lastning - balansrubbningar.

FT_ryttare

Trådstartare
Jag har ett sto ,15 år som för ca 5 år sen fick diagnosen -Erhlicia.

vi har kommit igång nu (hn har haft 2 föl på den här tiden) o vill börja åka iväg o träna ordentligt.
Men problemet är att hon tappar balansen i transporten.
Erhlicia ger balansrubbningar har jag hört...

Hon går in o ställer sej snällt. står lungt o fint så länge finkan står stilla.. men när den börjar rulla tippar hon. lutar sej på ytterväggen o sparkar/klättrar med benen på mellanväggen.
är värst vid gas/broms. Sväng bryr hon sej inte så himla mkt om .

Vad ska man göra..någon som har tips?
Denna ponny har tidigare gått som tävlingsponny o rest super.
o hon verkar inte rädd utan bara yr.

någon som har tips på vad vi kan göra ?

Sv: lastning - balansrubbningar.

hejsan
Mitt hbl sto gjorde precis likadant. Totoalfreakade så fort trailern rörde sig. framförallt högersvängar.
Den enda lösningen för henne var att låta henne åka brett. Helst helt utan vägg men annars med väggen ställd snett åt sidan. Lycka till!

vi har ju väggar bak så de går inte o ställa väggen snett.
Men de ja funderar på är utan mellanvägg..vad händer då.
Eftersom hon tippar utåt med kroppen o inåt med benen... då ramlar hon ju omkull om hon får större plats..

Nejdå, hon kommer inte välta. Det vore jättebra för henne om du kunde ta ut mellanväggen. då kan hon stå på det sätt som ger henne bäst balans., man har gjort undersöknigar som visar att hästar som transporteras helt lösa med stor rörelsefrihet helst står lite diagonalt när de åker.. Så kan hon få åka brett kan hon ju dels ställa sig lite diagonalt och dessutom jättebrett med benen så hon lättare kan hålla balansen. det går säkert utmärkt. Lycka till!

Vi har en häst i stallet som har haft väldiga problem med balanssinnet som ung. Innan dess åkte han med mellanvägg, och det gick super, m en efter att ha legat på djurskjukhuset för att få ordning på balanssinnet, så kunde han inte åka smalt längre. Så prova att bredda, det brukar funka. Eller kör med gummimellanvägg, det gör alltid jag;)

svarar både dig o kreta.

ska prova att ta ut mellanväggen så får vi se vad som händer.

Liknande trådar

Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 506
Hästhantering Nu har jag haft min kära häst i ett år och några månader och vi har vart ute och tävlat lite. Han kan va lite envis vid lastning men det...
Svar
10
· Visningar
1 682
Senast: Buck
·
Hästhantering Ja nu är jag villrådig... Har hållit på med hästar hela mitt liv (38 år gammal) Haft några unghästar och utvecklat ett visst system...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 434
Senast: Scilla
·
Hästhantering Igår var jag och hämtade älskade nordis från hingsten! Hon har alltid varit snäll att lasta och åkt jättesnällt, dock gillar hon att stå...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 310
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet