Lastning enligt Monty Roberts?

F

FTW

Ni som var på hans clinic - precis HUR lasttränade han hästen? Beskriv! :bow:

Sv: Lastning enligt Monty Roberts?

Jag var där :D
Han gorde som så att han först gjorde join up med hästen, sedan arbetade han med den i duallygrimman och när hästen förstod precis hur den funkade och följde montys minsta rörelse tog de in transporten.
De ställde transporten brevid en vägg och på andra sidan där det inte fanns någon vägg satte de ett gallerstängsel, (men det går ju att ordna med bommar och hinderstöd om man inte har ett sådant...)så hästen inte skulle springa på sidan.
Sedan gick han liksom tre steg fram, två steg bak, två steg fram, två steg bak osv så att de sakta närmade sig transporten. Och detta att han ofta stannade och backade när hästen trodde att de skulle gå in blev liksom som omvänd psykologi, alltså att han hela tiden hindrade hästen från att gå in i tranporten fick hästen att vilja gå in. ;) Sedan gick Monty in i transporten, hästen tvekade lite men gick myket snart in när han kände trycket från grimman och såg att Monty stod lugnt där inne. När hästen gått in i transporten fick den beröm och monty lät hästen trampa runt lite så den vande sig vid ljudet. Sedan gick de ut och in helt utan problem med löst grimskaft några gånger. Efter det lät monty sin medhjälpare hålla hästen några meter från transporten, medans monty gick in i transporten, medhjälparen släppte sedan hästen och den gick lugnt in itransporten till monty med löst grimskaft! Andra gången travade hästen glatt in i transporten!! :banana: Slutligen tog monty bort grimskaftet från grimman och han gick in i transporten igen med den helt lösa hästen lugnt efter sig!! Det var fantastiskt att se! Allt detta tog ca 30 minuter och denna hästen hade bara lastats med framgång en gång tidigare och det var med ögonbindel!
Monty poängterade att det är mycket viktigt att ha bra skydd på hästen så att det inte är någon risk att hästen skadar sig.. Jag rekommenderar starkt hans senaste bok "från mina händer till dina", där tar han upp detta problem och beskriver mycket väl hur man skall gå till väga, hur man gör join up och hur man använder dually grimman står också beskrivet där! Det finns även dvd att köpa om detta problem. Kolla på hans hemsida!!
Hoppas det inte blev för rörigt!! :angel:

Senast ändrad av en moderator:

mycke intressant. :rofl: tack, nu ska vi ut och öva :devil:

Hmmm.. nu var det ju så att det var inegn vanlig transport han använde utan en stor rejäl en som både häst och Monty kunde springa in och vända i.. undrar hur det hade gått om det var en vanlig trång transport..?. Det hade nog tagit betydligt mycket längre tid..

*lånar*

Vad sa han om hur man hanterar Duallygrimman? Jag har använt den som ridgrimma i ett år utan att veta hur han menat med den. Vore spännande att höra hur han gör. Den är iaf utmärkt som ridgrimma, förutom att repet över nosen slits upp där den ligger o gnager emot järnringen på grimman.

Det går precis lika bra med en repgrimma!
Dually Haltern verkar alldeles för skarp (brutal), med risk för skador på nosryggen om man är oförsiktig/okunnig eller om hästen skulle kasta sig och man inte hinner släppa efter.

Låter jätte spännande att se! :) Kanske ska läsa boken, låter som den skulle va rätt intressant.. :)

Barsebäcks Z'Ore skrev:
Det går precis lika bra med en repgrimma!
Dually Haltern verkar alldeles för skarp (brutal), med risk för skador på nosryggen om man är oförsiktig/okunnig eller om hästen skulle kasta sig och man inte hinner släppa efter.

Jag har ridit mkt med repgrimma oxå, o det är inte samma sak. Dually haltern ger den fördelen att man kan leda hästen i rätt riktning om tveksamheter över de finare signalerna uppkommer. Utmärkt alt. på min ännu oubildade häst.

Risken för skador är stor, man får ju givetvis handla efter förutsättningarna hos varje typ av utrustning man öht placerar på hästen. Jag ser inte riskerna större med duallyhaltern jämfört med vanliga bett o andra bettlösa alternativ. Men så vet jag heller inte hur Monty menar att den skall användas. I mitt avseende -som ridgrimma ser jag den inte som värre ,skaderiskmässigt, än en repgrimma.

Jag var och kollade på han i Oslo eftersom att jag jobbade i norge under den perioden
!!!
Men kolla in www.MontyRoberts.se
Där kan man även beställa böcker mm!!!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 927
Senast: Badger
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama