Läste en tråd om

K

Katana

böjprov på gamla hästar. Var går er egen gräns för när det är rimligt att göra böjprov? Vid vilken ålder eller prisklas om man är spekulant på hästen?

Vi har haft denna diskussion nyligen i stallet och ingen där tyckte att man gör böjprov på äldre hästar.

Sen var det ju olika vid vilken ålder folk vills struta i böjprov.

Vad tycker du?

Sv: Läste en tråd om

jag tycker man gott kan böja igenom alla hästar, sen hur mycket man bryr sig om resultatet är väl en annan femma. Mest för att få ett status på hästens ben.
Gamla eller lite skrangliga hästar kan man vad jag kallar att "mesböja" ;) dvs böja lättare och lägre. Sen får man räkna med att hältan klingar ut aningen saktare på en gammal häst än på en ung...
Gränsen går väl när man vet att hästen inte går igenom, oberoende av ålder,då är det ju ingen mening med det. Dvs är hästen dålig i benen och man inte har som mening att behandla hästen finns ingen orsak eller mening att utsätta hästen för påfrestningen av ett böjprov.

Jag tycker att det är lite onödigt att göra böjprov på äldre hästar. Eller ja, kanske inte onödigt. Men jag har hört och håller med om att man inte bör böja dom. Men gör man det så får man ju räkna med att den kanske inte går igenom UA. Det gjorde inte min häst, men han det var kanske en halv grad här och där, och det är ingenting för mig. Inte på en sjuttonåring som gått medelsvår hoppning fem år. Men men, alla tycker olika. Jag brydde mig inte om dessa halvgrader för att jag inte ska träna vidare på samma nivå som han varit på.

Har köpt två unga hästar utan böjprov (4 och 5 år)- det har helt enkelt inte gått att göra böjprov då dom varit för ohanterade. Livet är fullt av chansningar ;) Beror mycket på vad jag ska använda hästen till också- köper jag en häst för enklare ridning känns böjprov inte lika viktigt som om jag köper en tävlingshäst för 100 000... Tycker böjprov känns lite överskattat. En häst kan reagera på böjprov men inte känna av det till vardags då den bara används som familjehäst, och en häst kan vara helt ren på böjprov även fast den har ont i hela kroppen... Jag själv går inte igenom ett böjprov, men värk får jag bara om jag skulle elittränas inför VM :angel:

min gamle häst böjdes igeonom som 19-åring, eller var hon 20? I vilket fall så hade hon vrickat sig illa i hagen och vid återbesöket så gick hon igenom böjprov utan minsta markering... varför inte böja?

håller helt med dig... varför INTE böja? som jag tidigare sa är det ju sedan en tolkningsfråga vad man anser som betydelsefullt osv. Halva grader är inte mycket att hetsa upp sig för men som sagt, böja kan man ju alltid.

Exakt, om man har böjt då vet man, jag kan leva med en halv grad, om jag inte böjer och har en häst med hög smärttröskel så vill jag gärna veta.

Om de inte tåls att böjas då vet jag inte om det var nåt att ha....

Jag vet inte så sett var jag drar gränsen, jag har då inte böjt någon av mina vid köp.
Men det var av förståeliga skäl..
Den första FICK jag av dom förra ägarna när han var 20 år, enda kravet var att han aldrig mera skulle flytta. Så då tyckte inte jag att det krävdes något vet. bes. eftersom det ändå var lite av en chansning att ta en 20 år gammal trav/hopphäst. Fast det slutade ju väl, han var läromästare i 2 år och 1 år som sällskapshäst :D

Den andra skötte jag om i nästan 2 år, vi skrev över honom på mig när min andra häst skulle åka........ Så då var det inte heller på tal om någon bes.
Däremot så besiktades han efteråt för försäkring och han var frisk som en nötkärna :D

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker man kan böja alla hästar sen fårm amn självklart tänka på vad hästen har gjort och vadi med om. Tycker det är bra att får reda på att den är en havlgrad där , då kan man ju faktiskt smörja in den delen med liniment, lite extra eller så... jag tycker det är bättre att böja en gång för mycket än en gång för lite, bättre att hitta en grad en två tre grades hälta...
har en häst i stallet som dom trodde var dum i munnen för tandläkaren sa att hon hade ... ja vad det nu hette.. så som börja rida utan bett, men nej det hjälpte inte.. så dom åkte till kliniken och hon var ohalt utan böjprov men hoppade på tre ben med böjprov, förmodligen så har hon skadat höften någon gång i sitt liv... ska till lägga att hästen är fyra och ska nu sluta sina dagar....
så i det läget hade det varit bra med ett böjprov då och då.. hästen är tränad sen den var två utan att dom har böjt den....

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 967
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 339
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar