Lastning av mor och föl

N

nettanbabe

någon som har tidigare erfarenhet av detta...

mamman är lättlastad och fölet är 3 månader då dem ska flyttas...

har man mellanväggen eller plockar man bort den....????
brukar det gå lätt att få upp en så liten!!???
ska han sta fastbunden??

för övrigt är han jätteduktig...blir ledd ut/in från hagen står uppbunden på stallgången när man borstar..spolar benen på han med

Sv: Lastning av mor och föl

ingen mellanvägg,fölet ska vara löst enligt mig.
dra grimmskaftet runt rumpan o ta in fölet först o mamman in direkt efter.

vet ju dock inte om jag vågar låta ta ut mellanväggen då hon gärna står o gungar i hela transporten....rädd för att den lille ska komma i kläm...
får ju hoppas han vågar gå utan mamma när det är dags han vill aldrig gå före men man kan ju hoppas...men jag låter nog väggen va mellan dem...vågar nog inget annat

pallas_athena skrev:
så tänkte ja med om mitt sto men dom e super försiktiga

nja det vete fan hon är rätt sur på han oftast...biter han i benen o gumpen när han äter o han sparkar tillbaka på henne o hon på han fast det ser väl värre ut än vad det är ibland..men hon verkar va rätt trött på han redan..
hon blir så glad när hon får komma in i boxen själv utan honom..o äta i lugn och ro..

får väl se hur jag gör men hon verkar ha dålig balans..iallafall dem gångerna jag har lastat henne förr för hon sparkar o stampar runt i hela transporten..

Fyll mellanrummet framför bommen med hö.Lasta i föungen först.Ta inte bort mellanväggen.Då riskarar man att stoet trampar fölungen.Se till så att inte fölungen kan komma åt och få upp den lilla dörren!

Fölet får inte bindas upp.

Ska du ha mellanväggen kvar bör den kunna sättas fast i sidoläge så att fölet får plats bredvid stoet om du ska åka en längre sträcka.

Det bästa är annars att ha både sto och föl lösa. Då kan stoet lugna fölungen om den blir orolig.

Hur lätt det är att få upp fölet varierar ganska kraftigt. Ett sätt är att lära det innan att gå fastbunden i en gjord på stoet och sedan leda upp stoet på transporten med fölet bundet i henne. I annat dall bör fölet lastas först då det kan bli väldigt oroligt av att se mamma försvinna in i ett "mörkt hål".

Vi brukar alltid köra utan mellanvägg, men om du ska ha mellan väggen i är det viktigt att du ser till att fölet verkligen inte kan komma in till mamman, för då lär den bli klämd. Fölet ska vara löst.
Man lastar fölet först, och det lättaste är att vända fölet baklänges, för då kan det inte spjärna, och sedan är man en person på varje sida om fölungen, lägger varsin arm runt bogen, en varsin arm runt rumpan, och lyfter/föser in den. Mamman brukar alltid snällt följa med.
Att fösa in fölet på detta sätt tar några sekunder, och man eliminerar skaderisken eftersom den inte kan spjärna om den går baklänges. De brukar acceptera det mycket bra. Mycket smidigt! :)
Lycka till.

Hjartagna skrev:
Fölet får inte bindas upp.

Ska du ha mellanväggen kvar bör den kunna sättas fast i sidoläge så att fölet får plats bredvid stoet om du ska åka en längre sträcka.

Det bästa är annars att ha både sto och föl lösa. Då kan stoet lugna fölungen om den blir orolig.

Hur lätt det är att få upp fölet varierar ganska kraftigt. Ett sätt är att lära det innan att gå fastbunden i en gjord på stoet och sedan leda upp stoet på transporten med fölet bundet i henne. I annat dall bör fölet lastas först då det kan bli väldigt oroligt av att se mamma försvinna in i ett "mörkt hål".

kan ju som sagt inte ha dem bredvid varandra då hon gärna sparkar i transporten och står inte still

den lille går redan fastbunden alltid in och ut till hagen sen står han uppbunden i stallgången när jag borstar han och det går bra

tack för alla tips kommer nog att ha mellanvägg och mamman fast och fölisen lös med massa halmbalar längst fram så han inte kan gå under frontbommen och backa in han blir nog en bra lösning eftersom dem lätt tvärnitar annars....

tack för tipsen....ska

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat