Lastning och transporter

TeamVM

Trådstartare
Min häst vill inte gå in i transporten längre, har haft honom i drygt ett år och fram till i höstas ungefär så gick han in utan större problem och nu är det i princip omöjligt! I samma veva köpte vi transport, en gammal röd enkelaxlad Trane från 80-talet, innan så lånade vi oftast en enkelaxlad Värmlandsvagn.
Kan han ha blivit mörkrädd efter vintern eller har det något att göra med våran transport?

Kan tillägga att han oftast bara har åkt till ridlektionerna 5 km från stallet 1 gång/vecka, att han inte gillar att jobba och att han är väldigt smart så han kanske har kopplat ihop transporten med arbete? Hur ska jag lösa detta?

Alla tankar och tips mottages tacksamt :bow:

Sv: Lastning och transporter

det kan vara så enkelt att pålle vid något tillfälle innan han blev "svår" tappat balansen i transporten ? kanske i en kurva eller vad som ? eller så vill han bredåka (för bättre balans), kanske nya transporten är smalare spiltor ? ibland kan det vara "så enkelt".

annars får du väl köra honom till något han upplever som trevligt eller att få honom att uppleva träningen som trevlig.

Kan tillägga att han oftast bara har åkt till ridlektionerna 5 km från stallet 1 gång/vecka, att han inte gillar att jobba och att han är väldigt smart så han kanske har kopplat ihop transporten med arbete? Hur ska jag lösa detta?

Tja... om det nu är så att han inte vill in därför att han vet att han ska få jobba... Lasta honom, ge godis, kör en sväng och kom tillbaka till stallet igen! Eller varför inte köra ut till någon härlig skog en bit bort? Eller till havet? etc. Hitta på roliga saker att köra honom till, så vet han inte när han går in i transporten om det är träning eller lek på G. :idea:

Jo det är klart att jag ska hitta på nåt roligt ställe att åka till men vi kan ju inte åka en meter eftersom han inte går in!!!!!!!

Det kan mycket väl beror på själva släpen. Olika vagnar har olika väghållning och en så gammal vagn har nog inte direkt den bästa. Finns ju någon anledning till att fler och fler kör med boggiaxel på släpen.
Prova att låna en annan släp och kör ett par gånger.

Morfar kommer att flå mig levande :o

Nej han är snäll så det gör han inte, han tycker att den där transporten perfa, typ allt är bytt. Men jag har möjlighet att låna en :love: Ceval Liberté boggie årsmodell 2003 :love:

Nu vill jag ha massor av tips hur jag ska få in honom i den fina kärran!

fast jag håller inte med om att gammla släp nödvändigtvis har sämre väghållning än nya. många äldre släp går både stadigare och skrammlar mindre än många nya, bara dom är välskötta. pröva att åk en sväng själv ;)

har använt en del nyare värmlandsvagnar(2001-2007) under senare tid, samtliga har visserligen legat stadigt (fast inte stadigare än min gamla valeryd från -79) därimot så har samtliga skrammlat som f*n. allt är ju skruvat ihop och det blir ju därefter om man inte går och "drar ihop".

Det beror på vad han gör.
Vägrar han gå fram till släpet, kastar han sig ut eller drar han ut på sidan av rampen när ni ska upp.

Min drog sig åt höger och hoppade ner från rampen när jag skulle lasta så jag ställer alltid transport längst en vägg när jag kan så han inte kan komma ut på det hållet. Sen har jag en longerlina till vänster som jag flaxar med. Då brukar han ge sig numera efter bara någon minut. För tre veckor sedan tog det 40 minuter:o.
När jag inte har en högervägg så sätter jag longer linan till höger och flaxar med den. Då behöver jag hjälp från någon mer annars lastar jag själv.
Sen har jag numera en transportkrubba med godis så att han kan äta så fort han kommer upp.

Om han skulle förknippa transporten med något "dåligt" eller att det gällde arbete. Så gör så att transporten betyder något kul, ta in honom i transporten och låt honom få något gott eller att bara gosa, kör honom till något han tycker är kul. Tex en äng, havet, osv. Lycka till!

Jag hade sammma problem med mitt travarsto, fick tipset av en annan i våran ridklubb att ta en lång lina (typ longerlina) ena änden fast i grimman (gärna repgrimma) andra änden trär man runt bommen i transporten och ut. sen ställer man sig vid sidan av hästen och "drar" in den. Funkar kanon för mig, tar inte mer än max 5 min. när hon "inte vill". :D
Om hästen går åt sidan, ta en medhjälpare som knyter ett rep på andra sidan i transporten och bara agerar "vara ivägen" person. Oftast räcker det med en liten "putt" på rumpan för att hon ska gå in.

Svar till flera:

Vi har provat alla de där olika lastningssätten men inget funkar :(
Han måste ju som sagt gå att få in i transporten innan vi kan åka och göra något kul ;)

har du tillgång till transport med fronturlastning så pröva att led hästen igenom, både framifrån och bakifrån. ta ut mellanväggen och bommen/bommarna. annars så ta ut mellanväggen och låt hästen i lugn och ro bekanta sig på nytt med transporten, låt honom äta på lämmen tex. för att så småningom stå på och äta ;) brukar fungera på sikt ;)

har du tillgång till transport med fronturlastning så pröva att led hästen igenom, både framifrån och bakifrån. ta ut mellanväggen och bommen/bommarna. annars så ta ut mellanväggen och låt hästen i lugn och ro bekanta sig på nytt med transporten, låt honom äta på lämmen tex. för att så småningom stå på och äta ;) brukar fungera på sikt ;)

För ett tag sedan så hade jag byggt upp hans förtroende så att det gick att lasta på typ 10 minuter utan problem med den där "ätmetoden" som du beskriver, men en gång när vi skulle åka hem med honom ifrån träningen så ville han inte gå in och då fick vi "hjälp" av stallägaren. Det fungerade så klart inte, h*n bad morfar att snurra grimmskaftet om bommen och själv så stod h*n och slog Vilgot med ett spö :(:crazy:
Jag hade själv använt spöet lite innan men jag duttade verkligen bara med det!

hejsan, jag har en kille som e likadan, han vägrar, vi brukar vara 3 stycken, jag som leder honom sen två bakom med varsin longerlina, dom lägger bara linorna mot rumpan/hasen då går han in på en gång, att dra in en häst är i princip omöjligt, att tvinga in den är dumt, hästan ska förknippa släpet som en bra plats, går hästen framåt, spelar ingen roll om det är ett litet steg eller tre stora, då ska den ha beröm, backar hästen är det fel, man kan då "försöka" få hästan att tro att det e obehagligt utanför men trivsamt & lugnt inne, man kan väsnas lite viffta lite knuffas lite, går hästen då framåt är man jätte lugn igen. ha gärna nån liten godis bit i bakfickan ;) lycka till..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 215
Senast: Rugge
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·
Hästhantering Min nyblivna 4-åring (nordsvensk) har problem med att åka transport. Jag har haft honom sen i juli och innan de har han aldrig åkt...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama