om han testar oss. Han är en bråkstake/lurifax på många fler sätt, så det ligger nära till hands att tro det, förrutom att han har en "räv" bakom varje öra så tror jag han är så förbaskat smart...............och vill bestämma själv.

det är då det är bra att ha kedjan! Sätt den antingen över eller under näsan. Bättre att säga till ngn gång med den än hålla på och bråka en massa. Du är ju ledaren!!

Min syn på det hela är inte att man ska behöva några speciella saker för att kunna lasta. En grimma och ett grimskaft. Har du markarbetat din häst något i NH? Med tryck och eftergift???

Håll ett tryck i grimskaftet tills han lyfter benet eller tar ett steg fram då direkt släpper du trycket, eftergift blir det = belöning. Sen är det bara att fortsätta så. Det funkar. Jag lovar!!! Med mycket tid och tålamod. Men man får en mycket finare relation med hästen på detta sätt än att locka med godis. Då lägger hästen mer koncentrationen på godiset än att lyssna på dig. Det är du som ska vara ledaren och det är dig hästen ska känna att han ska kunna lita på.

Hoppas du förstår vad jag skrivit....:smirk:
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama