H
_hekla_
Hej jag har en islandshäst och vi sk nu ut på våran första tävling. min fråga är ska man lasta ur hästen med träns? och hur tycker ni man ska binda hästen i transporten? Tack på förhand.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De veterinärer jag mött har varit av annan åsikt, för dem är det lättare att se om hästen har ev skador i mun eller mingipa om de inte har träns på vetbes.Freyr skrev:Det finns ingen lag på att visa hästen i träns, men det är god sed och men Bör visa sin häst i träns på vet.bes.
/Malin
marijaa skrev:Jag tror att på de flesta tävlingar jag besökt har merparten visat i grimma, även de som tävlar betydligt oftare och i högre klasser än jag.
Så här skrev vet Gunilla Lundgren i vårt senaste klubblad:
"Hästen ska endast ha huvudlag/grimma på sig, ta av allt annat. Om hästen visas i träns ska nosgrimman vara lätt avtagbar så att veterinären kan kontrollera eventuella sår i munnen.
På de tävlingar som anordnas av föreningar anslutna till Ridsportförbundet måste hästen ha träns vid all hantering. Islandshästförbundet är inte med i Ridsportförbundet och har ingen regel om obligatoriskt träns. Som veterinär är jag klart emot att leda ouppfostrade hästar i träns då det är mycket lätt att göra dem illa i munnen. Har du svårt att hålla din häst kan jag rekommendera repgrimma.
Lycka till med träning och tävling!
Veterinär Gunilla Lundgren
www.dalagarden.com"