lastning på tävling?

H

_hekla_

Hej jag har en islandshäst och vi sk nu ut på våran första tävling. min fråga är ska man lasta ur hästen med träns? och hur tycker ni man ska binda hästen i transporten? Tack på förhand. :)

Sv: lastning på tävling?

På islandshästtävlingar är det inte obligatoriskt att ha träns på hästen på tävlingsplatsen och har man bara god koll på sin häst så kan man gott ha grimma på den...blir inte så mycket krångel i transporten då.

I transporten är det bäst att använda ett transportgrimskaft med säkerhetshake på

Det finns inte på islandshästtävlingar något krav på att man skall ha träns på hästen när man lastar i/ur, eller när man leder hästen på tävlingsplatsen (det kravet finns ju i Svenska Ridsportförbundets tävlingsreglemente, men alltså inte i vårt FIPO). Jag föredrar lasta i och ur min häst i grimma med ett långt grimskaft. Tycker man att det är krångligt att byta från grimma till träns, kan man ju ha tränset på i transporten, om man vill. Binder gör man ju dock i grimman, gärna med transportgrimskaft som har panikhake.

okej tack så mycket. men hur kort ska transport grimmskaftet vara?

Jag är av den uppfattningen att på en tävlingsplats ska hästen vara tränsad, vare sig det är en islandshäst eller inte. För allas säkerhet. Även om de flesta har koll på sina hästar så finns det undantag. Jag brukar transportera i grimma och tränsa i transporten innan jag lastar ut.
Grimmskaftet ska vara så pass långt att hästen kan ha huvudet rakt fram i en avspännd position. Ej så långt att han kan få huvudet mer bakom och under bommen.
/Lotta

Men samtidigt kan de bli väldigt olyckligt om någon tappar kontroll över sin häst och denna ifråga har på sig ett träns...anser att fler olyckor kan hända med en tränsad häst än en med grimma

jaa detta kan man ju diskutera om vad som är rätt och vad som är fel....

På islandshästtävlingar där hästarna ändå står i hagar bredvid varandra (ofta utan el) och då har grimma på sig vet jag inte varför man skulle behöva ha träns när man tex lastar av hästen.

Det blev lite krångligt, men jag hoppas ni förstår poängen.:smirk:

joo jag förstår :D och ja kan talla om att inte jag släpper min häst i en sån hage upsatt för tilfället för då sticker hon.

När jag var på tävling första gången lastade jag med lädergrimma och grimskaft som jag sedan band upp, men det var på veterinärbesiktningen som man var tvungen att ha träns på hästen, men andra ord, man måste ha det.

Då är det speciellt bestämt av den veterinären för det finns inga regler på islandshästtävlingar att man måste ha hästen tränsad

Det finns ingen lag på att visa hästen i träns, men det är god sed och men Bör visa sin häst i träns på vet.bes.

Om man skall ha träns eller inte vid lastning och urlastning beror på hur ens häst är, och det bör man veta bäst själv. Men det finns, som sagt, ingen regel på det heller. Jag har då aldrig haft hästen tränsad på tävling annat än på vet.bes. och vid ridning.

/Malin

aha hade jag faktiskt ingen aning omb reagera bara på att den veterinären hade sagt till henne att hon var tvungen att ha träns på.

Freyr skrev:
Det finns ingen lag på att visa hästen i träns, men det är god sed och men Bör visa sin häst i träns på vet.bes.
/Malin
De veterinärer jag mött har varit av annan åsikt, för dem är det lättare att se om hästen har ev skador i mun eller mingipa om de inte har träns på vetbes.

Det kommer alltid att finnas veterinärer med olika uppfattningar. Den ena hävdar starkt träns på och den andra träns av...
God sed på tävlingar är dock att visa hästen i träns på vet.bes.

/Malin

Jag tror att på de flesta tävlingar jag besökt har merparten visat i grimma, även de som tävlar betydligt oftare och i högre klasser än jag.

Så här skrev vet Gunilla Lundgren i vårt senaste klubblad:

"Hästen ska endast ha huvudlag/grimma på sig, ta av allt annat. Om hästen visas i träns ska nosgrimman vara lätt avtagbar så att veterinären kan kontrollera eventuella sår i munnen.

På de tävlingar som anordnas av föreningar anslutna till Ridsportförbundet måste hästen ha träns vid all hantering. Islandshästförbundet är inte med i Ridsportförbundet och har ingen regel om obligatoriskt träns. Som veterinär är jag klart emot att leda ouppfostrade hästar i träns då det är mycket lätt att göra dem illa i munnen. Har du svårt att hålla din häst kan jag rekommendera repgrimma.
Lycka till med träning och tävling!
Veterinär Gunilla Lundgren
www.dalagarden.com"

Det beror på vilken häst du har. Har du en häst som är relativt lugn och/eller van att åka transport kan man lasta i grimma, annars kan det vara lättare med träns på och sedan ta av det i transporten eftersom man ALDRIG får binda hästen med träns på !

Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara lättare att lasta en svårlastad häst i träns?!? Bara större risk att göra den illa i munnen, känns det som, och då lär den ju inte bli lättare att lasta framöver....

marijaa skrev:
Jag tror att på de flesta tävlingar jag besökt har merparten visat i grimma, även de som tävlar betydligt oftare och i högre klasser än jag.

Så här skrev vet Gunilla Lundgren i vårt senaste klubblad:

"Hästen ska endast ha huvudlag/grimma på sig, ta av allt annat. Om hästen visas i träns ska nosgrimman vara lätt avtagbar så att veterinären kan kontrollera eventuella sår i munnen.

På de tävlingar som anordnas av föreningar anslutna till Ridsportförbundet måste hästen ha träns vid all hantering. Islandshästförbundet är inte med i Ridsportförbundet och har ingen regel om obligatoriskt träns. Som veterinär är jag klart emot att leda ouppfostrade hästar i träns då det är mycket lätt att göra dem illa i munnen. Har du svårt att hålla din häst kan jag rekommendera repgrimma.
Lycka till med träning och tävling!
Veterinär Gunilla Lundgren
www.dalagarden.com"

Hm... Kanske det här är en reaktion som kommit fram efter kritik då många hästar haft sår/skador i munnen sista tiden.

F ö fungerar det som Freyr säger hos oss.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Anna-Bella
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
327
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka