HannaAberg

Trådstartare
I sommar köpte jag en Nordsvensk travare(används som ridhäst) som är supersnäll i övrig hantering men vääldigt problematisk att lasta. När vi hämtade hästen och en gång efter det har vi hållit på i nästan två timmar då det slutat med att två vuxna män dragit in hästen i transporten med rep bak i ändan på honom. Inte så att han skadade sig förstås.

Jag vill ju kunna lasta min häst hyfsat bra och snabbt och är nu öppen för alla tips och råd! Skulle bli tacksam för hjälp. :)

Sv: Lastning!

Jag väntade ut min häst, när han vägrade gå på!
Jag hade en hink med lite godsaker i som han fick smaka på 1 gång, sen ställde jag den inne i släpet.
Sen väntade jag! Hela tiden var han tvungen att ha fokus rakt på mig eller rakt in i transporten. Så fort han flyttade lite på sig fick han ställa sig rakt igen och så fort han tittade åt nåt annat håll korrigerade jag honom. Så där höll vi på i ca 40 min sen gick han på med alla 4 på rampen och då räckte han fram till hinken. Då fick han ta en tugga, sen backade jag ut honom, flyttade fram hinken ännu längre fram , då gick han på på en gång. Tror på uttråkningsmetod!:D
Lycka till,men glöm inte bort att du måste ha tiden och inte bli stressad!

//Elsa:)

Sv: Lastning!

Min häst var ganska svårlastad tidigare. Man fick vara tre pers, 1 som drog/lockade och två med linor. Det brukade ta 1 timme minst att lasta.
Nu för tiden kör jag faktiskt med en halvmjuk sopkvast i ändan på henne. Hon kastar sig nämligen bakåt eftersom hon vet att hon bara behöver höja huvudet för att personen med grimskaftet ska flyga som en vante. Petar man med sopkvasten så kan hon inte flyga bakåt hur som helst. Min har dock inga som helst problem med att ÅKA transport, hon är lugn och fin så fort hon kommer upp för rampen. Det är själva lastandet som är mindre roligt. Dock ska det väl sägas att jag inte behöver använda kvasten spec mycket, oftast numera går hon bara på trailern utan problem, men brukar ha med sopkvasten ifall att hon skulle försöka några hyss. Tycker att sopkvasttricket är snällare än exempelvis linor, spö och/eller träns, som är ganska vedertaget. Hon kan inte trassla in sig i sopkvasten och den ger inga brännmärken om hon får panik och kastar sig bakåt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 510
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lördagen började med att jag var sen hämta upp dottern, som just när hon satte sig i bilen kom på "kameran". Ringde hästägaren som...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: cewe
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 359
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka